CA125 - een update

Hallo meiden,

De titel zegt jullie (hopelijk) niks. Voor mij is het echter een halfjaarlijk terugkerend fenomeen.

Zoals sommigen misschien nog wel weten ben ik in mei 2005 geopereerd: er zijn borderline tumoren uit mijn buik verwijderd en ook anderhalve eierstok en een eileider. Deze waren dusdanig aangetast dat ze onherkenbaar waren.
Sinds de operatie functioneert dat wat overgebleven is goed: de menstruatie kwam direct met regelmaat op gang en binnen een paar maanden was ik zwanger.

Sinds de  operatie ga ik elk half jaar voor controle naar het ziekenhuis. Daar wordt middels een vaginale echo en een inwendig onderzoek gekeken en gevoeld of alles in mijn buik nog rustig (schoon) is. En daarnaast wordt er bloed geprikt om op CA125 te checken. CA125 is een tumormerkstof die eierstokkanker aangeeft. De normale waarde ligt zo rond de 20. 25 tot 30 kan ook nog, een beetje afhankelijk waar je zit in de cyclus. In 2005 was mijn waarde 2800!! Veels te hoog dus.

Vorige week had ik weer een afspraak voor controle. Op de echo was niks te zien. Ook kon de gyn niks raars voelen. Dus nog even bloedprikken. En opgelucht het ziekenhuis weer verlaten.
Maar vanmiddag belde de gyn: de waarde was deze keer 40. Best hoog dus en eigenlijk te hoog. Bij lange na niet wat het was toen ik mijn buik nog vol had van de tumoren. Maar toch...het zit me niet helemaal lekker.

Normaliter moet ik in mei weer komen. Maar nu moet ik in januari een extra keer bloedprikken,  halverwege de cyclus dus rond de eisprong omdat je dat de meest "zuivere" waarde kunt meten.

Het is niet zo dat ik nu in zak en as zit. Maar....wat ik al zei, echt lekker zit het me niet. Vandaar dat ik het hier even van me af heb geschreven.
Ik zal gewoon januari moeten afwachten en ondertussen doorgaan met ademhalen. Wanneer er weer nieuws is op dit front laat ik het hier weten.

Ellen mv Julian

Jeetje,.. dat is ook steeds in de zenuwen zitten voor die uitslagen?..
Als ik me er niet lekker bij voelde had ik ook eerder aan de bel getrokken hoor!

Blijf niet in onzekerheid zitten en vraag om duidelijkheid of een extra controle als je je daardoor geruster voelt..

Succes!!!

Esmé mv Kay

Jemig Ellen, wat een spanning. Ik kan me heel goed voorstellen dat het je niet lekker zit. Ik hoop dat in januari zal blijken dat het allemaal erg meevalt, maar inderdaad, zoals je zegt, zit jij ondertussen een maand of 2 in spanning. Is er geen andere oplossing voor jouw onzekerheid? Kunnen ze b.v. volgende maand niet gewoon nogmaals bloed prikken. Ik zou daar toch wat meer op aandringen.

Sterkte hoor!!

Groetjes Fonske.

hey meis....

wat balen zeg.....en ja ik zou denk ik (als het voor mezelf zou zijn) wel eerder willen prikken...

tis wel je eigen lichaam ......

veel suc6 en beterschap

liefs denise

Jeetje Ellen, dat verhaal kende ik nog helemaal niet...... Wat een spannende tijden hebben jullie gehad en wat heerlijk dat je zo snel erna zwanger werd van je mooie mannetje!!

En nu dan weer deze onzekerheid..pfffff, heftig hoor. Als je je onrustig erbij voelt, moet je het wel gewoon aan blijven geven hoor. Het is per slot van rekening jou lijf en als er iets zit dat er niet hoort, kun je er maar beter op tijd bij zijn!!

Sterkte ermee en ik denk aan je!
Liefs
Susan

hey meissie, wat een verhaal zeg!

ik zou zelf denk ik ook om een nog eerdere controle vragen, voor je geruststelling. Het is jouw lijf en over het algemeen hebben ze echt begrip voor dat soort situaties!

Laat je ons nog even weten wat je gaat doen?

Sterkte! Liefs Jenneke

Terug
Bovenaan