bv en sporten/afvallen

A

Anoniem

Guest
Hoi,

Wie kan me helpen met het antwoord op de volgende:
Als je bv geeft mag je niet lijnen, omdat door het afvallen afbraakstoffen in de bv terecht komen. Maar als je nu afvalt doordat je (fanatiek) sport? Ik heb namelijk heeeeel veel zin om weer te gaan RPM-en (ook wel spinnen genoemd) 2 x per week, maar hierdoor verbrand je behoorlijk wat calorieen en daardoor zal ik ook wel weer wat afvallen (ik heb nog 8 kg te gaan dus zou niet vervelend zijn, maar ik wil in eerste instantie sporten voor  mijn conditie en voor ' de leuk' ). Moet je dan extra gaan eten om niet (teveel) af te vallen?

Groetjes,

Renate

Het is een veel voorkomend misverstand dat je tijdens de borstvoeding van alles niet mag, waaronder afvallen. Vrijwel alle vrouwen die borstvoeding geven vallen in die periode af en dat hoort ook zo. Je opgeslagen vetreserves zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat je voldoende energie en voedingsstoffen hebt voor je kindje. Helaas is het wel zo dat een aantal afvalstoffen zich ophopen in ons lichaamsvet en de enige manier om daarvan af te komen is dat vet weg te halen. Dat doe je op twee manieren: liposuctie/wegsnijden of borstvoeding geven. Van de opgeslagen vetoplosbare afvalstoffen gaat een klein deel in je melk, lijnen of sporten of niet.

Wanneer je heel snel afvalt op heel fanatiek sport, komt er relatief meer aan afvalstoffen vrij en kun je een grotere portie daarvan aan je kindje geven. Je kunt dat voorkomen door niet meer dan een halve kilo per week af te vallen.

Maar bedenk altijd dat de vervuiling die je met je melk mee geeft aan je kind, altijd samen gaat met beschermende stoffen. Onderzoek heeft aangetoond dat de ontwikkeling van kinderen die ''vervuilde'' moedermelk krijgen niet slechter is dan die van kinderen die helemaal geen borstvoeding krijgen. En meestal is de ontwikkeling beter, ook met kleine hoeveelheden afvalstoffen erin. Je kindje wordt er in geen geval ziek van.

Groet,

Caro

Ik geef ook bv (al 6 maanden) en ben  ook afgevallen (4 kilo onder mijn gewicht voor de zwangerschap en ik val nog steeds af) zonder er ook maar iets voor te doen, dus tegenhouden kon ik het ook niet. Ik heb informatie gezocht op borstvoedingssites omdat ik  bang was dat dit niet goed zou zijn. Overal zeggen de deskundigen dat ongeveer tot 500 gram per week afvallen geeb probleem vormt. Dus ik maak me geen zorgen meer!

Ladies bedankt!

Ik ben weer wat gerustgesteld en ga weer lekker mijn conditie opbouwen.

Groetjes,

Renate

Wow, dat is inderdaad fijn om te weten! Ik wil ook graag afvallen en sport ook alweer en maakte me er zorgen over. Ik kan nu met een gerust hart verder sporten!

Nog even een aanvulling:
Als je intensief hebt gesport kan het zijn dat de eerste voeding daarna anders smaakt (zouter) en je kindje daar tegen protesteert. Dat komt door in korte tijd veel vocht te verliezen en mogelijk door melkzuuropbouw in de spieren (daar zijn de geleerden nog niet helemaal uit). Je kunt dit ten dele voorkomen door tijdens het sporten goed te drinken. Drink bij voorkeur iets dat de vitaminen en mineralen die zijn uitgezweet weer aanvult, bijv. vruchtensap of een sportdrank. ORS (wat je gebruikt als je door maag-darmziekte veel vocht verliest) kan ook, maar dat is natuurlijk niet zo lekker ;-)

Caro

Ik ben vorige week begonnen met Sonja Bakkeren. Niet het 'strenge' weekdieet, maar de gezonde recepten die in haar boek staan. Gezonde voeding, maar met gewoon iets minder calorieen. Normaal zijn die recepten om een gezond gewicht te behouden en alle voedingsstoffen zitten er in.

Ik wilde gewoon weer eens wat anders koken (op een gegeven moment kook je elke week hetzelfde) en ook dat het gezond en low-cal was. Ik ben deze week 300 gram afgevallen. Ok, niet zo heel veel, maar als ik  hier max 500 gram per week lees, is dat dus best goed.

Ik kan het niet opbrengen om uitgebreid te sporten. Wel probeer ik elke dag te wandelen met mijn kleine meid. Even naar buiten voordat het weer winter is. :) Frisse lucht, beetje beweging, gelijk even boodschappen doen: ideale combi!

Groetjes, Marisa

Helaas is het wel zo dat een aantal afvalstoffen zich ophopen in ons lichaamsvet en de enige manier om daarvan af te komen is dat vet weg te halen. Dat doe je op twee manieren: liposuctie/wegsnijden of borstvoeding geven.

Uhmm..hier heb ik nog nooit over gehoord. Ben 9mnd geleden bevallen van een dochtertje. ben na 3weken overgegaan op fv. Was tijdens mijn zwangerschap bijna 20kg aangekomen, ben nu al weer een tijdje keurig terug op mijn oude ( gezonde) gewicht, zonder veel sporten, zonder een zwaar dieet te volgen, gewoon door gewoon te doen. Neem aan dat die afvalstoffen dus ook weg zijn (vet weg=afvalstoffen weg)
gr.eefje

Terug
Bovenaan