Bv stoppen en het er moeilijk mee hebben!


Hallo

Ik ben Yvonne 34 jaar en sinds 3 maanden precies vandaag moeder van Milan.

Ik had een vraagje.

Ik heb mijn zoontje vanaf dag 1 borstvoeding gegeven.
Met 11 weken ben ik langzaam gaan afbouwen naar flesvoeding 1 bv vervangen door een fles per 3 dgn.
Ik geef nu nog maar 2 x maar omdat Milan zo onurstig drinkt met de brostvoeding ga ik deze ook afbouwen.


Ik vroeg mij dus af of er meer moeders zijn die hier erg veel moeite mee hebben zoals ik. Ik had het zo graag minimaal 6 maanden vol willen houden.

Milan heeft vanaf dag wel heel wisselend gedronken hij kon de tepel niet goed pakken en daarbij komt dat ik hem steeds moeilijker kon vasthouden door mijn ontstekingsreuma die weer opspeelde.
Als ik erover praat of aan denk schiet ik steeds vol en heb al genoeg tranen laten vloeien hierover. Dan schijnt het nog te zijn dat als je ongesteld bent dat je melk anders smaakt voor je kind en dat ze daar ook weer onrustig van kunnen drinken.

Ik merk dat er weinig begrip is in de omgeving zo van nou dan stap je toch gewoon over de fles. Het is een iets wat moeilijk uit te leggen is maar het is een gevoel.

Maar goed ik ben benieuwd of er meer mensen heirmee worstelen.

Groetjes Yvonne & Milan (10 maart 2005)


 
Hoi,
Ik kan me goed voorstellen dat je het er meoilijk mee hebt. Jochem is nu 4 maanden en ik voed volledig zelf. Maar er zijn weken geweest dat ik dacht te moeten stoppen doordat ik te kort leek te hebben. Ik heb er vreselijk voor gevochten, ben de dip te boven gekomen. Maar inderdaad vinden mensen het bijna onzin om er zoveel voor te doen. Maar ik wou het perse. Jochem drinkt wisselend, ook vaak onrustig maar hij is er wel tevreden op en daarom ga ik door. Toch wordt je steeds overladen met reacties waarom je niet gewoon lekker makkelijk over zou stappen op de fles. Juist zulke mensen, snappen het gevoel niet dat je hebt bij bv. Ik kan het ook niet uitleggen maar die band die je daardoor hebt, wil je liever niet opgeven en dat is heel moeilijk. Als ik toch had moeten stoppen, zou ik met m'n verstand vaak moeten herhalen dat ik er alles aan gedaan heb, dat de allereerste start een superstart was door de bv en dat ik diezelfde band probeer te houden door veel te knuffelen. Het voelt als afscheid nemen. Veel sterkte ermee, en bedenk vooral dat elke bv weer mooi meegenomen is en meewerkt aan een gezonde tevreden baby! Ben je trouwens al helemaal gestopt of wil je nog 2 voedingen zelf blijven geven?
Groeten marijke
 
Hoi Yvonne,
Zelf geef ik ook sinds dag 1 bv, en na een moeilijke start (keizersnede en tepelkloven, stuwing) geef ik nog steeds gedeeltelijk bv. Toen mijn zoontje Luke 3 maanden was ben ik gaan afbouwen naar ochtend en avond bv. Dit wilde ik perse tot 6 maanden doen, nu is hij 7 maanden en nog steeds geef ik bv. Aan de ene kant wil ik wel stoppen, maar aan de andere ben ik zo  bang dat ik het zo zal gaan missen, dus ik weet het nog niet. Het gaat tot nu toe nog steeds goed. Ik ben alleen sinds kort weer begonnen met de pil en ze zeggen dat je bv hier door kan minderen, maar tot nu toe nog steeds goed.
Ik kan helemaal begrijpen wat je voelt.

Groetjes
Tessa
 
Hoi Yvonne

Ik heb zelf een zoontje van nu 4 maanden oud. Ik heb vanaf dag 1 bv gegeven, maar het ging nooit echt heel lekker. Hij had ook moeite met pakken, deed er soms wel 5 minuten over voor hij goed dron, en aangezien ik vanaf dag 1 ook kloofjes gehad heb was dat dus 5 minuten errrug pijnlijk. Ik ben na 4 weken gaan afbouwen.  Ik zag het gewoon niet meer zitten met de pijn en stress die het me gaf. Het liefste wilde ik net als jij 2  voedingen blijven doen, maar bij mij liep de voeding zo sterk terug dat dat niet ging. Ik heb er nu heel erg spijt van dat ik  ben gestop  (al kon het ook niet zo doorgaan als het toen  ging). Dus  ik kan me erg goed voorstellen wat je bedoelt. De fles is gewoon lang niet zo intiem en gezellig. Het is toch lekker om je  kindje tegen je blote huid aan te voelen. Maar voor mij was het de stress en de pijn niet waard. En het is zeker waar dat je omgeving het niet echt lijkt  te begrijpen. Maar misschien bedoelen ze het alleen maar om je gerust te stellen??
Probeer je maar te focussen op de positieve dingen van flesvoeding.

Succes verder!
Caroline
 
Hallo,

Het is jammer dat als je door omstandigheden moet stoppen met borstvoeding.
Ik ervaar het ook als prettig, terwijl ik in de zwangerschap er wel mijn twijfels over had.
Ik ga eind juli weer beginnen met werken en ben dus nu al bezig met de switch naar flesvoeding, maar ik ga s ´avonds en s ´morgens zelf nog voeden en overdag met flesvoeding. ik ga dit nog eerst proberen voordat ik helemaal stop met borstvoeding.
Overleg het goed met de consultatieburo voor wat mogelijkheden er zijn. Meschien is er nog iets anders wat je zou kunnen doen, voordat je helemaal stopt.

