Cito M6

<p>Ik zit ergens mee. Mijn dochter zit in groep 6 en heeft haar rapport. Dit is eigenlijk keurig net als altijd, voldoendes van 7 tot 10, verder overal Goed of Ruim voldoende. Ze maakt alleen altijd de Cito toetsen voor begrijpend lezen en rekenen slecht, een V of soms een IV. Dr overige Cito’s zijn een I of soms een II.  op haar gewone methode toetsen heeft ze voor rekenen een 7,4 en voor begrijpend lezen een Goed.   als dit zo blijft, wat zal dan haar uitstroom (schooladvies) zijn? </p>

Waar ben je bang voor? De juffen en meesters kijken naar hoe ze ontwikkelt en kijken dus ook naar hoe ze het doet in de klas. Ik geef les op een middelbare school en zie weleens kinderen met cito 535 die vwo halen en kinderen met 545 die moeite hebben op de havo. Vaak maken docenten een goede inschatting welk niveau bij je kind past. Om je er nu al druk over te maken, heeft totaal geen zin en kan alleen maar voor spanning zorgen bij jou en bij je dochter. Je dochter komt er wel! 

Bedankt voor je reactie. Ik weet het. Ik ben bang dat ze naar praktijk onderwijs zal moeten alleen voor deze 2 Cito's. 

deze zijn namelijk het belangrijkst bij het schooladvies heb ik begrepen. En juist die zijn laag terwijl de rest (heel) goed is. 

daar zou ze niet op haar plaats zijn.
of haal ik me nu echt iets in mijn hoofd?

Oké. Dus als de leraar verder positief is en ze heeft verder een mooi rapport kan ze gewoon naar het vmbo ondanks deze Cito's?

ik ben bang dat ze er ook niet echt meer in kan groeien omdat ze stabiel scoort vanaf groep 3 eigenlijk.
en ik vind het allemaal niet belangrijk als ze maar op haar plekje komt. En ik heb dus bedacht dat ze hiermee weleens praktijkonderwijs advies zou kunnen krijgen. En daar lig ik nu wakker van.

probeer daarom wat ervaringen van anderen te horen.. omdat ik het niet uit m'n hoofd krijg. 

Ik ben leerkracht op een basisschool en herken het verschil tussen Cito uitslagen en gewone toetsen. Dit komt vaker voor bij kinderen. Ik zou me er niet druk om maken, want als de leerkracht aangeeft dat het goed gaat mag je daar vanuit gaan. En als je er echt wakker van ligt, ga zeker even bij de leerkracht langs om je gerust te laten stellen. 
Cito scores zijn tegenwoordig verre van heilig en met IV scores is het vmbo zeker haalbaar!

En met V scores? Ze vindt die 2 toetsen echt heel moeilijk.. maar in de methode gaat het dus wel.   ze hebben al vakantie hier dus ik kan de leerkracht niet bereiken. 

weet ook wel van mezelf dat ik een overbezorgde moeder ben en wil ook niet zo overkomen liever naar school toe..
dan liever op zo'n anoniem forum ?

Ik zou me echt geen zorgen maken! Alhoewel praktijk onderwijs natuurlijk ook heel mooi is, denk ik aan de hand van haar cijfers, niet dat ze dat advies gaat krijgen. 
En het groeien kan zeker nog, zie ik vaak ook bijvoorbeeld nog op de middelbare school gebeuren. 
Wat hierboven ook wordt gezegd, praat desnoods met de juf. Ik verwacht dat zij ook zal zeggen dat het echt wel goed komt met je dochter. Geen paniek, is voor haar ook het fijnst :) 

Terug
Bovenaan