Combinatietest?? Ja of nee...

A

Anoniem

Guest
Bel ik vanmorgen de verloskundige op voor een afspraak ( ik ben nu 5 wk 2 dgn) en vraagt ze me meteen of ik ook een combinatietest wil laten doen.
Waarom?? Bij mijn zoontje heb ik dat ook nooit laten doen en bij 20 weken krijg je toch ook een echo om te kijken of alles oke is?
Mijn man zei gelijk; dat doen we niet hoor! En ik maak me dan gelijk alweer naar...stom eigenlijk. Ik denk ook niet dat ik dat wil laten doen.
Wat zouden jullie doen?

Liefs Monique

hoi hoi,

Het blijft een persoonlijke keuze natuurlijk. Wij hebben het ook niet gedaan, omdat ik die malle molen neit in wilde en ik ben pas 26 en er zitten in onze familie geen 'afwijkingen' zeg maar.

Wij hebben wel de 20 weken echo gedaan idd.

Nou succes met je keuze.

X Saskia
39 wk

Ik ben 26 en heb er zelf om moeten vragen omdat je die test perse met 12 weken moet doen, mijn vriend werkt met veel giftige stoffen en het klinkt misschien hard maar ik wil graag voorbereid zijn mocht ons kindje syndr. van down hebben (inlezen e.d.) zodat het niet zo'n schok is bij de geboorte.

Wij hadden afgesproken bij een verhoogde kans door te gaan met testen (punctie e.d.) en bij geen vergrote kans gewoon door te gaan zoals normaal, aangezien we 1:15000 hadden zagen we geen nut van verdere onderzoeken in.

Met 20 weken heb je natuurlijk ook een echo maar daar kunnen ze niet meer goed zien ivm down e.d. en vind ik vrij laat mocht je beslissing zijn om de zwangerschap af te breken (alsof het met 12 weken makkelijker is?? maar 20 weken vind ik helemaal te laat)

Ik heb al ff na zitten denken natuurlijk, maar ik doe het denk ik niet.
In onze familie komen verder geen afwijkingen voor, en wij zijn allebei net 29 geworden dus echt een risicoleeftijd hebben we niet.
Ons eerste zoontje is ook kerngezond, dus ik maak me geen zorgen.

Dankjewel allemaal!

Liefs Monique

Hoi

Wij hebben het ook niet laten doen. Ik ben zelf net 25 en mijn vriend 28. De gynaecoloog zei ook tegen ons dat ze er geen rede toe zag. Je moet je ook afvragen wat je wilt na een " slechte" uitkomst. Ten tweede moet je het zelf betalen omdat je geen 36 of ouder bent< dat was bij ons tenminste zo> en het is best veel geld.
Nou succes ermee..

Groetjes Kirsten

Ik heb er anders nog steeds geen rekening van gekregen en als je dat al niet kan betalen moet je je afvragen of je wel een kindje kan betalen, geld is voor mij nooit een reden om iets niet te doen, ik vind dat een goede voorlichting al wel kan schelen, je kan je toch voorbereiden op een " ander "   kindje dan normaal en wat hierbij hoort, in principe als je gezond bent en nog jong is er normaal geen reden of je moet zelf geen kindje met down willen (het is toch een heel wat grotere verantwoording als een gezond kind en gaat heel wat meer tijd, energie en zorgen in zitten)

Iedereen moet voor zichzelf bepalen of ze het willen houden mocht de uitslag niet goed zijn ja of nee maar een goede voorlichting is ALTIJD welkom als je zwanger mocht zijn van een kindje met down of je het nu wilt houden of niet.

Hallo,
wij hebben er bewust wel voor gekozen om de test te laten doen.
En dan niet alleen omdat ik 36 ben, maar als ik jonger was, had ik het ook laten doen.
Dat het niet echt goedkoop is, dat klopt, ja.

Het is en blijft persoonlijk.

Liefs Noelie

ik heb aanstaande vrijdag mijn echo hiervoor.

ik heb er bewust voor gekozen omdat ik weet wat het betekent als je een kindje met een afwijking krijgt. en ik weet niet wat ik zou doen als het bij ons ook zo is. maar ik weet wel dat je je erdan wel goed op kan voorbereiden.

mijn gyn. vroeg of we een combinatietest wilde en heeft het niet over kosten gehad. Ik zou dus niet weten wat het kost. ik ben 33 dus zal het dan wel zelf moeten betalen, ach we zien wel wat het kost als er een rekening van het ziekenhuis komt.

Terug
Bovenaan