Combinatietest?? Ja of nee...

De meesten verloskundigen schrijven het weg onder een termijnecho en dan hoef je er niet voor te betalen. Ik heb vorig jaar een nekplooimeting laten doen en ik heb geen rekening gekregen.

Het wordt vaak in het papierwerk weggepoetst.

groetjes
talke

Wij hebben wel een combinatietest laten doen, met name omdat ik 36 jaar ben als de baby wordt geboren.  De uitslag was voor ons positief 1:3200 wat zoveel betekent dat ik netzoveel kans heb op een kindje met Down als een 24-jarige. Het vormde voor mij een geruststelling dat leeftijd in mijn geval dus geen bijkomend  risico is. Het blijft natuurlijk een kansberekening dus zekerheid heb je niet, dat heb je alleen als je een vruchtwaterpunctie laat doen. We zijn niet verder gaan testen omdat je het op een gegeven moment moet laten rusten.

De kosten bedroegen voor de combinatietest 140 euro. Ondanks informatie (ook van mijn eigen verzekeraar IZA) dat het niet vergoed zou worden, heb ik de rekening gewoon opgestuurd en zie daar, ook geheel vergoed gekregen.

Mijn vriend en ik zijn allebei 26 jaar en hebben er na lange nachten praten besloten om het toch te laten doen. We waren destijds allebei 25 aar  dus opzich behoorde we niet tot de doelgroep maar hebben wel bewust voor die test gekozen. We hadden van tevoren de voor en nadelen op een rijtje gezet en uiteindelijk toch besloten dat we ook bij een negatieve uitslag voor onze kindje zouden kiezen. We hebben al een gezonde dochter en leek ons ook beter om van tevoren te weten hoe het zat met onze uk zodat we allebei en onze kleine meid erop zouden kunnen voorbereiden. Liever maanden de tijd om dat te doen dan in shock zijn bij de geboorte terwijl je dan ook nog van alles moet regelen.

We hebben gelukkig positieve uitslag gekregen 1:25724 dus verdere onderzoek was niet nodig maar het blijft hoe dan ook een kansberekening. Wat het geld betreft moesten we 90 euro betalen waarvan wij ruim 3 maanden later een acceptgiro hebben gekregen van 40 euro en van de week de andere acceptgiro van 50 euro. Dus het is niet zo dat je alles meteen moet betalen en wat is geld nou als het om je kinderen gaat. De test hebben we trouwens eind januari gedaan.

Het blijft een persoonlijke keus maar zorg dat je er hoe dan ook 100% achter je  beslissing staat.

Veel succes

Grt Jacy

Ja ze zouden het doorsturen naar de verzekering en heb nog steeds net vernomen (dat is inmiddels al 17 weken geleden) misschien scheelt het HOE je bent verzekerd? Ik heb Zilveren Kruis de meest uitgebreide verzekering van hun. Ik betaalde altijd al voor particulier dus ik betaal nu net zoveel als dat ik vroeger deed, voor mij was heel die omschakeling van verzekeringen dus een meevaller..

Terug
Bovenaan