BV op aanvraag of op tijd

Ik wil even jullie mening horen. Ik hoor steeds verschillende meningen over het voeden. Eerst zeggen ze ...nee borstvoeding op aanvraag aanbieden, dat is het beste. Nu zeggen ze dat ik op tijd moet gaan voeden, dan is het WEER andersom. Hoe doen jullie dat??
De reden dat ik dat vraag is dat Tim heel slecht geslapen heeft de afgelopen 3 weken, toen werd ik ook al van het kastje naar de muur gestuurd van het CB. Ik moest op vast tijden gaan voeden. Ik was allang blij als hij eindelijk een keer sliep, dan zou ik hem wakker moeten maken. Tevens moest ik vaste patronen aanhouden (regelmaat), wat ik voor zijn huilweken al deed, maar als ik op tijd moest voeden dan moest ik hem maar bezig houden tot het om en om zijn tijd was. Met het gevolg dat hij weer over zn slaap heen was en dus weer niet wou slapen. En dan zeggen ze dat ik hem na het slapen moet verschonen, dan voeden, even op de arm en evt nog even in de box om hem vervolgens bij de tekenen van slaap weer op bed moet leggen. Dit deed ik voor die tijd al en nu doe ik dat ook maar dan kan ik niet op een vaste tijd voeden. kortom hoe moet ik het aanpakken want ik weet het niet meer. Door al dat geklooi, want anders kan ik het niet noemen, is mijn borstvoeding teruggelopen en moet ik heel veel moeite doen om het weer op gang te krijgen.

Gr Debs
 
Wat een rotsituatie! Echt vervelend dat je van het kastje naar de muur wordt gestuurd! Hoe ik het doe is dat ik voed op verzoek. Ik laat Rosalie slapen wanneer ze slaapt en mocht ze erg lang slapen dan kolf ik. Is ze dan snel wakker dan krijgt ze de gekolfde melk, en anders de borst. Zo loopt mijn bv niet terug en bouw ik meestal zelfs voorraad op. Hopelijk heb je er wat aan... Laat je niet gek maken!
 
Laat je idd niet gek maken! Het fijne van borstvoeding is dat het op verzoek kan en dat je je niet aan tijden hoeft te houden als je dat niet wil. Ik voed op verzoek, maar wel met de klok een beetje in mijn achterhoofd. Annelot drinkt nl niet zo vaak en daarom probeer ik er wel op te letten dat er globaal ongeveer 4 uur tussen zit. En verder zorg ik ervoor dat ze altijd emt een volle buik de deur uitgaat als we de oudste gaan halen. Die kan ik gelukkig tussen 14 en 17 uur ophalen, dus meestal meldt Annelot zich zelf al en anders maak ik haar om 16 uur wel echt wakker om te drinken.
Vaste patronen zijn belangrijk en maken het jou en je kindje alleen maar makelijker. Dit is alleen niet hezetlfde als op vaste tijden drinken, het gaat erom dat je dingen steeds op dezelfde manier doet, waar en wanneer ook. Wakker worden betekent drinken (of evt eerst een schone luier) en na het drinken even wakker zijn in de box / op speelkleed / op schoot enz) en bij de eerste tekenen van vermoeidheid weer naar bed / wieg / draagdoek (doe ik als ik de oudste ga halen).
Als je het zelf trouwens prettig vindt om op vaste tijden te voeden, zou je dit wel kunnen doen, hier zal je kindje uiteindelijk vast wel aan wennen, maar als het niet nodig is, zou ik me er niet druk om maken. Mijn ervaring is trouwens ook dat als je je kindje wakker maakt om te drinken het minder goed drinkt dan wanneer het uit zichzelf wakker wordt om te drinken.
Ik hoop dat je er iets aan hebt, succes ermee!
O ja, over het consultatiebureau: je kunt het er treffen of niet en ik heb er tot nu toe niet zulke geweldige ervaringen mee. Bij de 1e probeerde ik me zoveel mogelijk aan alle adviezen te houden (met als gevolg dat ik het zelf af en toe niet meer wist) en bij de 2e vertelde ik gewoon wat ze wilden horen en trok mijn eigen plan... (volgens de richtlijnen van het cb dronken mijn kindjes nl niet vaak genoeg, ik moest bij de oudste toen gaan kolven om de productie op te voeren en haar vaker laten drinken. Gevolg was dat ze helemaal niet meer wilde drinken en het iedere keer een strijd was. Bij nr 2 verzon ik er gewoon 2 voedingen bij waardoor ik geen gezeur had :)
 
