combinatie test goed ???

Vandaag kreeg ik een telefoontje van de verloskundige. Ze belde over de uitslag van de combinatietest en of ik verder onderzoek wilde.
Ze zei dat de uitslag goed was, 1:380. De nekplooimeting was goed en het bloedonderzoek ook. Maar toch maar 1:380, ik lees van 1:1500 of zelfs nog hoger. Ook bij mijn leeftijd, 37. Maar ze verzekerde me dat het geen verhoogd risico was. Maar als alles goed is, waarom is het dan niet hoger ? Had ik natuurlijk aan haar moeten vragen, maar ik was even zo geschrokken dat ze belde. Ik zou eigenlijk woensdag zelf moeten bellen.
Heeft iemand hier ervaring mee ? Ik laat verder geen onderzoek doen, maar ik had het graag wat hoger gehad, of is dat niet zo belangrijk.... Ik weet het even niet meer, ik word er wel onzeker van.
Gr. Petra
 
Mag ik je wat persoonlijks vragen?

Je kiest voor een combinatietest en daar komt dan een uitslag uit die je zelf niet vertrouwd of je onzeker maakt maar je wilt niet verder onderzoeken.
Waarom heb je dan getest?
Aan getallen van 1 op .... heb je toch niet veel?

Hoop niet dat je aangevallen voelt hor, en ik begrijp dat je er onzeker van word, en heb er zelf echt geen verstand van...
maar toen ik het las vroeg ik het me af.

Fijne en goede zwangerschap toegewenst!!

Groetjes Mini
 
Hoi,

Ik ben het wel met mini eens, want dat is precies de reden dat ik die test elke keer weiger, het is een kansberekening!!
Ik zou ook geen vervolgtest willen door de risico´s die daaraan zitten, maar ik denk ook dat zo´n test je onnodig onzeker kan maken, want 1:380 klinkt minder goed als 1:1500
Ik zou gewoon je verloskundige even teugbellen vandaag en haar vertellen wat je voelt bij die uitslag, zodat ze je even wat meer uitleg en zekerheid kan geven!!
Succes en geniet van je zwangerschap!

Gr MJ
 
volgens mij werkt het zo tenmintse dat heb ik eens in een boekje gelezen, dat ze de test doen en dan de uitslag bekijken op hoeveel personen er dan getest is in die leeftijdsgroep, bij mij was et 1 op 11000 dus dat is wel heeel weinig dan maar dat neemt de kans nie weg dat alles in orde is met de 20 weken echo bekijken ze alles ook nog eens en die was in orde dus als er zeg maar maar van jou leeftijd 370 waren voor die test dan is dat heel weinig 1 op die 370

maar kweet et niet zeker maar zo heb ik het al eens ergens gelezen maar zou ook effe je vk bellen
hoe het nu precies zit
sterkte

groetjes corina
 
Ik hoorde zelf van mijn verloskundige dat ze het in hetzelfde jaar had meegemaakt dat iemand met een kans van 1 op 4 een gezond kind kreeg en iemand met de kans van 1 op 10.000 een mongooltje kreeg, het blijft kansberekening en zegt dus niet alles. Ik denk dat je jezelf de vraag kunt stellen: wat zou ik doen als de kans heel hoog was, zoals 1 op 4? Als je je kind dan evengoed zou laten komen, is het dan nodig om nog een test te doen en alle onzekerheid die daarbij komt te ondergaan? Het blijft natuurlijk heel persoonlijk, maar zo'n vraag kan je wel een hoop zorgen besparen en daardoor een rustiger verloop van je zwangerschap teweeg brengen.

Ik wens je in ieder geval veel succes en sterkte met je keuze en je zwangerschap.

Groetjes,
Sabina
 
@sabina
Sorry hoor, maar vind dat dus echt niet kunnen, iemand heeft het syndroom van down, wil het niet eens typen maar je weet welk woord ik bedoel.
Vind je woordkeus meer dan ongelukkig!!!!!
 
Ik heb vandaag verloskundige even gebeld. En ze heeft me ervan verzekerd dat mijn uitslag geen verhoogd risico is. Natuurlijk zou het hoger kunnen, maar garantie heb je dan nog niet. De test is een combinatie van allerlei factoren. En daar komt dan een getal uit. Ik werd alleen even onzeker, omdat ze zei dat alles goed was en voor mijn gevoel hoorde daar dan een hoger cijfer bij. Ik heb trouwens de test niet laten doen omdat een kindje met syndroom van Down niet welkom zou zijn, maar op me erop kunnen voorbereiden. Als dat al mogelijk is. Maar ik laat het verder hierbij en ik ga genieten.
 
Terug
Bovenaan