CB demotiveert om fruithapjes te geven...waarom?

quote: _in_diaantje schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('29-05-2007 20:56:41'));

Een anderhalve week geleden, ben ik naar het cb geweest om te vragen hoe ik nou het beste kon gaan beginnen met het geven van fruithapjes en dergelijke omdat de kleine vandaag vier maanden is geworden.
In plaats van tips, heeft ze gezegd dat het helemaal niet nodig is en dat ie verlopig wel op de borstvoeding kan teren en dat terwijl ik dit helemaal niet wilde horen. Het lijkt me juist zo leuk om te beginnen met die hapjes en ook zodat hij een beetje kan gaan oefenen.

Hoi Diana,

Ik kan me voorstellen dat je uitkijkt naar een nieuwe fase in het leven naar je zoontje en dat je het advies van je consultatiebureau als demotiverend ervaart. Maar eigenlijk handelen zij gewoon in lijn met de  uitgangspunten zoals de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) deze heeft vastgelegd in het IGZ-bulletin "Voeding voor zuigelingen en peuters".Dit bulletin is bestemd voor hulpverleners in de gezondheidszorg die te maken hebben met de voeding van pasgeborenen, zuigelingen en peuters, met als doel een eenduidige en onderbouwde advisering aan ouders en verzorgers van zuigelingen en jonge kinderen. Begin dit jaar is er een nieuwe versie van dit bulletin uitgebracht. Hierin staat onomwonden het volgende vermeld:

Blz. 20, uitgangspunt 13:

Tot de leeftijd van zes maanden heeft het kind over het algemeen geen andere voeding nodig dan moedermelk.

De algemene stelling:

Blz. 33, hs 5: Overgang van vloeibare naar vaste voedsel:

In het tweede levenshalfjaar vindt de overgang plaats van volledig vloeibare voeding in de vorm van borst- of kunstvoeding naar gevarieerde voeding. Deze overgang is het begin van het aanleren van een gevarieerd voedingspatroon en wordt gerealiseerd door naast de vloeibare voeding in toenemende mate vast voedsel aan te bieden.

Uitgangspunt 23
Vanaf het moment dat het kind zes maanden oud is, heeft het bijvoeding nodig; vóór die leeftijd is bijvoeding niet nodig, mits het kind goed groeit.

Het volledige bulletin is te downloaden via Voedingscentrum-IGZ-bulletin. Overigens raden ook de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) en Unicef aan om een baby de eerste zes maanden alleen borstvoeding te geven.

De eerste zes maanden heeft een baby in principe niets anders nodig dan moedermelk. Het is precies afgestemd op de behoeftes van je kindje en het bevat alles wat hij nodig heeft voor een gezonde groei en ontwikkeling. Bovendien legt moedermelk een geschermend laagje aan in de darmpjes van je kind, waardoor er minder kans is op allergische reacties. Als er te vroeg wordt gestart met het introduceren van vast voedsel, raakt dit beschermende laagje beschadigd en is er meer kans op allergische reacties. Het grootste bezwaar van (te) vroeg starten met bijvoeding, is dat de kans op allergie wordt vergroot. De darmpjes zijn namelijk pas zo rond de leeftijd van zes maanden voldoende uitgerijpt om vast voedsel te kunnen verdragen/verteren. Daarnaast kan een baby rond die leeftijd al beter rechtop zitten, hij kan iets vastpakken en het naar zijn mond brengen, hij kan kauwbewegingen maken en de kokhalsreflex heeft zich rond die leeftijd verplaatst van voorin het mondje naar achterin het mondje. Allemaal belangrijke aspecten die maken, dat een baby ook echt toe is aan het introduceren van vast voedsel en dat de baby ook zelf kan leren eten, in zijn eigen tempo. Moedermelk blijft dan inderdaad nog een hele tijd de hoofdmaaltijd, een volwaardige hoofdmaaltijd.

Er wordt inderdaad nog weleens gezegd, dat je in principe vanaf de leeftijd van zes maanden kunt starten met het introduceren van vaste voeding, maar dat dit vanaf de leeftijd van vier maanden ook al zou kunnen mits er geen allergie in de familie voorkomt. Deze bewering geeft echter een vertekend beeld van de werkelijkheid. Want al komt er geen allergie in de familie voor, door te vroeg te starten met het introduceren van vast voedsel wordt het risico op allergie sowieso groter, simpelweg omdat het kindje hier lichamelijk nog niet aan toe is. Is er dan ook nog sprake van allergie in de familie, dan vormt dit daar bovenop nog weer een extra risico.

