CB= consternatiebureau??

Even als reactie op het gal spuien van Hilal op de kraamzorg even gal spuien over het CB. Veel van jullie hebben er nog niet mee te maken gehad, maar dat gaat veranderen. Laat je vooral de kop niet gek maken!!
Het CB kan je erg onzeker maken, vooral als je al wat onzeker bent. Bij Vera is hen dat niet gelukt. Vera was en is een makkelijk kind dat goed dronk en groeide (binnen de kraamweek boven het geboorte gewicht.
Het eerste consult was na 4 weken. Zal eens vertellen hoe het ging.

CB: ze is wel een beetje zwaar voor haar lengte. Hoe vaak voedt je?
ik: 8-9 keer BV  (eerder 10-11, maar dat moet je natuurlijk niet zeggen)
CB: dat mag wel wat minder 6-7 keer is zat bij haar gewicht. De nachtvoeding mag er ook wel af
Hmm dacht ik nachtvoeding eraf? dacht het niet ze is net 4 weken. Ze komt 1x per nacht en dat vinden we beiden wel zo prettig.
CB: verder moet ze maar eens even op haar eigen kamer gaan slapen
ik: Sorry hoor, maar daar slaapt ze al vanaf de geboorte. Ze heeft nog niet 1 nacht bij ons geslapen.
CB: dan moet je de deur maar eens dicht doen
Ik: wat denk je wel dat ik haar iedere keer dat ze een kik geeft aanleg? ik ben geen melkfabriek
CB: oh oke, en hup een aantekening in het dossier: BV gaat goed.

Die keer de op heb ik gewoon gezegd dat ik 7 x voedde (het was vaker 8 of 9 keer) dat wilden ze toch horen
Voor velen van jullie is het waarschijnlijk nog een ver van mijn bed show, maar nogmaals laat je niet de kop gek maken!!!

Luister naar wat ze te zeggen hebben, neem nuttige tips mee, laat de rest gewoon het ene oor in en uit gaan en heeeeel belangrijk zeg wat ze willen horen.

Ik ben benieuwd als het zover is wie er allemaal "leuke" verhalen heeft.

groetjes Daniela

Goedemorgen Daniela,

helemaal mee eens. Wat je niet kan gebruiken uit hun verhaal, heb je dan ook niet gehoord!
Ik kan mij zo even geen sappige verhalen bedenken, behalve dan de herrinring dat ze altijd maar met voedingsschema's liepen te leuren.
En ik heb wel 's gedacht; als je kind nu net iets trager is dan de rest, heb je hier echt een probleem... Onze dochter was redelijk vlot met alles, maar  net toen ze haar eerste woordje er uit proeste,  moesten wij alweer een lijstje maken met hoeveel woordjes ze al niet zei. ..
Ieder kind zijn/ haar eigen tempo hoor, geen paniek!

Groetjes!

Ja dames, ook ik sluit me hierbij aan.

Met mijn dochtertje ging het praten en de fijne motoriek erg snel, nog voor een jaar kon ze losse woordjes en dingetjes benoemen. Ze kon ookal een pen vasthouden etc.

Maar met haar tandjes bijvoorbeeld, ze kreeg de eerste pas met 11 maanden! en ze wilde "niet" lopen...pas na 18mndn ging ze ineens van de ene op de andere dag wat stapjes zetten...ze kon daarna wel heel snel echt los lopen.

De laatste keer dat ik er was, zat ze qua kilo`s goed; 12,5 kg (ze is nu 2,5) maar ze was 1cm gegroeid in een half jaar ipv de gemiddelde 4. Wat een drama hebben ze ervan gemaakt! Ik had zoiets van Halloooooo!! ik ben 1,65 cm, zij is al 86 cm, wat denk je nou, dat ze 1,90 wordt?!

Nuchter blijven!! met iedereen die nu gewoon rondloopt buiten is het ook goed gekomen! zo lang je kind eet en goed functioneert; goed reageert op zn omgeving, komt de rest vanzelf wel!!

groetjes, hilal
34w4d v.d. 2e ;)

haai haai,

Ik wilde hier even op reageren.
Ik heb een dochtertje van 8 maanden Délissa.
Na  4 maanden was ze voor de eerste keer te weinig aangekomen, maar 250 gram in die maand. Ik gaf toen nog borstvoeding.  Er werd hier ontzettend moeilijk over gedaan. En ik wilde nog niet over op de  fles.  Ik werd zo onzeker van hun commentaar dat lissa de maand daarop weer te weinig was aangekomen. Mijn borstvoeding was sterk terug gelopen door die onzekerheid. Uiteindelijk heb ik met ruim 6 maanden de laatste borstvoeding gegeven.  
Ik ga nu puur op mijn moedergevoelens af.  
Die hebben mij namelijk nog nooit in de steek gelaten.  
Een moeder weet wat het beste is voor haar kindje.  
En ik zie dat het geweldig gaat met mijn meisje. Ze is een lekker proppie.

