BV en KDV, moeizame combi?

quote: Sas95 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('24-05-2009 20:28:27'));


quote: Anneke reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('24-05-2009 20:19:26'));

Ik hoop ooit dat bv de standaard wordt, nu wordt er bij een intake ook direcht verteld welke kv merken we hebben (grrrr).

Dat hoop ik dan weer niet! Lekker voor diegene die bewust voor de fles kiezen of nog erger: heel graag willen maar het niet kunnen geven!
Laat het maar gewoon eeen neutrale vraag worden:
Wat geef je voor een voeding bv of fv? Indien fv hebben we deze merken......

Want als flesmama heb je al tegen een enorme muur op te boksen weet ik uit ervaring, daar zit je ook niet altijd op te wachten! Laat een ieder lekker in zijn waarde om zijn eigen keuzes te maken, dus géén standaard!!

Groetjes Saskia




Maar waarom zou een kdv voeding leveren en merken moeten noemen?
Als je kolft geef je je kind melk mee. Dat kan toch even goed met kunstvoeding? Heb je meteen geen ongelijkheid meer tussen kinderen die standaard krijgen en kinderen die iets anders krijgen (dieetvoeding, moedermelk)  en waar de ouders dus het kdv betalen voor iets dat niet geleverd wordt.
 
Lastig hoor zo'n KDV. Mijn dochter krijgt ook op verzoek bv een gaat 2 dagen naar het KDV. Ze drinkt niet makkelijk uit de fles, dus ik heb aangegeven dat ze 50cc per keer moeten verwarmen om te voorkomen dat ik zoveel weg moet gooien. Dit vinden ze wel erg lastig, omdat ze dan elke keer de fles moeten opwarmen en ze niet weten of ze dan weer wil drinken. Ze vroegen wel of ze geen kv mochten geven. Dat hadden ze geadviseerd gekregen van de hoofdleidster, die nota bene zelf ook bv geeft en een flesweigeraar als kindje heeft. Tja.....
Ik heb nu afgesproken dat ze 100 cc in een keer mogen opwarmen, omdat ze dat meestal wel drinkt.
Mijn dochter drinkt op het KDV 2 keer, ongeveer 100-120cc. Dat is in vergelijking met kv niet veel, maar meer wil ze niet. Tja jammer dan hoor, dat haalt ze thuis wel weer in. Ik heb er gelukkig nog geen opmerkingen overgekregen. Ze is inderdaad ook het enige kindje dat bv krijgt, maar gelukkig hebben ze er wel ervaring mee. Ze zijn bij ons ook heel geduldig en nemen wel de tijd om haar uit de fles te laten drinken.


 

Want als flesmama heb je al tegen een enorme muur op te boksen weet ik uit ervaring, daar zit je ook niet altijd op te wachten! Laat een ieder lekker in zijn waarde om zijn eigen keuzes te maken, dus géén standaard!!



Voor mijn gevoel doe je het gewoon nooit meer goed. Ik geef mijn kind borstvoeding, maar ook daarmee loop ik tegen een enorme muur op te boksen!! Opmerkingen dat hij veel huilt (tja, hij heeft wel eens een huilavondje, maar dat heeft ieder kind wel eens), en dan vast niet genoeg krijgt en dan is het vast beter om over te stappen op flesvoeding. Dan weet je ook meteen hoeveel een kind krijgt. En opmerkingen hij spuugt wel veel, tja, alsof dat niet minder zou wezen als hij flesvoeding krijgt. (en zoveel spuugt hij niet en als hij spuugt dan komt het omdat hij te snel gedronken heeft)

Maar inderdaad, het moet gewoon de keuze wezen van de moeder en die keuze moet gewoon in z'n waarde gelaten worden. En alle muren die ik nu nog tegen kom, wordt een muur waarop ik weer bouw om nog langer vol te houden om borstvoeding te geven. Zolang mijn zoon tevreden is na iedere voeding, genoeg plasluiers heeft, groeit en goed slaapt... dan heeft hij niets te klagen, en ik dus ook niet!!

