Misschien helpt het je om erover te lezen op de website van bijvoorbeeld het rivm.
De kans dat je kindje met dit virus geboren wordt is in nederland 0,5%. En een kleine 20% daarvan houdt blijvende schade. Die kans is dus echt heeeeeel erg klein. Niet om je bang te maken, maar er zijn andere complicaties tijdens zwangerschap waarop je een hogere kans hebt. En daar maakt bijna niemand zich druk om. Want daar wordt juist weer van gezegd: ach dat gebeurt zo weinig, overkomt je niet zomaar. En voor dit virus wordt in de laatste jaren ineens een heisa geschopt.
Natuurlijk is het vanwege vele virussen en bacterieen die gevaarlijk kunnen zijn, goed om tijdens je zwangerschap wat meer rekening te houden met hygiene. Maar meer dan dat zou ik er niet over piekeren.
Ik ben zwanger van de tweede en ik zorg gewoon voor mijn snotterende zieke dochter. Ze is nog maar 20 maanden. Voor haar betekent het allemaal niks. Die veegt gewoon haar hand over haar snotneus en wijst dan de neus van mamma aan. Of geeft me een lekkere slijmzoen. Ik denk dat als ik ineens afstandelijk ga doen en haar ga uitleggen hoe vies dat allemaal is, dat ik haar ook schade toebreng. Sommige dingen heb je niet zoveel in de hand.
En de kans is trouwens best wel groot dat je het al gehad hebt.