BV, schema overdag lukt, 's avonds niet...

Dag allemaal!
Ik heb wel wat dingen gelezen die hier op lijken, maar zou toch graag wat gericht advies willen.

Ik heb een zoontje van nu twee weken.
Voor zijn eerste regeldag hadden we een schema op tijd.
Ik voedde iedere drie uur, vanaf negen uur 's ochtends zo ongeveer.
Overdag ging dat prima, alleen 's avonds moest ik hem wakker maken voor de laatste en 1 na laatste voeding. Hij begon tijdens deze voedingen steeds vaker snel in slaap te vallen en te pielen en te klooien aan de borst, zodat ik om twaalf uur begon met de laatste voeding en pas om half twee klaar was. Dan kwam hij meestal weer om een uur of vijf.

Nu ben ik na de regeldag verder gegaan, maar ik voed nu op verzoek.
Ik merk dat hij wat sneller komt, zo om de twee-en-een-half uur.
Ik moet nog even afwachten wat hij vanavond doet, ik verwacht dat hij dan langer blijft liggen. Lopen we alleen het risico dat hij om een uur of twee/drie vannacht komt.
Maar ik ben inmiddels zo toe aan even een goed tukkie, vannacht weer oververmoeid zitten huilen...

Is dit verhaal een beetje herkenbaar?
Wat hebben jullie gedaan of hoe doen jullie dat?
Ik vind het niet zo erg om op rare tijden te voeden,
maar dan moet ik niet ook nog eens mijn kind wakker moeten houden
door middel van allerlei dingen waar je midden in de nacht niet op zit te wachten,
ik vind het ook niet leuk voor die kleine.

Please help me out, ik ben een beetje op merk ik...pffff....

Bedankt.

Natalie
 
Hoi Natalie,

Probeer je niet te richten op een bepaald schema, ook niet al te veel op de tijd te letten.
Geef hem voeding wanneer hij er om vraagt, dus ook in de avonduren. Ik heb mijn zoontje 1 keer wakker gemaakt omdat ik vond dat hij 'moest' drinken, maar dat was geen succes. Twee slokken en meneer was weer vertrokken. Met als gevolg dat ik gesloopt was omdat ik hem zolang heb geprobeerd wakker te maken en daarna kwam hij 's nachts ook gewoon om 3 uur voor voeding.

Je zoontje is nog maar 2 weken, en heeft dus die nachtvoeding nog wel nodig als hij er om vraagt. Als je je daarop instelt, dan is het ook makkelijker vol te houden. Probeer anders overdag een beetje meer rust te pakken of zelfs te slapen.

Je vertelt nog wel dat je anderhalf uur met een voeding bezig bent 's nachts, omdat je zoontje dan weer in slaap valt. Misschien is het een idee dat je hem eerst voedt, totdat hij bijna in slaap valt, een schone luier geven zodat hij weer wakker wordt en dan nog een keer voeden. En verder wat onder zijn voetjes kietelen, zodat hij wakker genoeg blijft om te blijven drinken.

Wat ik als advies kreeg van de kraamverzorgster, overdag maximaal 4 uur tussen een voeding in laten zitten. Dan wel wakker maken om te voeden. En 's nachts lekker laten slapen totdat hij zelf wakker wordt vanwege honger. Nu is m''n zoontje 7 weken en zitten in een goed ritme, 's ochtends eerste voeding is tussen half 6 en 7 uur, daarna rond 10 uur, 2 uur, 6 uur, 10 uur en daarna gaan we de nacht in. Maar soms vraagt hij overdag om meer, en dan geef ik het hem gewoon. Kan beter overdag wat meer vragen dan 's nachts. En hij is natuurlijk nog maar 7 weken, en ik weet dat we behoorlijk verwend zijn met dit schema, maar af en toe komt hij ook nog wel 's nachts rond een uurtje of 3 voor voeding. Dan zit ik lekker op z'n kamertje te voeden, en eigenlijk kan ik daar heel erg van genieten. Lekker met hem alleen, lekker stil in huis en op straat...

