Bv geven door alleen kolven

<p>Beste mama's</p><p>Helaas wilde het aanleggen van ons kleine moppie (4weken oud) niet lukken, een hoop tranen van ons allebei.</p><p>Nu ben ik fulltime gaan kolven en krijgt ze mijn melk met de fles. We zijn alleen niet zeker hoeveel cc ze moet krijgen met de fles? We zijn begonnen met 90cc maar bleef zoveel honger houden dat we inmiddels 130 geven, waarnaar ze nog steeds honger lijkt te hebben.. mij lijkt dit erg veel?</p><p>En zou het kunnen snachts niet te kolven? Ik vind dat zo slopend? Fles geven en daarna kolven.. </p><p>Ps; ik heb er alles aan gedaan om de borstvoeding te laten slagen, er is al een lactatiekundige geweest enz..</p><p> </p>

Ik geef ook borstvoeding alleen via kolven, ik heb veel productie en een flinke toeschietreflex waardoor onze zoon zich steeds verslikte en heel onrustig werd. Kolven en de fles geven gaat super dus helemaal overgestapt. 
Met 4 weken gaven wij 110-120ml per keer en dan zes flessen per dag, toen was hij ruim 4 kilo. Nu met >5 kilo zit hij op 6x 150ml.
Ik kolf ook 's nachts direct na de voeding. Ik heb dan 1 fles extra per dag (veel melk) en dat vries ik in voor later. Je ontkomt waarschijnlijk niet aan in ieder geval 1x kolven omdat je productie anders naar beneden gaat en het is ook echt pijnlijk (heb wel eens 1x overgeslagen en dan krijg je weer stuwing-achtige situaties). Het wordt makkelijker, zeker als ze wat langer gaan doorslapen! Ik hoef nu maar 1x echt midden in de nacht te kolven. 

Hier ook een kolvende mama! 
Wij houden ons aan het rekensommetje. 
Gewicht x 150 / aantal voedingen dus dan zitten we ook op zo’n 90-100. Ik ben zelf wat voorzichtiger met ophogen ivm het spugen. Onze dochter is morgen 4 weken en ik gok rond de 4100-4200 gram. 
Ik kan inmiddels ook meer tijd tussen het kolven houden. Dit komt voornamelijk omdat wij snachts een fles kunstvoeding tussendoor geven dus dan loop ik een voeding voor. Ook kolf ik in 10 minuten 2 voedingen (200 ml). Inmiddels kolf ik dus nog maar 4 keer in 24 uur waarvan snachts 1 keer, maar soms is dat ook van 08:30 tot 04:30 dan sta ik wel op knappen. 

Ik heb de eerste 4 weken na de bevalling gekolfd maar werd er echt depressief van. Voor mijn gevoel was ik de hele dag alleen maar bezig met de voeding.
Daarom in overleg met de verloskundige besloten om s nachts niet te kolven, en dan naar 5x per dag te gaan. Fles kreeg hij toen nog wel 7x per dag. Als je genoeg productie hebt kun je de nacht overslaan is mij toen verteld. Er was een risico dat het terug zou lopen maar dit was bij mij niet zo. 
Ook is mij verteld dat je gewoon mocht geven als hij honger had omdat er eigenlijk geen beperking is bij borstvoeding. Als ze nl uit de borst drinken heb je ook geen idee hoeveel ze drinken en drinken ze misschien ook wel meer dan 150cc.
Na 4 weken zijn we over gegaan op kunstvoeding, toen zat hij al snel op 6x 150cc, en na een aantal weken, volgens mij was ie toen iets van 7 a 8 weken oud op 5x 180cc

Klinkt veel, maar kindjes drinken niet iedere voeding even veel + ik weet niet hoeveel voedingen je geeft, of dit altijd 130 is en hoeveel je kindje weegt? Je zou ook minder maar vaker kunnen voeden. Met 4 weken mag je nog wel 8-12 voedingen per dag geven. 
Wat ook wel goed is om even naar te kijken is hoe je de fles geeft en hoe snel je kindje drinkt. Google maar eens op therapeutisch voeden. Soms kan je kindje ook nog honger hebben als de fles te snel gaat. Het eten is dan nog niet goed gezakt. Andere manier van voeden of een andere speen zijn dan een oplossing. 

Zelf geen ervaring, maar gaf ook af en toe nv uit een flesje en vond toen deze site heel fijn. Duidelijke richtlijnen voor de hoeveelheid per leeftijd/gewicht =) 
https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/267-hoeveel-melk-in-een-fles

Terug
Bovenaan