bv en werk

Hallo,

Over 4 weken moet ik weer beginnen met werken. Dan is onze dochter 3
maanden. Ik wil graag zo lang mogelijk bv geven. Dat betekent dat mijn
baas ruimte/tijd beschikbaar moet stellen om te voeden of om te kolven.


Als ik dan om bijv. 0700 uur zelf voedt en ik ben om 1300 uur weer
thuis, dan moet ik op de ochtend nog 1 keer voeden of kolven. Hoe lang
duurt die periode dat ik (onder werktijd) moet voeden/kolven? (ik ga 5
ochtenden werken van 0800 tot 1230 uur) Want met ± 4 maanden mag ze
toch een fruithapje? Als ik die op het kdv laat geven, hoef ik dan niet
meer te voeden/kolven?

Ik zou dit graag willen weten ter voorbereiding op het gesprek met mijn
werkgever over het onder werktijd voeden/kolven. Op het cb zeggen ze
dat die periode wel tot 6 à 7 maanden duurt, maar hier op het forum
lees ik dat sommige kinderen met 3 maanden al geen voeding meer op de
ochtend krijgen! Help

Groetjes Vruchje



 
Hoi,

Mijn dochtertje Cheriva is nu 3,5 maand oud. Sinds 3 wk werk ik parttime 4 dagen in de week van 9.30 uur tot 13.00 uur.   Ik geef mijn dochter nog steeds borstv. Als ik maandag moet beginnen kolf ik de dag ervoor. 's Ochtends is ze meestal om  7.00 wakker. Dan geef ik haar borstvoeding half uur lang. Dan ga ik naar werk. Rond 10.00 uur krijgt ze flesje. Tussen de middag (12.30 tot 13.00 uur) heb ik lunchpauze. Dan ga ik naar huis. Geef ik haar weer borstvoeding. En dan kom ik weer om 15.00 uur weer thuis en dan krijgt ze weer borstvoeding. Zo doe ik het. Je werkg. moet je de gelegenheid stellen om je kindje te kunnen voeden of te kolven. Dat kan op je werk zijn of thuis. Je wordt gewoon doorbetaald. Het mag niet langer dan een kwart van de werktijd zijn. Dus maak goeie afspraken met je baas.

Succes!!!

Groetjes
 
Hoi,

Volgens mij is het voor jou heel goed te doen om op je werk te kolven, zeker als je een ochtend werkt. Als ik je informatie zo lees, zou je dan maar 1 keertje hoeven kolven. Je wordt er na verloop van tijd steeds handiger in, het gaat deel uitmaken van je dagelijkse routine.
Mijn dochter is nu bijna 11 maanden, ik geef haar nog steeds BV, en heb vanaf het begin af aan gekolft. Ik werk 2 hele dagen in de week.

Een aantal tips:
- 's Ochtends geef je natuurlijk je kindje gewoon BV. Vaak heb je dan volle borsten, dus het is handig om na de voeding je borsten nog wat leeg te kolven. Dan heb je meteen al een klein flesje. En dat scheelt weer kolven op je werk.
- Je kolft dan nog een keertje op je werk tussendoor, maar de 'druk' is dan niet zo hoog dat je een grote kolfopbrengst moet hebben. Misschien is het zelfs niet eens nodig om op je werk te kolven, als je 's ochtends genoeg kan kolven en je op je werk geen stuwing krijgt.
- Als je je kindje gaat ophalen, lekker meteen aan de borst leggen (dat doe je gewoon op het KDV) dan pas naar huis. Dat scheelt ook weer!
- Als je kindje nog zo jong is, kun je niet echt verwachten dat een fruithapje een hele BV vervangt. Dat is maar extra voor erbij, en ook een beetje om te oefenen met eten. En zou je al wel zo snel beginnen met hapjes? Eigenlijk is het beter om je kindje het eerste half jaar alleen BV te geven. Ivm allergieën ed.
- Je werkgever is, tot je kindje  9 maanden is, VERPLICHT jou te laten kolven op je werk. Hiervoor moet een aparte kolfruimte beschikbaar worden gesteld, met koelkast. Je mag tot maximaal een kwart van je werktijd besteden aan het kolven in de baas zijn tijd. In jouw geval dus een uur per ochtend!
- Neem lekker de tijd voor het kolven!
- Laat je niet ontmoedigen als het een keer niet gaat. Dan probeer je het later nog een keertje.
- Op de dagen dat hje kindje niet naar het KDV gaat: lekker veel annleggen, zo blijft je productie goed op gang.