En als je echt slaaptekort hebt, en die nachtvoeding erg zwaar vind. Dan is het misschien een idee om je zoontje mee in bed te nemen en daar voeden. Dan lig jij op je zij en je zoontje ligt naast je op bed met zijn buik tegen die van jou aan. Dan leg je hem aan, en kun jij wel in slaap dommelen... Op gegeven moment merk je dan wel dat je zoontje ook in slaap is gevallen en de tepel los laat.

Succes...
 
Hallo!
Vanaf vandaag ben ik dus inderdaad gaan voeden op verzoek.
Hij drinkt nu veel beter, aan 1 stuk door en ik voel me er veel beter bij.
Vanmiddag zat er vier uur tussen en heb ik goed kunnen slapen,
dan maakt die nacht me inderdaad niet veel uit als hij een keertje komt.
Daar heb ik toch wel op gerekend, daar ontkom je niet aan.

Vanochtend liet hij er dus wat korter tussen, eens zien wat hij dan morgen doet.

Ik ga inderdaad de schema's maar loslaten, het voelt gewoon fijner.

Bedankt!

Groetjes,
Natalie
 
Hoi Natalie, ik herken veel in je verhaal, hoor. Weet dus hoe zwaar het kan zijn.
Leah was een stille hongerlijder, dus moest voortdurend wakker worden gemaakt en gehouden voor een voeding, wat een drama die eerste weken. Maar naar gelang ze sterker werd, werd ze ook helderder.
Ik heb vooral geleerd (Leah is ons vierde kindje) om alles los te laten. Tijden, je eigen ideeën zoals je denkt dat het zou moeten, wat je omgeving allemaal voor goedbedoelde tips heeft..... Lekker je eigen ding doen, en goed naar je kindje kijken.
Vooral voeden op verzoek. Goed voor je kindje, maar ook heel goed om je eigen melkproductie op gang te houden en aan te laten passen aan de behoefte van je baby. In het begin heel tijdrovend, maar het loont echt!
Het wordt makkelijker, ik weet niet of je er iets aan hebt, om dat te lezen.....!
Ik snap dat je graag een tukkie wilt doen, dat is zo heerlijk (Leah heeft tot haar eerste jaar niet doorgeslapen.....). Maar wat mij erg hielp, is: niet balen, niet 'boos' worden als je kindje zich weer meldt, gewoon toegeven, gewoon de borst geven en terugleggen in bed en weer zelf verder slapen.
Nou ja, makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het. Maar toch: heel veel succes en goed dat je borstvoeding blijft geven!!!! Trots zijn op jezelf!
 
Dag Hannah!
Bedankt voor je bemoedigende bericht!
Vannacht weer lopen huilen.
Overdag heb ik wat geslapen, hij liet telkens 4 uur tussen de voedingen.
Dus ik dacht: Vannacht lekker ook wat langer liggen dus.
Ik in huis wat dingen gedaan tot aan de laatste voeding.

Heb hem om twaalf uur gevoed, toen ging hij maar niet slapen, was ontzettend wakker.
Toen kwam hij aansluitend dus weer, na wakker blijven, om een uur of drie.
Vervolgens om vijf uur weer.
Niks niet liggen dus, moeheid stapelde zich weer op, ik helemaal overstuur.
Vanochtend kwam hij weer om half negen.
Vervolgens om twaalf uur, dus dat is weer best ok.

Maar nu drinkt hij weer zo raar.
Hij laat los tussendoor, na vijf minuten hapt hij weer, dan poept hij zijn broek vol,
verschonen, weer een paar minuten drinken, weer in slaap.
Ik heb hem maar weggelegd.
Nu slaapt hij al weer anderhalf uur.