Veel succes, Christel
 

Hallo

Ik heb nog geen tijd gehad om te reageren bedankt voor jullie berichtjes.

Ik heb gewoon een rotdag achter rug, heel de spookt het door mijn hoofd.

Chrisje: Ik het dus ook geprobeerd (2 weken) om 2x bv te geven.
Het consultatie buro raadplegen ik heb daar mijn buik van vol. Ik had hun juist om raad gevraagd en het resultaat de zelfde dag begonnen met afbouwen.

Caatjebeek: Herken ik je wilt ermee doorgaan maar weet eigenlijk dat het beter is dat ik stop zowel lichamelijk als geestelijk.

Tessa: Ik hoop dat je het nog lang kunt volhouden ondanks het pilgebruik. TOI TOI TOI.
Ik ben ook nog pas ongesteld geworden volgens mij gaat je melkproductie daar ook van achteruit en de smaak van de melk schijnt te veranderen. Kinderen kunnen daardoor ook onrustig drinken.

Marijke Bos: Ik ben 11 weken gaan afbouwwen 1 fles kwam erbij per 3 dagen. Ik geef vandaag en morgen ochtend nog bv en dan stap ik over op de fles. De zorglijn gaf eventueel als ik last heb van stuwing dat ik hem 'smorgens nog kon aanleggen maar dat niet moest rekenen als voeding maar dat de druk eraf is.
Ik heb regelmatig van die dippen gehad en hoe vaak ik zelf dacht of anderen zeiden Stop ermee. Ik zette dan gewoon stug door en was dan ook erg trots op mezelf en op onze kleine man En zei dan tegen Milan "Het is ons Weer gelukt hè jongen"
Ik was heel onzeker   of hij wel genoeg kreeg. Hij kwam dan toch per week meer als 300 gram aan. Hij weegt met 3 maanden dan 6780 gram en is 62 cm. Maar hij kwam steeds vaker uitgezonderd de regeldagen.


 
Hallo Yvonne,



Zelf heb ik ook moeite met het afbouwen van de bv! Vind het heel erg
intiem en gezellig, maar met nog een vrij drukke peuter om me heen,
lukt het me soms niet om mijn andere dochter van 6 maanden goed te
voeden ( ze wordt te vaak afgeleid) door haar grote zus).

Heb er vaak aan gedacht om te stoppen, maar de gedachte dat als ik
eenmaal stop het echt helemaal voorbij was overwon het dan weer.

Nu ga ik in aug. weer werken, en ben nu toch langzaam gaan afbouwen,
aangezien het bij m'n andere dochter een heel drama werd om naar de
fles overtestappen.

M'n hoofd zegt dat het verder goed is geweest zo, en ben ook erg blij
dat ik toch mooi tot bijna 7 maanden heb weten voltehouden.

Maar in mijn hart vind ik het ontzettend moeilijk......dit komt gewoon
nooit meer terug...een soort van afscheid nemen. Ik probeer het voeden
met de fles ook zo

intiem mogelijk te maken.

Ze is gelukkig een hele happy baby en dat is gewoon weer het belangrijkste!

Zij happy.....mama nog veel meer....



Succes,



Pamilla

 
ik heb mijn oudste 9 maanden bv gegeven. ik heb nooit problemen ermee gehad , nog niet eens tepelkloven. ik vond het geweldig, het gevoel dat ze totaal afhankelijk van mij was en de momenten van rust en de aandacht voor alleen mijn dochter. op het laatst had ze alleen nog maar behoefte aan 1x bv op een dag en na een tijdje kwam de dag dat ze voor het eerst helemaal zonder deed. ik kan me die dag nog heel goed herinneren en ik vond het heel  emotioneel. mijn dochter niet, die vond het ineens vies. ik probeerde haar de dagen erna nog wel aan te leggen maar ze pakte niet meer en ze vond het vreemd als ik het toch probeerde. die fijne periode was helaas voorbij....  het is toch afscheid nemen van iets heel kostbaars en het is weer een mijlpaal van loslaten.nu heb ik sinds een week weer een dochter en de bv gaat weer perfect. mijn borsten stromen over van de melk en ik heb stuwing maar het doet geen zeer ofzo. ik geniet er weer ontzettend van, het is  een feestje  als ze snachts wakker word om gevoed te worden. het is weer wennen die gebroken nachten maar dat heb ik er uiteraard voor over. ik ga er weer voor om het zo lang mogelijk vol te houden zonder problemen. en ik weet dat dat me zal lukken, het liefst een jaar of 2. zo lang had mijn moeder het ook volgehouden met mijn broertje mijn zusje en ik ieder ook 9 maanden. toen mijn jongste broertje kwam lukte het haar helaas niet meer en moest ze stoppen omdat hij niet wilde pakken. ik vroeg haar of dat ze dat niet jammer vond en dat vond ze niet. dat kon ik niet begrijpen want het is zoiets moois...
ik ga er maar het beste van maken die tijd dat het me lukt en ik ga ervan genieten zolang zij bij me wil drinken. maar ik denk dat de dag dat ze niet meer wil net zo emotioneel word voor mij als die ene dag dat mijn oudste ermee stopte.
groetjes!!!!!!!!!!!!
 
Terug
Bovenaan