Bv geven met alleen maar kolven

Grrrrrrrrrr, zit ik net een beriht te typen gaat het weer weg. Nou ja nogmaals dan maar.

Mijn dochtertje wil helaas de borst niet pakken en aangezien ik wel graag bv wil geven kolf ik alles af. Nu na 5,5 week begin ik het toch alleen wel een mijn tepels te merken. Die worden nu behoorlijk gevoelig. Ik smeer al wel met speciale creme vor kloven enz maar dat werkt niet echt.

De dames die ook kolven, hebben jullie hier ook last van? Wat doen jullie hiertegen?
Ik hoop dat jullie een paar tips hebben want ik zou het zo zonde vinden als ik daarom de bv op moet geven.

Gr Vanessa

misschien kun je ook eens kijken op borstvoeding.com voor tips? is een goede site.

Ik kolf veel nu ik weer werk en heb daardoor ook vaak pijnlijke tepels. Het gaat nu beter, door de volgende veranderingen:

1) borstkolf laat ik langzamer en minder hard zuigen (die van mij kan dat, de lactaline van ameda, gekocht bij lactatiekundige)

2) ik kolf maximaal 10 minuten, heb ik dan niet genoeg melk dan kolf ik na een uurtje weer. liever wat vaker en korter kolven.

3) ik ben juist gaan minderen met die creme's (slechts 1x per dag), m'n tepels werden er week en juist extra kwetsbaar van.

4) voordat ik ga kolven ga ik een beetje bewegen (armen zwaaien, springen etc) zodat ik het lekker warm krijg, of kruik/ kersenpitzakje tegen de borsten. als ze warm zijn stroomt bij mij de melk er sneller uit en ben  ik eerder klaar met kolven

5) en naar een foto van de baby kijken, dan stroomt het ook sneller door, dus eerder klaar.

ik hoop dat je er wat aan hebt.

groetjes,
Janneke

Bedankt voor de tips.

Ik moet zeggen dat de melk er heel erg makkelijk uitkomt bij mij en ik vaak uit mezelf, dus zonder te kolven, zomaar een tsr krijg. Maar ook dat is pijnlijk. Dit is eigenlijk gekomen nadat mijn bv wat terugliep en ik om de 2 uur moets kolvn voor 2 dagen lang.

Gelukkig hoef ik ook vaak niet lnger dan 10 minuten te kolven maar ik zet hem dan idd wel hoog, dus misschien maar wat lager zetten dan. En toen je stopte met die creme werden je tepels beter? Ik heb ook wel eens gehoord dat je het met de eigen moedermelk moet insmeren maar aan de andere kant zegen ze dat je het goed schoon moet houden. Zo weet je toch ook niet hoe of wat.

Hoe vaak kolf je dan op het werk?
Ik heb op dit moment geen baan want mijn vorige baan eindigde met mijn verlof maar ik ben benieuwd hoe dat dan in zijn werk gaat op het werk. Nu kolf ik natuurlijk zo ongeveer 3x overdag (in werktijd straks) kan dat dan ook?

Gr Vanessa

Hai

Ik kolf heel weinig, dus wat dat betreft kan ik je niet echt helpen. Maar heb je al gekeken bij
www.vbn.borstvoeding.nl
Daar hebben ze vrijwilligers opgeleid die je met vragen mag bellen. Ik heb daar al verschillende keren wat aan gehad. Succes!
En het belangrijkste heb je idd al meegegeven. Ik weet van mezelf dat dat toch niet echt geruststellend is. Ik geef nu bijna 11 weken BV en het lijkt terug te lopen. Loek komt genoeg aan, maar komt onbevredigd over. Als ik wat KV extra geef, gaat hij heel bevredigd slapen. Ik zou het heel erg vinden als de BV zo veel terugloopt dat ik volledig op KV over zou moeten. Ik werk straks aan huis, dus hoop nog best lang deels BV te geven, hoor! Overigens heb ik de eerste maand-1.5 maand ook veel pijn aan mijn tepels gehad (o.a. kloofjes). Sinds ik gestopt ben met regelmatig smeren (moest ivm spruw helaas) gaat het stukken beter met mijn tepels. Ik doe er zelfs geen melk meer op na het voeden.

Veel succes en ik hoop dat je het nog een tijd kan blijven doen!

Rosanne

Ja ik ga inderdaad eens kijken op die site want ik hoor er veel goede verhalen over. Nou en ik had inderdaad ook al niet het gevoel dat die creme veel hielp dus dat ga ik dan ook maar eens minderen.

Ik hoop gewoon maar dat de pijn wat minder wordt want dat is eigenlijk pas sinds de laatse week en ik zou ht zo zonde vinde.

Bedankt voor de tips in ieder geval.

Groetjes

Hoi,

Ik heb 10 weken alle voedingen gekolfd omdat Christian de borst niet kon pakken. Ik heb een electrische gehuurd, daar zaten allerlei standen op. Als ik last kreeg van gevoelige tepels heb ik 1-2 dagen de kolf net een beetje minder hard laten zuigen, dat werkte echt het beste! Ik ben al snel gestopt met er creme op te smeren, dat werkte bij mij alleen maar averechts! Gewoon drogen aan de buitenlucht (dus met een beetje moedermelk) en dan "terugstoppen" in de voedingsBH. In douche geen zeep gebruiken, is ook belangrijk.
Ik kolfde altijd 15 minuten, gewoon 6 keer per dag. Vaker, maar korter kolven werkte bij mij ook averechts...

Veel succes en hopelijk kun je zo nog lange tijd vooruit!

Groetjes, Karin
mama van Christian (11 weken)

Ik legde het voedingskussen gedeeltelijk op mijn schoot, daar steunden de kolfflesjes dan tegenaan (en tegen mijn bovenbenen). Na een paar minuten zaten die dan vast genoeg gezogen om zo te blijven hangen. Boek bovenop het voedingskussen, en mijn handen dan om de flesjes gekruld. Dan kon ik met 2-3 vingers net de bladzijde omslaan en met de andere de kolfflesjes op de plaats houden. Het heeft me wat gepuzzel gekost en ook wat handigheid, maar al snel had ik door hoe dit het makkelijkste ging. Maarre... voedingskussen was essentieel! Kolven werd hierdoor voor mij een heel stuk aangenamer! Oh ja, dit lukte alleen met een boek met harde kaft, die zonder veel moeite open blijft liggen...

Veel succes!

Groetjes, Karin
Mama van Christian (11 weken)

Terug
Bovenaan