Compleet oververmoeid

Mijn partner en ik verwachten ons eerste kindje binnenkort. Ik ben 37,5 week zwanger op dit moment en ik ben compleet oververmoeid. Mijn partner moet elke ochtend om 7 uur zijn bed uit. Hij wordt helaas erg moeilijk wakker, dus hij zet zijn wekker elke ochtend van om 6 uur en snoozed dan vervolgens elk kwartier tot 7 uur. De wekker ligt aan zijn kant en gaat dan minstens 3 minuten af terwijl ik hem probeer wakker te maken. Hij is nogal een nachtmens dus hij gaat ook pas rond 1 uur slapen. Ik word echt van alles wakker, dus dat betekent dat ik niet slaap totdat hij slaapt. Verder hebben we een kat die mega snurkt en als ze niet op de slaapkamer wordt toegelaten gaat ze mauwen en dan is mijn partner geïrriteerd. Nadat hij wakker is gaat hij uiteraard douchen, maar ik hoor elke voetstap omdat het een oude jaren 30 woning is. Ik ga er per nacht ongeveer 7 x uit om te plassen, dus ik krijg bijna geen slaap ‘s nachts. Het lukt mij niet om overdag te slapen, als ik eenmaal wakker ben slaap ik niet meer, ik heb echt alles geprobeerd.

Het probleem is dat mijn partner erg ondersteunend is tijdens de hele zwangerschap, maar als ik hier over begin is hij gauw op zijn tenen getrapt. Ik ben nu de hele dag thuis dus ik heb genoeg tijd volgens hem om te slapen. Verder is hij echt een geweldige partner en mega ondersteunend (voetmassages etc.) maar hij schijnt niet te snappen dat ik compleet oververmoeid ben. In het weekend slaapt hij het hele weekend omdat hij mega lange dagen maakt door de week. Hij gaat dan pas laat in de nacht slapen, maar ligt dan de hele dag vervolgens tot laat in de middag te slapen. Ik word wakker van alles dus als de buren om 7 uur beginnen met zagen ben ik klaar wakker. Verder is hij een onrustige slaper en snurkt hij dus in het weekend doe ik ook geen oog dicht.

Ik slaap ‘s nachts al met oordoppen, ik hoor de wekker etc. hier gewoon doorheen. Soms ben ik zo moe dat ik “naar de wc ga” en vervolgens dan op de bank in slaap val met de hoop dat hij mij in de ochtend niet wakker maakt.

Ik ben nu op het punt dat ik bijna in slaap val tijdens het avondeten. Mijn partner lijkt niet te beseffen, na meerdere keren uitleggen, dat ik door hem niet kan slapen….

Welke mogelijke manieren zijn er om ervoor te zorgen dat ik toch kan slapen. Want als de baby binnenkort komt slaap ik helemaal niet meer en dan denk ik dat ik tegen een burn-out aan zit. Heeft iemand een soortgelijke ervaring? Zouden slaappillen een optie zijn?

Ik had de laatste maanden van de zwangerschap ook veel moeite met slapen. Door verschillende redenen... Als ik eenmaal wakker was om 2 uur ofzo was ik makkelijk wakker tot in de ochtend. Ik mocht van de verloskundige valeriaan slikken. Dit kun je gewoon in tabletten bij de Kruidvat halen. Ik nam er dan 2 en ging in de woonkamer rondlopen of lezen ofzo tot ze een beetje effect kregen en viel ook vaak op de bank in slaap, niks mis mee.
Verder probeer wanneer je echt moe bent gewoon toe te geven en gaan slapen. Je zegt dat je bij het avondeten bijna in slaap valt, ik zou het eten dan gewoon laten staan, oordopjes is en gaan liggen...
En overleg ook met de verloskundige en/of huisarts. Voor de baby straks maar ook voor de bevalling heb je energie nodig!

Ik zou inderdaad ook eens kijken of je iets van een slaapmiddel kan krijgen, even overleggen met je verloskundige of huisarts wat nu kan, maar zo te horen heb je het echt nodig om bij te tanken. 
En verder helpt het misschien om je te beseffen dat ook als je niet echt slaapt, gewoon liggen rusten met je ogen dicht op bed of de bank ook helpt. Hopelijk helpt dat een beetje tegen de worsteling met de gedachte dat je per se moet slapen, want in mijn ervaring houdt die gedachte je soms alleen maar langer wakker.