 
Het is nogal wisselend per KDV, begrijp ik... Zijn er echt plekken waar BV geweigerd wordt!? (vind ik echt niet van deze tijd!)
Maar goed, het gaat op zich nu goed, Eveline krijgt flesjes van 140 ml, ik denk dat ze daar ook wel aan toe is, ze heeft net bij mij flinke regeldagen gehad en ik kolf nu (op het werk) een stuk meer. En nu komt ze netjes om de 3-4 uur, dus daar kan niemand meer wat van zeggen. Ik ben benieuwd of er bij al die nieuwe babies die dus per 1 juni komen nog andere BV kindjes zitten, ha ha! Dan worden ze snel ervaren ;-)

De reden waarom deze reacties mij wat tegenvielen, omdat bij de intake alles koek en ei leek te zijn. Toen ik uitlegde dat ze BV kreeg, a 2-4 uur, hebben ze dit netjes opschreven en de enige reactie was "Oke, prima." Maar na 2 weken was het dus al niet meer zo prima... En het is jammer, want Eveline doet het echt ontzettend goed daar, slaapt goed, is gezellig en vrolijk en drinkt flesjes heel keurig op. Het had voor de dames leidsters heel wat zwaarder kunnen zijn, denk ik dan, want niet alle kindjes doen het zo goed op KDV!

Ik heb verder geen opmerkingen meer gehad en ze doen netjes wat we afgesproken hebben. Ik wil deze week de lokatiemanager nog spreken (over iets anders), maar dan zal ik dit toch nog even aanstippen...

Bedankt voor reacties! Ik wil echt niet naar ander KDV, heb al 2 jaar uitstekende ervaring daar met mijn zoontje (die er ook zit, maar ja dat was een flessenkind) en lokatie is voor mij ideaal. Daarom was dit ook zo jammer.
 
Wij hebben een heel fijn kdv waar ze erg soepel zijn met de regels voor bv.
Mijn nu inmiddels middelste zoontje was een  flesweigeraar en moest met een lepeltje gevoed worden. Zo'n 140cc lepelen is niet echt een pretje en een tijdrovend klusje. Maar er zijn nooit opmerkingen gemaakt, ook al kregen ze er soms maar een paar cc in. Ze probeerden het soms een paar keer per dag om toch alle voeding te kunnen geven. Ook belden ze me wel eens thuis op(ik werk onregelmatige diensten) en woon in de straat van het kdv, om te komen voeden als hij eerder honger had. (ik gaf dan smorgens wel aan dat ik thuis was, want van mn werk komen was geen optie). Er waren toen ook maar 2 kindjes die bv kregen, maar ik heb nooit gemerkt dat ze het vervelend vonden.
Volgende maand gaat mijn 3e zoontje erheen, maar die pakt de fles gelukkig. Ook hij krijgt op verzoek, dus ze geven hem de fles wanneer hij dat wil. Daar doen ze niet moeilijk over.

Hopelijk gaat het bij jou nu beter na de regeldagen, maar laat je niet op je kop zitten door ze. Bespreek het met de leiding zou ik zeggen.

succes,

bianca
 
Ik vind het echt heel vreemd dat er kdv's zijn die hier een probleem van maken! Ik heb dan wel gewoon flesvoeding gegeven, maar ook op verzoek. Zarah was een moeilijke drinker, die vaker kleine beetjes wilde. Daar hebben ze echt nooit moeilijk over gedaan. Ook toen ik aangaf dat ik het water niet opgewarmd wilde hebben in de magnetron de eerste periode (had gehoord dat dat krampjes kan veroorzaken) deden ze niet moeilijk. Laatst vroeg ik nog of ze niet gek werden van al die verschillende soorten voeding (dieetvoeding, bv, gewone kv, die zoveel, en die weer zoveel) maar dat was voor hun geen probleem zeiden ze.
Dus hopelijk kan ik bij een tweede kind wel bv geven en wordt dat geen probleem op dit kdv. Overigens ben ik er absoluut voor dat ze het verlof verlengen naar 6 maanden na de bevalling!
 
Ik werk zelf op een kinderdagverblijf en wij hebben helemaal
geen problemen met borstvoeding en met voeden op verzoek.
Wij hebben hier toch wel regelmatig mee te maken!
Het is wel iets ingewikkelder, je kunt het voeden op verzoek
niet echt inplannen wat op een kinderdagverblijf toch wel fijn is omdat er 9 baby's zijn.
Je werkt een beetje in ploegendienst....de "jongeren" baby's krijgen op de standaard tijden de fles en de "oudere" baby's krijgen 's ochtends fruit, tussen de middag brood en in de middag yoghurt/sap met koekje/cracker/rijstewafel enz.
Zo sluit alles op elkaar aan...en valt alles beter in elkaar zeg maar.
Tussendoor wisselen de "jongere" en "oudere" baby's elkaar af met slapen.
Dus een baby op verzoek voeden kan dan het dagritme een beetje in de war
brengen op de groep.
Het is ook maar net wat je gewend bent en hoe je in het werk staat vind ik!
Als leidster moet je goed overzicht hebben in het groepsgebeuren  en ik moet zeggen dat dit bij ons toch wel aardig lukt. het komt bij ons regelmatig voor dus we zijn er wel aan gewend. Soms is een stagiare op de groep ook erg fijn...die zou eventueel als opdracht de baby's die op verzoek gevoed moeten worden onder haar hoede kunnen nemen, zo leert zij ook wat dat is en de baby's worden netjes op verzoek gevoed!