Ik ben er nu al achter dat je inderdaad weinig hebt aan het CB. Ik heb ze in het begin gebeld vanwege het vele huilen, wat hij voorheen nooit deed. Toen was het advies, ga hem maar wegen want dan weten we of hij voldoende voeding krijgt. Dus gewogen en bij die mevrouw de situatie nog een keer uitgelegd. Tim werd nagekeken maar ze kon niks ontdekken van een eventuele spier ofzo die misschien klem zou zitten of andere lichamelijke dingen. Maar niks gevonden, zijn gewicht was super hij moest 100 a 200 gr per week aankomen. Zijn laatste wegen was toen 2 weken eerder dus was de conclusie dat hij toch minimaal 300 gr aangekomen moest zijn. Hij was 640 gr aangekomen. Toen ze niks kon vinden werd het advies gegeven om hem maar druppels te geven tegen krampen en een speen aanbieden want misschien had hij wel een hoge zuigbehoefte. En ik moest op tijd voeden. Prima geprobeerd maar hielp ook niet, ik had ook niet het idee dat hij echt een speen nodig had. Zo had ik nog vanalles geprobeerd om het manneke in slaap te krijgen maar niks hielp. Wakker in bed = krijsen tot hij zeiknat was van het zweet, als hij in slaap viel tijdens het voeden dan proberen zachtjes in bed...zodra hij het matras aanraakte was hij wakker. Kruikje in bed want als hij in slaap was gevallen tijdens het voeden dan was de overgang misschien te groot en zou hij wakker worden van het koude bedje, hielp ook niet. In de wandelwagen hielp tijdelijk maar daarna ook niet meer. Veel prikkels in de hoop dat hij dan in slaap viel, ook niet. Weinig prikkels, dus alleen boven blijven op mijn of zijn kamer, hielp ook niet. In een slaapzak, hielp niet. Strak inpakken, hielp ook niet. Kortom vanalles geprobeerd maar niks hielp. Weer het CB gebeld. Ik moest maandag op controle dan zouden ze me leren om in te bakeren, dan zou ze mijn arts vast mailen. Ik moest het het weekend nog maar uitzingen. Maandag op het bureau nog een keer alles uitgelegd voor de 3e keer, komt ze weer aan met het verhaal over regelmaat en wakker op bed leggen enz enz. Alles wat ik net van te voren uitgelegd had maar niet hielp!!! Ze had het mailtje gehad maar ze kon niet inbakeren, daar moest ze iemand anders voor aanspreken en die zou dan contact opnemen. Dat duurde ook weer 2 dagen extra. Vervolgens het inbakeren uitgelegd gekregen en ik moest het maar proberen. Ik moest hem anders maar een half uur laten huilen want dat mocht. Nou dus niet!!! Uiteindelijk heb ik mijn eigen manier gevonden om hem in slaap te krijgen en nu kan ik ook het normale patroon weer aanhouden. Nu heb ik dus bijna geen bv meer door al dat geklooi en gestress dat ik nu zelfs al een week flesvoeding bij geef op aanraden van mijn VK want die had ik maar gebeld want het cb kon ik maar tot 3 uur bereiken. De VK zei dat ik hun maar gewoon moest bellen en van hun kreeg ik ook tips om mijn bv op te krikken. Dat is nu weer bijna zoals het moet zijn maar nog niet. Dus NEE voor mij het liefs geen CB want je wordt er niet wijzer van. Ik voed nu dus inderdaad gewoon op aanvraag en kolf tussendoor nog om de BV beter op gang te krijgen/houden. Want wakker maken werkt inderdaad niet want dan is hij te moe en drinkt hij nauwelijks en komt hij een uur later alsnog. Ook doordat de BV terug gelopen is, komt hij nu om de 2 a 3 uur terwijl hij voorheen om de 3,5 a 4 uur kwam en soms zelfs nog later. Dus ook daar hebben we nog een inhaalslag te maken. Zo een heel verhaal maar zodoende dus dat het in me op kwam om te vragen hoe jullie dat doen.
 
