CMV

Ik was niet heel bekend met de bacterie/virus CMV. Ik ben 9 weken zwanger en heb met dezelfde lepel gegeten als mijn dochtertje en kus op de mond. In hoeverre moet ik bang zijn dat ik dit heb? Maak me zorgen

Ik weet dat dit bestaat maar ik denk er echt nooooit over na. Ik heb twee kinderen van 4 en 2.5, nu zwanger van de 3e. Ik kus m'n kinderen dagelijks op de mond en eet van dezelfde lepels etc.
Daarnaast werk ik op een kinderdagverblijf en kom dus heel veel in aanraking met snot en speeksel etc van andere kindjes.

Toch ben ik nooit bang voor de baby in mn buik, ik denk er serieus niet eens over na. Zeker bij m'n eigen kinderen ga ik het lichamelijk contact echt niet uit de weg, dat wil ik absoluut niet. Dus ik kus en knuffel gewoon en eet van hetzelfde bord als zij doen :)

Ik ben heel nuchter in zulk soort dingen, heb geen zin om me druk te maken voor die heeeele kleine kans dat er iets gebeurd!

Ik ben bang dat ik zelf nog nooit in aanraking ben geweest met dit virus. En wat als mijn kind het wel heeft en ik niet…dan besmet mijn kind mij. Misschien moet ik me minder druk maken.

Je huisarts kan via bloedafname controleren of je antistoffen hebt voor dit virus. Dit kan je mogelijks al wat geruststelling geven.

Hoe je hier mee kan omgaan als je al kinderen hebt, kan ik je helaas niet helpen.

Misschien helpt het je om erover te lezen op de website van bijvoorbeeld het rivm. 
De kans dat je kindje met dit virus geboren wordt is in nederland 0,5%. En een kleine 20% daarvan houdt blijvende schade. Die kans is dus echt heeeeeel erg klein. Niet om je bang te maken, maar er zijn andere complicaties tijdens zwangerschap waarop je een hogere kans hebt. En daar maakt bijna niemand zich druk om. Want daar wordt juist weer van gezegd: ach dat gebeurt zo weinig, overkomt je niet zomaar. En voor dit virus wordt in de laatste jaren ineens een heisa geschopt. 
Natuurlijk is het vanwege vele virussen en bacterieen die gevaarlijk kunnen zijn, goed om tijdens je zwangerschap wat meer rekening te houden met hygiene. Maar meer dan dat zou ik er niet over piekeren. 
Ik ben zwanger van de tweede en ik zorg gewoon voor mijn snotterende zieke dochter. Ze is nog maar 20 maanden. Voor haar betekent het allemaal niks. Die veegt gewoon haar hand over haar snotneus en wijst dan de neus van mamma aan. Of geeft me een lekkere slijmzoen. Ik denk dat als ik ineens afstandelijk ga doen en haar ga uitleggen hoe vies dat allemaal is, dat ik haar ook schade toebreng. Sommige dingen heb je niet zoveel in de hand. 
En de kans is trouwens best wel groot dat je het al gehad hebt. 

Terug
Bovenaan