Wel moeten we als kdv ons aan de regels houden i.v.m GGD.
Opnieuw opwarmen van bv mag dus niet, ook moet de bv koel (bijv in koeltas) meegebracht worden door de ouders en heel belangrijk de bv moet voorzien zijn van naam en datum. Tegenwoordig moeten we ook alles noteren op papier hoe en wanner we een flesje met borstvoeding klaar maken. Maar ben hier nog niet in thuis, toen ging ik net met verlof dus dat komt voor mij straks nog.

Ik hoop dat ik alles een beetje goed heb uitgelegt!?
Dat jullie je een beetje hebben kunnen inleven hoe het reilt en zeilt met het dagritme op een babygroep. (bij ons dan...niet elk kdv is hetzelfde)

Maar vraag het na bij de leidsters, vraag een gesprekje aan en ga met ze rond de tafel. Zo kunnen jullie afspraken maken en samen een oplossing zoeken.
Als je er dan nog niet uitkomt, ga dan pas na de directie!!
Zo zou ik het doen!!

Mijn zoontje gaat over 2 maanden naar het KDV.
Gek dat ik dan aan de andere kant sta als ouder en niet als leidster,
ben benieuwd hoe mij dat gaat bevallen!!  

Succes!
Liefs Annemiek.


 
Hallo,

Mijn zoontje is inmiddels 2 jaar, maar hij heeft iets meer dan een jaar lang bv gehad.  De laatste maanden overigens alleen nog in de ochtend bij het opstaan en in de avond voor het slapen (ik had toen niet meer melk en kon dus ook niet meer kolven). We wilden hem zelf laten aangeven wanneer hij niet meer wilde en op een gegeven moment gebeurde dat ook, duwde hij mijn borst weg met een lachje en dat was het! Vond ik wel mooi. Er zijn nooit problemen geweest op het KDV. Hij was bijna drie maanden toen hij daar begon en hoewel de meeste babietjes toch kv kregen stond er toch van een stuk of drie andere kindjes ook melk in de koelkast. Het gebeurde weleens dat ze melk moesten weggooien (soms dronk hij niet het hele flesje) en je kunt het inderdaad niet nog een keer gaan opwarmen. Ik had het voordeel dat ik op fietsafstand van het kdv werk en dan belden ze me op voor meer melk. Dus dan bracht ik de in de ochtend gekolfde melk naar ze toe. Volgens mij maakt het ze niet uit of ze de babietjes kv of bv geven, in elk geval, als het ze meer moeite en tijd kost om bv te geven dan laten ze dat op een heel professionele manier niet merken aan de ouders is mijn ervaring.

Daarnaast droeg ons zoontje wasbare luiers en geen wegwerp en daar deden ze ook echt nooit moeilijk over. Ik vond wel dat we het ze niet al te lastig moesten maken dus zij konden gewoon wegwerpluiers gebruiken als hij daar was, maar hij kwam met zijn eigen luier binnen   natuurlijk. Die kwam netjes in een zakje in zijn bakje.

Ze kijken bij ons KDV, vind ik, erg goed naar het kind zelf. Als het vaker even kort moet slapen laten ze het ook vaker even kort slapen dan de 'vaste' tijden van de andere kindjes. Ook boden ze pas ander drinken dan bv of fruit aan aan ons zoontje toen  wij aangaven dat we daarmee begonnen waren.

Overigens weet ik van iemand die zelf kv moest meebrengen naar haar kdv (een andere dan de mijne), dus dat gebeurt ook wel.

Ik zou zeker alsnog in een gesprek met de leiding dit bespreken, want het gaat er om dat je kind daar goed wordt opgevangen en zoals jij dat wil (binnen grenzen natuurlijk). Je betaalt er overigens ook veel geld voor. Het is tenslotte gewoon een bedrijf, dat vergeten mensen wel eens, omdat het om kinderen gaat, maar toch, het is een bedrijf dat geld verdient door jouw kinderen op te vangen. Dan moet je als klant daar wel helemaal tevreden over zijn.

Groeten, Sara
 
Terug
Bovenaan