consultatiebureau

Hallo,
Ik heb een zoontje van bijna 20 maanden.Ben gisteren weer op controle geweest bij het consultatiebureau,en z'n gewicht zit boven het gemiddelde en ik moest toch wel goed opletten dat hij niet te veel tussendoortjes krijgt.Waar zijn we in godsnaam mee bezig?Ik snap ook wel dat heel de dag snoepen niet goed is!!Z'n fopspeen moesten we afbouwen en de fles mag ook echt niet meer.Ja dat is lekker makkelijk om het vanachter een bureau zo te bekijken maar in de praktijk werk het toch even wat anders,hun zitten niet met een huilend kind dat niet kan slapen zonder tutje!!Herken iemand dit,dat je denkt dat je op de goede weg bent en dat als je"daar"geweest ben het idee heb dat je helemaal verkeerd bezig bent?
Nu probeer ik maar zoveel mogelijk te kijken waar m'n zoontje aan toe is en niet al die veranderingen door te voeren zolang hij daar nog niet aan toe is.Ik heb geen zin om nu al achter hem aan te lopen van:'dit mag je niet hebben".Ik wil genieten en leuke dingen met hem doen en niet als dieetiste achter hem aan lopen!!
 
ik zou zeggen, lekker zo laten! niets van aan trekken. had ik met mijn zoon (nu 3,5) ook. hij was dan niet te 'dik', maar dan moest hij van de fles af bijvoorbeeld. nou, hij heeft tot 3 jaar sochtends een lekkere papfles gehad. het is dat hij er geen zin meer in had en de voorkeur gaf aan een boterham, anders zat hij nu nog aan de papfles. dus, maak je niet druk en ga op je gevoel af. laat hem lekker bewegen, geef geen snoep en laat hem maar lekker eten.
 
Hoi,

Ik gaf zelf aan bij het CB dat ik mijn dichter te dik vond worden.
Ze kreeg van die michillinarmpjes (zal wel fout geschreven zijn) en ik kreeg toen als reactie dat het wel meeviel.
Mijn dochter word in mei 3 en ze slaapt nog steeds met een speen.

Kijk naar je kind en niet naar het consultatiebureau.

succes.
Christel
 
Hoi Isabelle

Wat is nou 20 mnd. Blijf lekker genieten en doe waar jullie allebei zin in hebben. Mijn jongste is 3 en drink nog uit een fles. Zeiden ze dat het slecht voor de tanden was. Nou dus niet: hij drinkt die fles sneller leeg dan een beker. en een tuitbeker heeft die nooit gedaan. Ze denken gelijk dat die de hele dag aan een fles loopt te sabbelen.   Mijn oudste had tot 2,5 jaar snachts een speen(echt de hele nacht) en de tandarts zei bij 3 jaar: Ik kan zien dat ze maar kort een speen heeft gehad, haar tanden staan mooi recht!

En over te dik. Het is toch nooit goed. Die van mij zijn altijd veel te dun geweest en mocht ik geen volle melkproducten geven. Straks gaat die lopen en klimmen en dan gaat het er vanzelf af. Alleen als er bij jullie als ouders aanleg voor is moet je wel een beetje opletten wat je geef.
 
Hallo allemaal,
Gewoon doen wat jou het beste lijkt voor je kind. Jij bent dag en nacht met hem het ctb maar 10 minuten per maand. Mijn zoontje van 2,5 jaar is wat langer dan gemiddeld en weegt minder dan gemiddeld maar hun advies is dan niet meer dan 3 tussendoortjes en geen sap of suikerhoudende dranken. Ok is slecht voor het gebit weten we allemaal maar alleen thee of water dat wil je zelf toch ook niet de hele dag drinken !!! Dat adviseerde ze mij wel tja... hij is niet te dik , ik poets elke dag zijn tanden 2maal, mag hij misschien ook een vruchtensapje ? Of roosvicee ?Wat ik wel doe vond ze ook geen super idee water door de sap mengen echt belachelijk. Dus laat ze lekker kletsen zeg ja nee en amen en bedenk je dat het een advies is. Je moet niks.

Groeten, Lola
 
nou is het wel zo dat het beter is om de speen zo snel mogelijk af te bouwen, het is niet goed voor de stand van het gebid en ze gaan er vaak van slissen omdat de tong met de speen voorin de mond ligt net als bij een fles.
Maar verder zou ik gewoon af gaan op je gevoel hoor, niet teveel aantrekken van het cb, ze houden de ontwikkeling van je kind in de gaten en ze kunnen je tips geven als je daar om vraagt maar verder leg ik ongevraagd advies vaak gewoon naast me neer.
Martine
 
Laat ik dan weer de enige zijn die het voor het consultatiebureau opneemt...
Ik heb altijd veel aan ze gehad en ze hebben me nooit van veel kritiek voorzien, maar toch. Als mijn kinderen te zwaar zouden zijn, had ik daar gewoon iets aan gedaan. Natuurlijk is 20 maanden nog erg jong, en natuurlijk zijn wij allemaal als moeder zijnde ervan overtuigd dat het wel goed komt met je kleine. Onderhand zie je kinderen van basisschool-leeftijd die kleding dragen in volwassen maten en dan denk je "waar is dat toch fout gegaan?" Als het antwoord op die vraag ergens tussen de 0 en 4 jaar is, waarom doe je dan niets met een dergelijk advies?

Hetzelfde voor het afleren van een speen en de papfles. Drink zelf eens pap uit een fles, en merk dat het slechts maagvulling is: de pap loopt zonder dat je het proeft zó je keel in. Fijn ontbijt.

Voor het afleren van de speen heb ik wel een tip: We hebben alle speentjes aan touwtjes in een boom in de tuin gehangen en de kinderen gezegd dat de Tullenfee ze zou komen halen. En als ze dat deed, zou ze kadootjes in de boom hangen. Na een onrustige nacht (waarin ik de kinderen er aan herinnerde dat ze kadootjes zouden krijgen, waarna ze weer zoet een poging tot slapen deden) was het groot feest. Ze hebben nooit meer om hun speentjes gevraagd. Ze waren toen wel (bijna) 3, wat mij betreft een betere leeftijd omdat ze je dan beter begrijpen. Tegelijkertijd was ik bezig met junior-bedjes en zindelijkheid voor 's nachts (overdag waren ze al lang zindelijk). Wat ik hiermee wil zeggen is dat veel veranderingen in een korte tijd helemaal niet zo erg is, als je als ouder je kind goed gerust kan stellen en je kind beloont voor de getoonde moed.
 
Terug
Bovenaan