Combinatie test of nipt

Wat een lastige keuze.. Ik ben benieuwd naar andere meningen , ik wil absoluut geen vervelende discussies opwekken..

Maar wat zeggen jullie ja of nee??
Ik weet dat iedereen het zelf moet beslissen maar ik ben gewoon benieiwd naar ervaringen en wat en waarom??

Hoi! 

Ik zit met precies hetzelfde probleem.. Ik ben nu bijna 9 weken zwanger. Hoorde pas geleden over de nipt test en was onwijs enthusiast erover vooral omdat ze zeggen dat het betrouwbaarde is dan de combinatie test ivm afwijkingen. Plus ze kunnen voor 99% zeker het geslacht al zien en dat is natuurlijk wel erg gaaf. Ik had dus in principe de keus al gemaakt maarrr wat ik nu dus las is dat als jij toestemming geeft voor de nipt test ke automatisch een akoord geeft dat hun jouw dna en dat van de baby kunnnen gebruikem voor verder experimenten en onderzoeken ik vind dat heel ver gaan. Ben daar niet een fan van dat ze mijn dna gaan gebruiken voor weet ik veel wat. Dit is dus de reden waarom ik twijfel aan de nipt test! 

Groetjes.

Allebei. Een nipt geeft de meeste zekerheid voor wat betreft trisomie  13, 18 en 21. Maar een ongunstige combinatietest (en dan met name de nekplooimeting) kan duiden op andere aandoeningen dan trisomie 13, 18 en 21. En met alleen een nipt, kom je daar niet achter.
Eerste kindje had ongunstige combitest. Daarna goede nipt maar uiteindelijk toch zeer slecht nieuws bij 20 weken echo. Door de ongunstige combitest waren we hier een klein beetje op voorbereid ( klein beetje want ongunstige combitest kan ook vals alarm zijn). 
Tweede kindje had extreem goede combitest dus toen durfde we het aan geen nipt te doen. Derde kindje had matige combitest (1:450). Nipt was goed. Echo's later bleken ook goed.
Inderdaad: ieder beslist voor zichzelf. Wij wilden graag zo goed mogelijk geïnformeerd zijn. En wij vinden de combi- en nip-test dus deels overlappen maar ook elkaar aanvullen. Mijn mening is natuurlijk wel enorm ingekleurd door onze ervaring.
succes!

Wij hebben gekozen voor de combinatietest omdat daar ook een uitgebreide echo (nekplooimeting bij zit) en de nipt kostte ons toen nog een paar honderd euro. Als er uit de combinatietest een slechte uitslag was gekomen, dan hadden we alsnog de nipt gedaan.
Gelukkig 2 weken geleden bevallen van een gezonde zoon ;-).
Succes met het maken van een keuze en een goede zwangerschap gewenst!

Het is niet helemaal waar dat je alleen trimosie 13 18 en 21 kan vinden bij een nipt test. Wij konden kiezen of alleen deze 3 of dat ze op veel meer dingen gingen testen. Wij hebben voor alleen deze 3 gekozen omdat wij nog jong zijn en dat de meest gebruikelijke zijn. Dus wij waren gerust gesteld met deze 3. 
Wij hebben er dus wel voor gekozen. En niet zo zeer als het wel wat zou hebben dat we het weg zouden halen. Maar dat we ons er zowiezo op konden voorbereiden als het iets zou hebben. 

Wij hebben de nipt gedaan en ook met nevenbevindingen. Vond het toch wel fijn om te weten als ze 1 van de 2 trimosies had waarbij het kindje niet levensvatbaar is dat had ik dan liever met 12 weken geweten als met 20 weken. En je krijgt het geslacht niet te horen hoor met de nipt test dat mogen ze niet doen geloof ik. 

Ik zou zeker geen prenatale test doen om het geslacht te weten te komen. Wat je je kunt afvragen is wat je met een negatieve uitslag zou doen, dan bedoel ik een uitslag dat het kindje een beperking heeft. Als je geen idee hebt wat je dan zou doen of zou willen, kun je je afvragen of je het doen moet. Daarnaast bij de combinatietest, bij een hoge kans, wil je dan vervolgonderzoek? 
Het geslacht moet je echt buiten beschouwing laten. Je doet die testen niet voor de lol.

@TWV5K in april hebben wij de nipt gedaan en ons is toen verteld dat je het geslacht niet te weten krijgt. Dit gaan ze niet testen. Verder ben ik benieuwd wat jouw reden is waarom je er niet achter staat dat ze jouw dna gaan gebruiken? Ik ben erg benieuwd welke angst jij hebt?

Terug
Bovenaan