CB demotiveert om fruithapjes te geven...waarom?

Een anderhalve week geleden, ben ik naar het cb geweest om te vragen hoe ik nou het beste kon gaan beginnen met het geven van fruithapjes en dergelijke omdat de kleine vandaag vier maanden is geworden.
In plaats van tips, heeft ze gezegd dat het helemaal niet nodig is en dat ie verlopig wel op de borstvoeding kan teren en dat terwijl ik dit helemaal niet wilde horen. Het lijkt me juist zo leuk om te beginnen met die hapjes en ook zodat hij een beetje kan gaan oefenen.

Nou ik ga vanaf morgen gewoon een paar hapjes proberen! wie heeft tips hoe ik dit het beste kan introduceren.

Als het cb me dit advies niet geeft, dan jullie misschien?
Ik zat zelf te denken, zo tussen twee borstvoedingen in de ochtend en dan een paar hapjes...maar ja hoeveel dan weer he?

groetjes Diana

Ik kan ook niet wachten tot ik kan gaan beginnen met bijvoeding maar het advies is om met bv te wachten tot 6 maanden (en dat doe ik ook braaf). Het is zowieso tegenwoordig het advies omdat met 6 maanden de darmpjes pas echt goed gerijpt zijn. Verder reageerde onze oudste allergisch op koemelk dus helemaal een reden om te wachten tot 6 maanden.
Je hebt kans als je nu al begint dat je borstvoeding terugloopt. Ik weet het is superleuk om te beginnen met fruithapjes maar je kunt nog jaren fruithapjes geven . Achteraf gezien duurde die twee maanden helemaal niet zo lang.

Succes met wachten.

Judith

PS Als je echt niet wilt wachten zou ik 's morgens tussen de voedingen in wat geven. Mocht je kindje reageren op de voeding dan heb je de hele dag om dit te signaleren.

Ik ben wel gewoon met 4 maanden begonnen hoor. Inmiddels is ze 6 mnd en nu eet ze het pas goed, dus ik ben blij dat ik met 4 mnd al begonnen ben.
Ik ben overigens begonnen met groente, omdat ze fruit absoluut niet wilde. En ik gaf het als het uitkwam. Ik maakte haar er niet voor wakker, maar als ze wakker was, probeerde ik een paar hapjes. Op het begin eten ze er nog zo weinig van dat het echt geen complete maaltijd voor ze is.
Wat je ook kan doen is met rijstebloem een beetje pap van de bv maken. Dan kan ze eerst wennen aan het eten met een lepeltje, zonder dat het ook nog eens een andere smaak is.
En appel en peer schijnt het beste te worden verdragen door de darmpjes, als je begint.
Gewoon lekker doen wat je zelf denkt dat goed is hoor. Succes
Sil

Wij hebben wel gewacht tot 6 maanden ivm darmpjes en ook ivm allergieën (mijn CB zei juist dat we wel al eerder mochten beginnen...).
Wij doen bijvoeding a la Rapley (zie najaar 2006), maar dat kan echt pas vanaf 6 maanden, veel jonger zijn ze daar zeker nog niet aan toe.
Ik geef ook nog borstvoeding. Tot 6 maanden hebben ze daar echt genoeg aan, eten kunnen ze nog hun hele leven, wat is dan die 2 maanden langer wachten? Maar als je het echt graag wil, volg gewoon je eigen gevoel en kijk naar je kindje, het belangrijkste is dat jullie je er zelf goed bij voelen!

Als je niet wilt dat je borstvoeding al terug gaat lopen, geef dan wat je gaat geven NA een voeding (half uurtje tot uurtje erna). Als je het ervoor geeft, loop je het risico dat je kindje minder BV vraagt en daardoor je productie achteruit loopt.

Karin, mama van Hannah (20-11-2006)

Op de site van borstvoeding.com staat uitgebreid te lezen waarom het tegenwoordig beter is te wachten tot 6 maanden. De fabrikant die potjes verkoopt van 4 maanden is geen reden te beginnen met hapjes, toch?
Overigens hoeven bv-kindjes niet eerder te beginnen om aan een lepeltje te wennen (wat ik vaak lees). Die van mij krijgt vanaf de geboorte de vitaminedruppeltjes van een lepeltje. Dus dat kan ze nu met 4 maanden al perfect hoor.

mijn zoontje is vierenhalve maand en ik ben ook al begonnen met fruit en groente. Hij vindt het heerlijk! Ik geef het wanneer het uitkomt (fruit 's morgens en groente 'smiddags) tussen de voedingen door. Sinds hij fruit en groente krijgt, heeft hij een veel vaster dagritme. Mijn borstvoeding is totaal niet teruggelopen, dat gaat nog steeds uitstekend.
Ik ben hem gaan voeden omdat hij het eten uit onze mond keek, ernaar greep en smakgeluiden maakte. Hij is een grote baby (ruim 9 kilo met vier maanden) en dronk overdag onregelmatig en altijd ook nog een keer 's nachts. Sinds de hapjes heeft hij genoeg aan vijf voedingen, op redelijk vaste tijden,  en slaapt hij heerlijk van half elf tot half negen. Kortom: hij blij en wij blij!

Meestal is het advies van een CB tegenwoordig: als er allergien in de familie voorkomen, begin dat met 6 maanden pas (hoewel ik denk dat 5 maanden, het zijn toch enkele hapjes, ook niet uitmaakt).
Komen er geen allergien enzo voor, dan kun je met 4 maanden beginnen als je dat wilt.
Mijn CB stelde het zelf voor toen mijn zoon 4 maanden was om te beginnen. Het blijven toch eerst maar een paar hapjes.

Hi
Ik heb bij mijn oudste en jongste keurig gewacht tot ze 6 maanden waren. Gaf ook BV en dat is het   prima, hebben echt niets anders nodig. Sterker nog de darmen zijn er nog niet rijp voor, het advies is niet voor niets 6 maanden. En nogmaals ze hebben het nog niet nodig, ze kunnen hun hele leven nog eten ;-)
Wat ik wel gedaan heb is rond de 5.5 maand af en toe een hapje geprobeerd om ze wegwijs te maken met een lepeltje.
ik zou wachten als ik jou was.
Grt
Debby

Terug
Bovenaan