BV productie loopt terug

<p>Hoi allemaal, <br />Mijn dochter is nu bijna 6,5 maand oud en krijgt nog steeds volledige borstvoeding. Ik bedoel, inmiddels krijgt ze natuurlijk ook een fruithap, brood en een groentehap, maar qua melkvoeding dus volledig bv. Bij de groentehap krijgt ze ook een paar slokjes water. Ze zit altijd met grote ogen te kijken hoe wij drinken bij het eten, dus we laten haar een paar slokjes drinken. Dat vindt ze geweldig, maar qua vocht heeft ze het volgens mij niet nodig gezien het feit dat ze nog borstvoeding krijgt?<br />Momenteel krijgt ze nog zo'n 5x bv per dag: 's ochtends direct als ze wakker wordt en 's avonds vlak voor het slapen en dan nog zo'n 3x verdeeld over de dag. <br />Ik merk dat sinds een week of 2 mijn productie aan het teruglopen is. Aangezien ze steeds meer vast voedsel gaat eten is het ook hartstikke logisch dat mijn productie terug loopt lijkt me. Het probleem is alleen dat ze op de dagen dat ze niet bij mij is (2 dagen bij mijn ouders en 1 dag op het kdv) meer drinkt dan dat ik kan kolven. <br />Omdat mijn dochter klokje rond slaapt heb ik een hele tijd 's ochtends rond 5 uur moeten kolven omdat mijn borsten op ontploffen stonden, hierdoor heb ik een behoorlijke voorraad kunnen opbouwen in de vriezer, dus we kunnen even vooruit. Maar dat kolven 's ochtends is nu niet meer nodig, als ze 's ochtends bij me drinkt is het nu 'precies goed'. <br />Maar wat als de vriezer straks leeg is? Of gaat ze nu ook kleinere hoeveelheden drinken overdag? Ik zie natuurlijk niet hoeveel ze bij mij drinkt.. Moet ik dan overstappen op kv? Iemand hier ervaring mee? </p>

Hmm merk het ook al nu mn knulletje ook hapjes krijgt. Ik doe sindsdien wel regelmatig een keertje extra afkolven om het een beetje te boosten. Een uurtje na ik hem heb gevoed savonds. Daarmee heb ik steeds een extra portie van 100cc zo heb ik om de dag een voeding extra in de vriezer. Verder indd niet veel extra productie meer ? heb ook eerlijk gezegd de energie niet om NOOOOG meer te kolven naast mn werk. Succes ☺️

Ik weet trouwens niet of je dochter rustig drinkt anders zou je eventueel tijdens de voeding een haakaa (vacuumkolf) op je andere borst kunnen zetten als je dat een paar voedingen doet boost ook een beetje. Hiermee hamster je ook steeds wat voeding en ben je ook geen extra tijd kwijt. Mijn zoon trapt hem tegenwoordig steeds vaker eraf jammer genoeg. Je hebt em ook van andere merken goedkoper

Je melkproductie loopt inderdaad waarschijnlijk terug omdat ze nu minder drinkt doordat ze vast voedsel eet. Pas vanaf ongeveer 9 maanden kun je minder voedingen geven zonder dat dat veel invloed op de melkproductie heeft. 

Veel adviezen over vaste voeding gaan uit van het geven van kunstvoeding. Als je je melkproductie op peil wilt houden, moet je de vaste voeding tot ongeveer een jaar echt als bijvoeding zien en de borstvoeding nog als hoofdvoeding. Je geeft dan eerst borstvoeding en binnen een uur daarna vaste voeding. Daarmee voorkom je dat je ongewild de borstvoeding afbouwt en de melkproductie terugloopt. 