Een hapje groente of fruit heeft qua calorieën niet echt een toegevoegde waarde (als we zelf gaan lijnen, gaan we immers ook meer groente en fruit eten...), maar kan er wel voor zorgen dat je baby minder hongerig is en dus minder bij jou gaat drinken. Dat zou uiteindelijk kunnen resulteren in een minderende groei en een afnemende melkproductie. En je baby heeft juist jouw melk nog hard nodig om lekker van te kunnen groeien...

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Vroeger was het gewoon om met 4 maanden te beginnen! En toen kwamen er naar mijn idee juist niet meer allergien voor dan nu. Nu heeft zowat elk (ook bv-gevoede kinderen) kind wel een allergie! Misschien komt het ook wel omdat er nu meer rotzooi in de voeding zit dan vroeger?
Nou ja, ik denk bij mezelf: een paar weken eerder of later zal het hem vast niet doen.
Maar misschien is het beter om niet direct met 4 maanden te beginnen.   Mijn zoon heeft er in ieder geval toe nu toe helemaal niks aan overgehouden! Maar BV garandeert écht niet dat je allergien kunt voorkomen! Ik heb er tenminste nog niks van gemerkt, bijna elk BVkind in mijn omgeving heeft een één of andere allergie!

Ik vermoed eerder dat men een allergie vroeger niet als zodanig herkende, maar dat het ook toen wel degelijk voorkwam. Een kind met ADHD werd vroeger ook (onterecht) afgedaan als een moeilijk of lastig kind. Nu wordt de diagnose ADHD gewoon gesteld, sterker nog; er zijn zelfs nog volwassenen die nu op latere leeftijd pas ontdekken dat zij al die tijd al ADHD hadden. Tien jaar geleden werd glutenallergie (coeliakie) beschouwd als een ziekte die relatief weinig voorkwam; door constant onderzoek te blijven doen en de diagnostiek te verbeteren weet men nu wel beter. Daarom wordt ook aangeraden om voedingsmiddelen die gluten bevatten pas vanaf een bepaalde leeftijd aan te bieden. Vroeger liet men een baby van negen maanden oud al gewoon met de gezouten pot mee eten. Nu is algemeen bekend dat de niertjes van een baby onder de één jaar daar nog niet tegen kunnen. Vroeger kreeg  een baby van zes weken oud al een prak van sinaasappelsap, banaan en liga. Nu is bekend dat met name sinaasappel een sterk allergeen voedingsmiddel is en dat een baby op die leeftijd bovendien nog helemaal niet toe is aan iets anders dan melkvoeding.
De ontwikkelingen maken het mogelijk, dat er voor ons steeds betere informatie beschikbaar is. Maar uiteindelijk is het natuurlijk nog altijd je eigen vrije keuze om te beslissen wat je daarmee wilt doen .

Groetjes van Yvonne

Om even op het stukje ADHD terug te komen.. Ik heb in het nieuwe boek van Daphne Dekkers "Pedagoogelen" een mooi stukje gelezen, afkomstig van; Prof. Frank Furedi, auteur van o.a. Paranoid Parenting;
'Wat vroeger dromerig heette, is nu meteen een "aandachtstekort". We hebben tegenwoordig boeken waarin staat hoe je naar je kind moet lachen, klasjes waarin ze je leren hoe je je kind moet knuffelen. Geen wonder dat ouders zich overweldigd voelen.'
Sil

je moet gewoon doen wat je gevoel je ingeeft. Iedereen geeft een ander advies. Ik ben 2 weken geleden met fruit begonnen toen onze dochter 4 maanden was. het advies wat ik afgelopen donderdag kreeg bij het consulatiebureau was om haar warm eten erbij te geven omdat ze iets te licht is.

(niet te zien overigens). ze vindt het ook echt lekker. dus ik geef haar nu om 8 uur een fles en om 11 uur fruit, 1 uur fles, half 6 fles en 7 uur warm en om 11 uur weer een fles met wat rijstebloem erbij

dit gaat echt heel goed, ze vindt het zo lekker, armpjes en beentjes gaan helemaal heen en weer als ze het lepeltje alleen al ziet. Echt heel grappig.

Kijk gewoon naar je kind, en probeer het gewoon, niet iedereen is hetzelfde en de een heeft wel de behoefte en de ander niet. en met dit warme weer is het juist lekker om wat verfrissends tussendoor te krijgen lijkt mij

groetjes melani

Ik geef het in een theezakjeshouder, maar de eerste hap gaf ik een fruitpotje en het komt neer op 1/3 potje. De eerste 2 dagen wilde ze niet van het lepeltje en maar van mn vinger wel. maar daarna ging het met het lepeltje heel erg goed. gewoon een klein beetje op het lepeltje beetje omhoog houden, (dat het niet tever de keel inschiet, zeg maar.) en dan kunnen ze het ook aflikken.

succes ermee

Terug
Bovenaan