Heel veel succes en oefening baart kunst!
Ik geef mijn dochter nu al 11 maanden met veel plezeier BV, en hoewel mijn bas er niet meer toe verplicht is, kolf ik nog steeds op mijn werk, gewoon tussendoor in de pauzes. Het is echt heel goed te doen.

Heb je nog meer vragen, stel ze gerust!

Groetjes Janneke
 
Hoi Janneke,
Goede tips! Ik heb nog wel een vraag aan je. Ik ga over 5 weken, 2 dagen werken. Ik heb dan 1 pauze van 12-12.45 uur. Maar tot nu toe red de mijne het niet met een voeding van 7.00 uur en dan pas weer om 12 uur. En als hij een fles tussendoor krijgt, kan ik hem niet rond 12 uur voeden want dan zit er heel kort tussen. Dus i.p.v. m'n kindje te gaan voeden, moet ik kolven. Maar onder werktijd heeft hij zeker 2 voedingen nodig terwijl ik maar 1 kolfmoment op de dag heb, dus 1 voeding? Ik wil heel graag doorgaan met voeden maar ik zie het nu nog niet voor me, heb je nog een tip voor mij?

Groeten marijke (jochem is 7 weken)
 
Hoi Marijke

Ik ben wel geen Janneke, maar misschien heb je er iets aan...
Je schrijft dat je pauze hebt van 1200 tot 1245, dat is ook je pauze...
Je mag dus op een andere moment van de dag kolven, dat kan dus ook twee keer zijn, wanneer dat beter voor je is. Je baas moet je deze tijd ook geven.
Ik ben alweer twee maanden aan het werk en kolf op het werk om 1015 en om 1415, ik kolf dus (bijna) op dezelfde tijden als dat mijn zoontje thuis zou drinken. In je eigen pauze kolven dat hoeft pas wanneer je kleine 9mnd is, want tot 9mnd mag je gewoon onder werktijd kolven...

Succes ermee en ik hoop dat je er iets aan hebt.

Groetjes Clau
 
He Clau,
Dank je voor je reactie. Ik weet dat ik extra tijd mag krijgen maar dat is wat lastig, ook voor mijzelf. Ik sta namelijk voor de klas en heb enkel tussen de middag pauze. ('s ochtends heel kort) Het is best lastig, ook voor mij, als er halverwege een invaller voor m'n klas moet omdat ik moet kolven. Snap je? Collega's die kolven, doen dat enkel in de pauze.

Doei, marijke
 
Hoi Marijke,

Ik werk zelf ook in het onderwijs, dus ik ken het probleem van roosters ed. Het onderwijs is nu eenmaal niet echt flexibel. Ik werk op een HBO opleiding, dus dat is wel anders als voor een klas kinderen en ook makkelijker te regelen met pauzes.
Maar ik heb wel eens gehoord van collega's die ook in het basisonderwijs les geven, dat de kinderen bijvoorbeeld even gaan werken aan een opdracht. En dat er dan bijvoorbeeld een andere leerkracht even oplet (deuren open) of een onderwijsassistent.

Mij helpt het om 's ochtends elke dag na de ochtendvoeding mijn borsten leeg te kolven. Ik deed dat elke dag om de productie te verhogen en zo kolfde ik alvast een flesje voor de 10.30 voeding. En dan zou je wel gewoon alleen in je pauze kunnen kolven!

Succes!

Groetjes Janneke
 
Terug
Bovenaan