Als je het zo wel prima vindt kun je zo doorgaan. Op de momenten dat je dan te weinig gekolfd hebt kun je dan kunstvoeding bijgeven. Dat heeft ze op deze leeftijd echt nog wel nodig als vervanging van borstvoeding. Je kunt gewoon nr 1 geven, opvolgmelk is niet nodig. Daar is recent een uitzending van de keuringsdienst van waarde over geweest; enige verschil is hoeveelheid ijzer en dat ijzer haalt ze nu wel uit vaste voeding. 

Nog even een aanvulling; hou er wel tekort mee dat als je kunstvoeding gaat bijgeven het kan zijn dat je productie verder terugloopt en helemaal stopt. Niet erg als je wilt afbouwen, maar wel belangrijk om te weten. 

Wellicht ga je menstureren?
Zodra mijn menstruatie er aan kwam liep mijn productie terug, paar dagen ervoor al, kolfde ik aanzienlijk minder op t werk, maar dat kwam altijd vanzelf weer goed!
Wellicht is je dochter ook toe om nog maar 4 keer te drinken ipv 5...
Ik kolfde op die dagen een keertje extra, savonds om 22u voor het slapen zodat mijn voorraad niet te hard ging

Bij mij is het ook teruggelopen na het introduceren van vast voedsel, maar dat is niet erg, daar krijgt je kleintje immers ook voedingsstoffen uit binnen (wel opletten dat het een beetje in de juiste verhoudingen blijft natuurlijk, bij borstvoeding denkt je lijf daarover na, als je wat anders gaat geven moet je dat zelf doen, haha), en de terugkomst van mijn cyclus (en het weer zwanger worden in mijn geval) dat daarbij hoorde leverde een nog verdere terugloop op. Na de miskraam liep het nog even verder terug (door overmatig bloedverlies), maar inmiddels is het weer voldoende om hem alleen borstvoeding te geven ipv ook kunstvoeding erbij. Wat ik wel merk is, als hij (nu 13 maanden) bij mij aan de borst drinkt, dan drinkt hij vaak maar die 100 ml die ik nu ook kolf overdag (hij krijgt nog 4 voedingen, 's morgens, 's middags, 's avonds en 's nachts). Maar we kunnen hem rustig 200 ml meegeven naar de opvang, en dan drinkt hij zn fles ook netjes leeg, en ik ben ervan overtuigd als we er 300 van maken, dat hij dat ook zou drinken, maar als we gewoon die 100 ml meegeven, dan komt hij niks tekort. Je zou dus ook kunnen overwegen gewoon de flesjes voor de opvang/oppas iets kleiner te maken, en te kijken of ze daar ook tevreden mee is (gewoon zoveel als jij gekolfd hebt). Dan blijft wat ze drinkt in elk geval gelijk met wat jij kolft, en als ze dan tekort komt, dan drinkt ze daarna waarschijnlijk meer bij jou om jouw productie weer te stimuleren. Is echt niet erg om geen grote flessen mee te geven hoor. ;)

Mijn productie begon ook terug te lopen toen mijn dochter vaste voeding kreeg. Ze was meteen (en is nog steeds) gek op eten. Ik vond het ok om rustig af te bouwen, dus vanaf het moment dat ze vaste voeding kreeg (va 6 maanden) ben ik haar opvolgmelk in een open beker gaan aanbieden bij elk eetmoment. Ook krijgt ze 's ochtends pap gemaakt met kunstvoeding. Uit de open beker ging ze steeds beter drinken en liet toen heel geleidelijk aan steeds een borstvoeding vallen. De ochtend en avondvoeding, dus bij opstaan en naar bed gaan, heb ik het langst gehouden. Inmiddels zijn we sinds een weekje helemaal gestopt, dochter is nu 11 maanden. 
Ik vond het heel prettig zo, maar als je graag langer borstvoeding wil blijven geven zou ik ook adviseren altijd eerst de borst te geven vóór de maaltijd. De slokjes water heeft ze nu misschien nog niet nodig, maar drinken uit een open beker is wel goed voor haar mond motoriek, dus helemaal niet gek om aan te blijven bieden! 

Terug
Bovenaan