Gr. conny  

Dan valt het bij ons op het cb nog wel mee....

Hier zeggen ze juist  dat zolang je  bv geeft er niets gezegd mag worden door hen over evt afwijkingen in gewicht/lengte.
Ook hoor ik niets over dat ik vaker of minder vaak zou moeten voeden.
Ik heb het 2x 9, 1x 13 en 1x 11 mnd gedaan en dat is ons prima bevallen.

Het slapen: daar heb ik wel tegenstrijdige tips over gekregen.
De arts zegt bv niet laten huilen, de vpk zegt juist  laat maar huilen en let na 3 dagen maar eens op dat het ineens stukken beter gaat.

Nu is dit ons 5e kindje wat gaat komen, mij krijg je niet zo snel meer  'gek',   maar eerlijk is eerlijk of het je 2e of 5e is: met al die wiebelige jank hormonen in je lijf kun je je nogal snel 'gek' laten maken.

Bij mijn eerste gingen we naar een ander cb, ik kan me daar ook niet echt 'slechte' dingen van herinnneren, maar hier is het wel gemoedelijker. Er is meer tijd voor evt vragen.

Zo is er overal weer wat anders.

Maar het belangrijkste: vertrouw op je gevoel, dat is 99 v d 100 x het beste!!!!

Succes!

Liefs Manda 31.3

Toevallig is mijn vriendin deze week heel overstuur bij het CB wegekomen,
zoontje bleek een afwijkend schedel te hebben....verder kon ze niks zeggen..
Alleen zei ze nog" ik heb je wel onzeker gemaakt zo zeker"   Nou dat kun je wel zeggen ja!!
Direct naar de huisarts gegaan en daar was helemaal niks aan t handje..gelukkig.

En nu lees ik dit topic en blijkt t dus veel vaker te gebeuren!
Ben blij jullie te lezen, want zo kunnen wij die nog nooit op CB zijn geweest ons alvast voorbereiden! Zal wel niet bij iedereen zo gaan.... Maar gewoon dus je eigen gevoel blijven volgen!

Ja hoor: vertrouw op je eigen gevoel! Bij de eerste twijfel je snel aan je zelf en je wil boven al het beste voor je kind. En als ze dan met heel veel stelligheid gaan beweren dat je het niet goed doet, dan moet je sterk in je schoenen staan om niet in tranen uit te barsten. Dat deed ik in ieder geval wel tijdens het eerste bezoekje van de wijkverpleegkundige van het CB. Ik deed het heeeeeeelemaal verkeerd met de borstvoeding. Ik moest niet op verzoek voeden, maar met de klok erbij. Verder de r'en, het boekje van Ria Blom en inbakeren. De baby mag zichzelf in slaap huilen en moet op een gegeven moment zelfs leren dat papa en mama niet komen als het huilt terwijl  het slaaptijd is.

Dit alles ging totaal tegen mijn gevoel in, maar we hebben het toch geprobeerd. Door op internet te speuren naar informatie kregen we o.a. door www.borstvoeding.com  het gevoel dat we het in het begin wel goed deden. Onze kinderen sliepen niet snel door, maar we hebben er nooit spijt van gehad dat we ons gevoel gevolgd hebben. Ze vallen nu zonder problemen in slaap.

Bij de tweede wist ik welke antwoorden ze willen horen en ben ik ze idd naar de mond gaan praten. In discussie gaan (wat ik eerder wel deed) heeft toch geen zin. Dus  beweerde ik o.a. zonder met mijn ogen te knipperen dat ik voedde met de klok in mijn hand, mijn dochter snel doorsliep, alles eet, regelmatig op de gang zit  (ze is 1,5)  en nog vaker  in de box zit (heel belangrijk hoor  hun eigen plekje...). Ik veroordeel de mensen niet, die dit alles wel doen hoor maar voor mij voelt het niet goed. En dan wil ik niet met curves en onderzoek om de oren gesmeten  worden om  me te overtuigen.    

Groetjes Sacha

hallo dames ik ben van het juli 2009   forum
we verwachten ons tweede kindje rond deze tijd.
ik heb bij iris ook tegen veel dingen op gelopen bij he tcb.
volg je eigen gevoel en leg evt. problemen hier bij je mede moeders neer heb je veel meer aan.
mijn dochter had he tkiss syndroom dit bestaat volgens het cb niet. als ik zelf geen actie had onder nomen had ze een redressie helmpje ge moeten.
en ze had erfelijke heupdysplasie wat ze niet nodig vonden te kontroleren.

het cb is niet verplicht onthoud dat ook als je geen zin hebt ga je er niet heen. of alleen voor de entingen.

succes allemaal met de laatste weken en laat je niet gek maken.
groeten petra 37.6 weken zwanger en   mama van iris

Terug
Bovenaan