chemotherapie...mag ik op bezoek?

Hoi,
Ik weet dat dit onderwerp een tijdje geleden ook aan bod is geweest, maar ik kan het zo gauw niet gevonden krijgen.
MIjn schoonzusje heeft te horen gekregen dat ze een niet-operabele vorm van longkanker heeft, met allerlei uitzaaiïngen. De enig mogelijke therapie is chemo (bestraling heeft helaas geen nut meer), wat mogelijk het proces kan remmen of stoppen.
Ik heb een zoontje van anderhalf en ben ruim 36 weken zwanger van mijn tweede kindje. Mag ik als zwangere gewoon bij haar op bezoek en hoe schadelijk is het voor zowel haar als mijn kindje(s) als die op bezoek gaan?
Zij zelf gaat het nog navragen bij haar longarts, maar ik kan me voorstellen dat die het minder belangrijk vindt haar daarover te informeren.
Vandaar deze vraag. Wie weet hoe het zit?
Bedankt alvast voor jullie reacties.
patricia

Hoi,

Ga er heen zoveel als je wilt en kunt. Ze zal je steun meer dan hard nodig hebben.
Ik begrijp dat ze zelf ook kinderen heeft, dus ook die zullen je  aandacht nodig hebben.
Wat de chemo betreft, dat is geen risico, zolang je maar goede normale hygiene in acht neemt.
Handen wassen na contact met vb braaksel, urine, ontlasting, speeksel.
Niet  uit dezelfde beker drinken, zelfde bestek gebruiken, etc... en indien mogelijk een apart toilet. ( anders vaak reinigen). Maar neem aan dat je dit eigenlijk normaal ook zult doen.

Heel veel sterkte voor haar en ook voor jou.

Hee hoi,
Gewoon op bezoek gaan hoor!
Mijn broer heeft  anderhalf jaar geleden ook een aantal chemokuren gehad terwijl zijn vriendin zwanger was (ik was toen ook zwanger en liep op het einde). Het enig waar hij en zij op moesten letten is dat zij geen sexueel contact mochten hebben ten tijde van de chemo (i.v.m. zuurgraad en sperma) en zij hebben begin januari een prachtige dochter gekregen!
Helaas is de kanker dit jaar teruggekomen en volgt hij weer een nieuwe chemokuur.
Ik ben nu zwanger van de tweede en heb er eigelijk  nooit aan gedacht om hem daarom niet te bezoeken.
Als dit echt veel kwaad zou kunnen (voor zwangeren of kleine kinderen)  dan zou dit natuurlijk bekend worden gemaakt.
Dus meid, steun haar waar je kunt! Ze zal het nodig hebben.
Groetjes, Nicole 21w2d

Hoi Nicole en Sdbj,
Bedankt voor jullie reacties. Ik hebhet vandaag voor de zekerheid nog eens nagevraagd bij de verloskundige, maar het k an voor zowel mij als het (ongeboren) kindje geen kwaad om bij haar op bezoek te gaan. het enige waar we inderdaad rekening mee moeten houden is de hygiëne, ivm haar verminderde weerstand. Dat is dus ook al wat jullie schreven.
Ik wil haar ok steunen zoveel als ik wil, maar ik vind het wel allemaal heel dubbel. Dat zul jij ook wel voelen, Nicole. Wij bereiden ons voor op een mooie gebeurtenis en voor mijn schoonzusje is dit de laatste strohalm die ze nog heeft.
Als het gaat om haar kinderen...die zijn 23 en 21 jaar. Die hebben onze steun ook hard nodig, maar die wonen ook al op zichzelf en diehebben geen "verzorging" meer nodig. Natuurlijk zijn we er ook voor hen en natuurlijk voor onze zwager.
Nou, nogmaals bedankt, en Nicole, jij ook heel veel sterkte met de ziekte van je broer.
Groetjes,
Patricia

Hoi

Ik had dit probleem vorige week ook bij navraag bij de huisarts was het geen probleem om op bezoek te gaan.

Ik had ook weinig keus dit zou namelijk (toen waarschijnlijk)  de laatste keer zijn dat ik mijn opa zou zien.

Ik wens je veel sterkte toe met je schoonzus ondanks die moeilijke periode geniet ook nog van je zwangerschap.

Thnx droppie!
Hoe is het nou met je opa. Ik kon dat niet goed uit je reactie opmaken.
Ik geniet ook wel van de zwangerschap hoor, dat kan ik mezelf en mijn ongeboren kindje niet aandoen om nit te doen.
doei
Patricia

Hoi Dames,
Ik haal het nog maar eens naar voren, omdat ik nu weer een andere reactie van iemand heb gekregen. Mijn kraamverzorgster van de vorige keer is een hele goede vrinedin van mijn zus. Zij vertelde haar, dat ze mensen met Chemo geen pasgeborenen laten vasthouden, omdat dat niet mag. Nou ben ik toch weer heel erg aan het twijfelen, want ik wil mijn schoonzusje niet voor het hoofd stoten, maar ik wil ook mijn kindje straks niet in gevaar brengen.
Wat een   %$^#@#$@situatie!
Patricia

ligt je schonzus in het zh?Laat t haar navragen aan de verpleging!! Er zullen onder het verplegend personeel ook regelmatig zwangeren rondlopen en hoe gaan die ermee om? Wel weet ik dat je als verpleging extra maatregelen neemt met uitscheidingsprodukten (braaksel, speeksel, urine, ontlasting) Daar zit nl. ook afval in waaronder de chemo. Zou me kunnen voorstellen dat er in zweet ook chemo zit, dat ze t daarom niet mag vasthouden. Maar daar heb je mijn inziens de omslagdoeken voor: kan ze julli kleine toch vasthouden. Aanraken zou ik dan ff laten?
Succes en veel sterkte met alles, mira

Terug
Bovenaan