Ik snap er gewoon geen bal meer van.
Mijn borsten zijn weer keihard.
Ik gaf eerst 1 borst per keer, maar hij dronk soms heel kort, toen is het verkeerd gegaan met wisselen en nu bied ik er twee aan per keer, maar geen van beide gaat leeg.

Ik weet het niet meer.
Lactatiekundigen hier zijn enorm duur of niet te bereiken,
Borstvoeding natuurlijk neemt niet op, ik weet het niet meer.
Wat is dit frustrerend zeg.

Ik weet ook niet het precieze probleem te omschrijven...
Het is denk ik niet zo dat hij niet genoeg krijgt.

Volgende drinkbeurt maar weer afwachten.
Ik geef niet op, maar zo gefrustreerd zijn/raken is voor niemand goed...

Natalie
 
Hai Natalie, wat een gedoe, hè? En slaaptekort doet gewoon veel met je. Lukt het je wel om tussendoor iets bij te slapen? Je kindje moet nog helemaal z'n eigen ritme zien te vinden, en die eerste weken zijn er ook regelmatig regeldagen, waar je helemaal gek van kunt worden. Maar voor nu erg gebroken nachten voor jou. Is je kindje verder wel gewoon tevreden, heeft hij geen last van darmkrampjes bijvoorbeeld?
Als je borsten erg pijn doen, is het misschien prettig om ze eens een keertje leeg te kolven? Borsten zijn vaak niet helemaal leeg (tijdens het drinken maak je weer nieuwe melk aan). Maar wel alert zijn als je harde plekken in je borsten krijgt, of koortsig wordt!
Weet je waar ik veel aan heb gehad? Het borstvoedingsforum, daar zijn zoveel ervaringsdeskundigen en je ontdekt dat je niet alleen bent met je slapeloze nachten, dat hield mij enorm op de been. Ook vaak goede tips. www.borstvoedingsforum.com is het, geloof ik.
Sterkte! Lukt het je om (overdag) wel flink te genieten van je kleintje? Of merk je dat je dag erg om het drinken draait? Nogmaals: ik herken het, zou je graag willen helpen, maar tja, wat kan ikmeer doen dan mijn eigen dingetjes vertellen?
Hou je haaks!
 
heeeel herkenbaar..Ik heb zó vaak op het punt gestaan te stoppen!!
idd, kijk es op het borstvoedingsforum, daar hebben ze hele handige tips en ze denken echt met je mee. Overigens, lactatiekundigen zijn ook erg toereikend, ook telefonisch..

Hoe is de kleine verder, wel tevreden?? En samen slapen is wel mogelijk? Niet kijken op de klok, naar je kleintje kijken en heel goed voor jezelf zorgen. Overdag veel slaapjes pakken, ook samen met de kleine. Kleine slaapt 4 uur? Jij ook!!Je word wel wakker en anders wekker zetten!Heel veel succes, zet hem op!!
 
Ja daar zijn we weer!

Ik merk inderdaad dat de dag nu weer iets teveel naar mijn zin om de voedingen draait.
Ik ga meer slapen overdag als hij slaapt, want dat gaat in principe wel.
Ik heb een lactatiekundige gebeld en die raadde aan toch om de drie uur wakker te maken ivm mijn melkproductie. Dan stimuleren tijdens het voeden, na 10 minuten verschonen en de andere kant. Moet hij alleen daarna weer verschoond worden.
Net lukte het bij de tweede borst maar weer een paar minuten, als hij eenmaal weer slaapt kan ik niks meer en leg ik hem nu ook weg.
Zijn luiers zijn geel, hij plast goed, daar hou ik vanaf nu gewoon aan vast.
Wel heeft hij krampjes, nu veel tijdens de voeding.

Ik blijf ook veel met mijn man  praten, wat die nu allemaal te verduren heeft...

Het steunt me wel te lezen dat het herkenbaar is, geeft me het gevoel dat ik gewoon vol moet houden en dat het heus gaat lukken.
 
Terug
Bovenaan