Poeh... Ik ervaar je verhaal wel als veel schuld bij je partner neerleggen, terwijl jij eigenlijk degene bent die niet kan slapen op momenten dat je je slaap wel zou kunnen pakken. Ook heeeeeel vervelend natuurlijk! Maar misschien iets minder naar je partner wijzen daarin? Ik zou daar ook een beetje geirriteerd van raken. 
Als je tijdens het eten in slaap valt, ga lekker slapen. Als je op de bank wel slaapt, ga slapen. Waar en wanneer het ook maar lukt. Inderdaad oordopjes gebruiken.
Ik woon zelf ook in een jaren 30 woning en ik weet hoe gehorig dat is. Hier is het ook nooit een optie dat man alvast naar beneden gaat met onze dochter, dus we staan al anderhalf jaar braaf als gezin om 6 uur op. Ik snap je dus wel hoor. Maar het is de situatie. Ook jouw hormonen, het ongemak van hoogzwanger zijn enzo. Niet alleen maar de schuld van je man. 
Ik heb zelf tijdens mijn vorige zwangerschap een hele tijd van 2 uur snachts tot het daglicht wakker gelegen. En nu met dreumes erbij en 23 weken zwanger slaap ik ook niet voldoende. Vroeg op, vaak wakker snachts. Sommige dagen denk ik dat ik omval en dan moet ik wel gewoon door voor dreumes en mn werk. Het kan knap zwaar zijn als je niet kan slapen. Ik heb er zelf ook niet echt een oplossing voor. 
Wat soms nog wel eens werkt voor mij is de diepe ademhaling van mn slapende snurkende man kopieren en mn gedachten in een vrije stroom laten gaan. Soort ontspanningsoefening. Stress van het niet kunnen slapen houdt me ook wakker namelijk. 

Mijn man snurkt ook en doet inderdaad ook zo een belachelijke wekker in de ochtend.
Als ik echt moe ben vraag ik hem daarom wel eens op de bank te slapen.
Dit vind hij af en toe ook geen enkel probleem.
Verder zou ik niet forceren om te slapen, dit werkt vaak averechts.
Wat ik wel zou doen is zo veel mogelijk ontspanning zoeken.
Ook al zou je niet slapen ga dan bijvoorbeeld eens een uurtje op bed liggen een boek lezen oid.
Ook denk ik dat het er een beetje bijhoort in de zwangerschap helaas ?

Ik begrijp dat het heel rot is dat je amper slaapt, maar daar kan je man ook niet alles aan doen. Dat jij pas slaapt als hij naar bed gaat en wakker wordt van elke zucht en scheet, is niet zijn schuld ;)
Ik begrijp ook wel dat hij er geïrriteerd over is want je bent de hele dag vrij en kunt relaxen wanneer je wilt. Dat je dan niet kan slapen en je rust kan pakken, is ook niet zijn schuld!

Ik zou eens contact opnemen met de verloskundige, er zijn ongetwijfeld pilletjes die je mag nemen als je zwanger bent of misschien kamille-thee ofzo.

Verder lijkt het me ook goed om na te denken hoe dat straks gaat met de baby want echt, met een baby ben je 24/7 alert, je weet nooit hoe lang ze slapen en wanneer ze wakker worden. Hoe ga je dan ooit slapen als het je nu al niet lukt? Een baby kan je de hele nacht uit je slaap houden met huiltjes, piepjes en geluidjes. Kleine baby's maken veel geluid in hun slaap.
Lijkt me belangrijk dat je daar nu ook al over na gaat denken, want dat probleem wordt nog 100x groter dan het nu is!!

Ik ben nu zwanger van de 3e, 12 weken. Bijslapen, uitslapen of zelfs maar even zitten overdag is voorbij. Ik ben al blij als ik van 23.00-6.00 kan slapen zonder onderbrekingen. Overdag bijtanken zit er niet meer in, ik ga almaar door. Toch gaat het prima, want het is nou eenmaal niet anders. Met 5 uurtjes slaap per nacht kan ik het wekenlang trekken. Het is ook een bepaalde mind-set. Hop, schouders eronder en weer een nieuwe dag. Even zitten en chillen zodra het kan, voor mij is dat per dag 3x15 minuten ongeveer, verder ben ik almaar bezig.

Jij hebt nu alleen nog maar te zorgen voor Jezelf, maar met een baby straks wordt alles nog veel pittiger. Denk daar goed over na hoe het dan moet!

Ik vind het snoozen van circa een uur lang wel echt overbodig. Dat is iets waar je man nog wel rekening mee kan houden: gewoon niet meer snoozen in deze periode. Ik deed dat zelf ook altijd tot grote ergernis van mijn vriend en ben daar ook mee gestopt.

Je partner heeft een ander nachtritme dan jij begrijp ik. Was dat ook al zo voor je zwangerschap? Wat hielp dan? Ik zou overleggen met de verloskundige wat helpend is. Wil je niet bang maken, maar wacht maar tot de baby er is. Bij een pasgeboren kindje ben je pas veel wakker. Overleg wat je nu kunt doen om wat extra slaap te pakken. Overdag slapen, of desnoods nachts op de bank. Maar nog belangrijker, hoe gaan jullie het doen wanneer de baby er is? Ondanks de vermoeidheid moet je door. 24/7 ben je uit je ritme. Succes!

Terug
Bovenaan