Oh wat vervelend zeg! En dat is nog zacht uitgedrukt.

Marly krijgt ook bv en ik voed op verzoek. Het is qua tijd nooit het zelfde, maar wel de handelingen die ik verricht. Ik wacht tot ze zelf wakker wordt, dan verschoon ik haar en geef ik haar drinken. Daarna 'spelen' in de box totdat ze moe is en dan op bed leggen.

Soms maak ik ze 's avonds om 22.00 uur nog even wakker om te drinken omdat ze anders 's nachts komt. Daarna slaapt ze gewoon weer verder tot 's morgens 7.30 uur of later.

Zoals ik het nu doe is Marly tevreden, ben ik tevreden en loopt de bv goed.

Probeer te ontdekken wat Tim en jij het prettigst vinden en hou dat aan.

Sterkte ermee!
 
Heb zelf ook al een mindere ervaring met CB. Maar echt wel klote, hier wordt een mens onzeker van als ze jou zo behandelen en als de voeding terugloopt, dan kun je er niets aan doen, maar wordt je nou niet echt zekerder van...

ik vind het zelf heel moeilijk om op verzoek te geven, ben dan bang dat onze dochter niet genoeg binnenkrijgt. omdat ze zichzelf niet echt meldt.

Overdag hou ik 4 uur aan en dan eens wakker maken, verschonen en dan zit er dus ruim 4 uur tussen. Omdat ze, als ze eenmaal wakker is wel schreeuwt om voedsel, kan ik het ook moeilijk loslaten en wachten op haar verzoek..

's nachts zet ik de wekker ( menig mens raad dit mij af, maar dat heeft weer met mijn controle te maken) dat er 5 uur tussen zit, tussen moment dat ze begint met drinken en de volgende... ik hoop dan stiekem dat ze zich eerder meldt, zodat ik die wekker ook niet meer durf te zetten. Soms gaat dit goed, soms ook niet.

Het is denk ik niet het schoolvoorbeeld van hoe het moet, maar dit is een beetje mijn manier geworden en ze is nu best wel tevreden, en groeit goed, dus geeft mijzelf een goed gevoel.
Zo heeft iedereen een eigen manier, ik hoop dat je door proberen ook zelf een vindt die bij je past!
 
Hoi hier een mei-moeder

Ik ken je probleem debs80, al had i wel veel aan de hulp van het cb bij ons.
Mijn zoontje had ook last van veel huilen en slecht slapen en drinken.
Bij mij hielp rust en regelmaat met inbakeren.
Wat betreft voeding heb ik het een tijd op verzoek gedaan, en uiteindelijk kwam hij zelf op vaste tijden. Wel zorgde ik dat er niet meer als 4 uur tussen zat ('s nachts meer), maar meestal was het niet nodig om hem wakker te maken.
Dus ik zou inderdaad gewoon op verzoek doen, uiteindelijk merk je zelf welk ritme je kindje prettig vind.

Heel veel sterkte!
Blijf vertrouwen op je eigen kunnen, als moeder weet je vaak wel wat het beste voor je kindje is, al kun je natuurlijk best wel eens twijfelen, maar je doet het niet snel verkeerd!!
 
Dat was ik idd vergeten te zeggen, ik houd ook een vaste volgorde aan: slapen-verschonen-voeden-spelen-knuffelen en dan begint het hele feest weer van voor af aan :D!
 
Terug
Bovenaan