Cito M6

Natuurlijk niets mis met praktijk onderwijs! Mijn zoon op sbo gaat daar misschien heen en daar zou ik dan trots op zijn!


maar dan vallen er wel veel dingen af zeg maar. 


ik had voor haar meer kader of theoretische leerweg bedacht..
ik ben er ook zo mee bezig door de situatie met m'n oudste zoon die tos heeft en moeilijk leert.
 
en ik schrijf het zo juist van me af om mezelf rustiger te maken zodat ik niet m'n dochter ermee ga belasten..
 
 
 
 
Aha dan snap ik je bezorgdheid inderdaad! Misschien kan dan een gesprek met de juf geruststellen. 
Veel succes! X
 
TJF, inderdaad..
vertrouwen in school heeft een deuk opgelopen toen onze zoon (had arrangement op regulier) 5 weken voor de zomervakantie te horen kreeg dat hij van school moest. Althans dat kreeg ik als moeder even te horen terwijl ik dacht dat we zijn doelen voor rekenen (eigen leerlijn) van het volgend schooljaar gingen bespreken.
dus resultaat, ik maak me werkelijk wat school betreft overal druk om en zoek overal iets achter..
 
nu had ik me dus dit in m'n hoofd gehaald met dochter en lig ik er al 2 nachten wakker van ?
 
gelukkig heeft haar meester ondanks vakantie gereageerd op mijn berichtje. Ze gaan er alles aan doen zodat ze ook op deze Cito's gaat laten zien wat ze kan. Want hij vindt dat ze het wel kan, dat laat ze zien in de methode toetsen. Dus ze hebben er alle vertrouwen in, gelukkig. 


nu ik nog, maar ben al meer gerust..
 
Methode toetsen en resultaten zijn anders dan de Cito. Tijdens de Cito moeten de kinderen laten zien dat ze het geleerde toe kunnen passen in verschillende situaties. 


maar een advies wordt opgebouwd uit verschillende stukken informatie. Wat precies dat weet ik niet (sta voor groep 6, maar geef absoluut geen adviezen). Maar is iig een breder plaatje. 


 
 
Jeetje, zoiets bij je zoon helpt dan inderdaad niet mee! Dat is echt niet netjes van de school. 
Gelukkig dan nu een fijne meester! 
 
Begrijpend lezen cito is berucht en in groep 5 (mijn groep) wordt er ook slechter gescoord op de cito dan op de methodetoetsen. Bij de Rekencito heb je begrijpend lezen dan eigenlijk ook weer nodig omdat de kinderen informatie uit een tekstje moeten halen voor de som.


Wat je zelf kan doen is elke avond 10 minuutjes samen lezen en dan speels terugvragen waarover je hebt gelezen.

Bij een verwijswoord: hey, wie bedoelt de schrijver eigenlijk met "hij"? 
Als iemand iets gaat doen: "waarom gaat hij dat eigenlijk doen? Ik ben het even vergeten!"
Aan het eind: "wat vond je het leukste stukje van wat we hebben gelezen?"
 
Op die manier kan je zelf thuis werken aan begrijpend lezen zonder dat het voor je kind voelt alsof ze met school bezig is. Máár, maak je inderdaad niet te druk. Ze heeft het in zich, dat laat ze zien. Praktijkonderwijs wordt het echt niet met de scores die jij noemt. Al helemaal niet met goede scores op de andere toetsen.
 
Babytweeontheway, bedankt voor je reactie. Ik ga deze tips zeker toepassen, heel fijn!! Daar heb ik wat aan.
 
en wat betreft praktijk onderwijs, dat lijkt me ook niet, daar ben ik inmiddels wel achter.
 
Terug
Bovenaan