combinatietest?

Hoi meiden,

Gisteren moesten we voor de echo en hebben we ook de informatie gehad over de combinatietest. Na het weekend moeten we bellen of we het wel of niet doen.
Ik weet het gewoon niet... Bij de eerste hebben we het niet gedaan, omdat we toen zoiets hadden: is het zo, dan is het welkom. Nu we er al eentje hebben rondlopen vind ik deze vraag weer heel anders. Nu zou ik me er wel graag op voor willen bereiden, ook in het belang van de oudste. Zodat we niet voor verrassingen komen te staan.
Maar aan de andere kant: komt er uit de combinatietest dat de kans redelijk groot is, dan zou ik toch liever niet een vlokkentest of vruchtwaterpunctie doen vanwege het risico. Oftewel, dan ben ik dus de hele zwangerschap onzeker.
Nog wel een puntje: mijn broertje heeft het Downsyndroom, dus dat maakt onze overweging wel een beetje anders.

Hoe zit het bij jullie? Hebben jullie er al over nagedacht? En welke afwegingen maak je dan?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd...

groetjes, lydia

Hoi Lydia,

Ik snap dat je het er moeilijk vind die keus. Het kost natuurlijk toch extra geld. Ook het feit wat jij zeg dat je liever niet die andere 2 testen wil laten doen snap ik.

Wij hebben besloten om wel de combinatietest te laten doen, omdat ik zelf een auto immuunziekte heb waardoor het extra zwaar zou zijn voor mij partner als hij voor mij en het kind zou moeten zorgen. (soms heb ik ergere reumatische klachten) Wij vinden het in ieder geval wel het geld waard

Succes met je keuze.

Wij hebben de beslissing gemaakt om t niet te doen omdat t een kansberekening is. Onze zoon is gezond en het komt niet voor in de familie. Het is een blijft een berekening. Het geeft geen zekerheid tot....maar kan me goed voorstellen dat het voor jou nu lastig is. Succes met het maken van je keuze.

Zeker over nagedacht... De broer van mijn vriend heeft Down. Moeilijke keuze wat we daar mee willen qua testen. Mijn vriend is daar heel duidelijk in, hij wil geen kindje met een chromosoomafwijking. De enige zekerheid krijg je met vlokkentest of vruchtwaterpunctie. Maar ik vind het risico op een miskraam niet iets wat je zomaar van tafel kunt vegen... Maar een combinatietest zegt net niks, het is puur een risicobepaling, een kansberekening... Dus geen duidelijkheid, dus blijft in mijn ogen alleen een vlokkentest of vruchtwaterpunctie over... Maar ontzettend lastig.
Zittenjullie samen op 1 lijn? En als een kindje met een afwijking welkom is, moet je dan gaan testen?

Lastig, hoop dat jullie er uit komen!
Succes.

Wij hebben besloten het niet te doen...
Het is spontaan gekomen, we hebben beiden geen medische achtergrond...
Gaven ook aan dat het niet in de familie voorkwam, maar daarop zei onze VK dat dat niet eens nodig is...Down "overkomt" je ukkepuk...is niet dat de kans erop groter is omdat het "in de familie" zou zitten...

Voor ons was het ook een beetje van wat hierboven gezegt is, hoe ver ga je daarna door met testen??
Met alle risicos die daaraan zitten...
We kennen ook de voorbeelden van de andere kant, verhoogde kans volgens kansberekening...maar toch goede uitslag van de punctie, en uiteindelijk toch eindigen in miskraam...

Denk dat t belangrijkste is dat je eerlijk naar jezelf blijft...
Succes met besluiten...

wij hebben wel besloten om de combinatie test te laten doen klein beetje in verband met de leeftijd 35 jaar en word dit jaar 36.het is niet alleen dat het word getest op een kindje met down je kan ook een kindje krijgen met het patausyndroom en het edwardssyndroom en van deze kindjes gaan er veel al dood tijdens de zwangerschap geboorte of halen zo en zo het eerste levensjaar niet. dus ja stel dat het zo zou zijn dan zouden wij dat niet willen laten komen.hoewel ik het ook wel moeilijk vind omdat het een kansberekening is?? succes met jullie keuze

Een erg lastige keus lijkt me, maar inderdaad wat wil je erna? Verder testen? Ik zou denk ik alles erg goed afwegen en zeker ook het risico op een eventuele miskraam mee nemen.

Wij hebben geen keus wat betreft de combinatietest, in Singapore is dat sinds vorig jaar verplicht. Mocht er bij ons een verhoogde kans zijn, dan denk ik niet dat wij verder testen, zeker omdat we al een miskraam hebben gehad. We hebben allebei eigenlijk zoiets van dat het kindje net zo goed welkom is.

Succes ermee!

Terug
Bovenaan