Consultatiebureau

A

Anoniem

Guest
Nou, we zijn gisteren weer bij het cb geweest. Alles was goed! Ze was goed bijgekomen (weegt nu dik 7 kilo!!!) en goed gegroeid!
Ze heeft alleen weer veel meer last van eczeem...misschien toch door het zwemmen op vakantie vorige week?!
Maar ik moet maandag weer met haar terug naar de huisarts, dus maar even kijken wat ze daar zeggen.
De arts van het cb zei dus dat we moesten gaan proberen om haar uit een beker (zonder tuit) te laten drinken om te oefennen!!! Hebben jullie deze raad ook gekregen?? Ik vind het eerlijk gezegt een beetje belachelijk vroeg om daar nu al mee te beginnen, ze is nog zo klein! Heb dat ook gezegt, maar volgens haar was het goed om dat nu al te oefennen...
Ook zei ze tegen ons dat het de bedoeling is dat ze met 6 maanden (over 2 weken dus ongeveer!!) inplaats van de tweede fles een bord pap gaat krijgen, en ipv de derde fles een volledige maaltijd!! (aardappelen, groenten, vlees)
Ik snap er echt niks meer van, ze adviseerden eerst om pas met 6 maanden te beginnen met groenten en fruit en nu moet  ze in 1 keer ( ik ben er met 4 mnd mee begonnen) met 6 maanden alweer 2 flessen laten vervallen voor pap en een warme maaltijd!?!?!?
Pffff lekker tegenstrijdig zeg!
Ik zei ook dat ik het gaf (de groenten en het fruit) hoe het me uitkwam met het slapen van haar, dat ze de ene dag groente en fruit krijgt maar dat er ook dagen zijn dat ze 1 van de 2 niet krijgt omdat ik haar niet ervoor ga wakker maken. Nou...daar had ik wat gezegt hoor! Dat moest ik dus wel doen want ze had dat nu echt nodig en als ik het niet haalde met haar slapen moest ik als ze wakker was maar groenten, fruit, en een fles achter elkaar geven zodat ze het toch binnen heeft!!!!!
Hahaha nou, dus niet he!! Ik word af en toe helemaal gek van dat cb, doe dus toch wat ik zelf wil en ga haar echt niet in dat uurtje dat ze wakker is volduwen met vanalles!
Als ze nu al ouder was, en het zou ipv flessen zijn, dan was het wat anders, maar ze adviseerden in het begin zelf om pas met 6 mnd te beginnen!

Sorrie, is weer een heel verhaal geworden zie ik nu, maar ik moest even wat ergernissen kwijt! Hahahaha!
Maar herkennen jullie deze adviezen wel of is het bij jullie weer anders??

Hoi hoi,

Fijn dat alles goed was met je meisje! Tis al een flinke dame als ik dat zo lees. Lastig van dat exceem, daar kan ik verder weinig over zeggen, geen ervaring mee. Maar ben blij dat je het onderwerp cb eens aansnijdt, want dat wilde ik laatst ook al doen, maar dit kwam er niet van. Wat jammer dat je zoveel tegengestelde adviezen krijgt, waar je zo weinig mee kunt! Tis idd vreemd dat je nu al zoveel moet gaan geven aan vaste voeding. Wij zijn vorige week joran gaan wegen, hij is nu 6 maanden (sinds drie dagen) en ik vroeg hoe zit het nu met voeding, doenw e het zo goed? Ja zei ze, en dit is ons schema:
7.00 eerste fles (opvolgmelk friso extra 6 schepjes)
10.30 fruit +- 150
11.00 tweede fles(opvolgmelk friso extra 6 schepjes)
15.00 derde fles(opvolgmelk friso extra 6 schepjes)
18.00 warm hapje meestal groente met aardappel erdoorheen.
19.00 laatste fles erachteraan, dan gelijk naar bed.(opvolgmelk friso extra 6 schepjes)

Ze zei dat dit prima was, wel zoveel mogelijk varieren met fruit en groente en door de groente mag een klein klontje margarine dieet.
Niks over pap oid. dus.
Volgende week gaan we weer op afspraak naar het cb, dan meer nieuws.

maar over het cb verder. Ik zag er erg tegenop in het begin, zoveel negatieve verhalen gehoord. Maar ik ben erg tevreden. In het begin zei de wijkvplkdge gelijk dat van haar niets MOEST, ze zegt: ik geef advies en je doet wat jij prettig vindt. Dat was al een hele opluchting. In het begin kwam ze vaak langs omdat Joran erg vaak huilde, we hebben er zo veel steun aan gehad. Ze nam ons zeer serieus en heeft ons geweldig geholpen in die tijd. Ook nu zijn de adviezen die we krijgen heel goed en we volgen ze dan ook altijd op.
Ik weet wel dat er erg veel evrschil is per plaats en regio. Een vriendin van me heeft heel veel klachten en als ik haar hoor begrijp ik dat goed. Het is wel jammer hoor als je er zo weinig aan hebt.
De arts bij ons is wel een beetje mutserig, ze praat tegen je alsof jij de baby bent, ik dacht eerst dat ze dit alleen bij mij doet, maar dit is gelukkig niet zo haha, en ach, nobodys perfect.
Maar goed, misschien heb je iets aan ons schema, is vast ook niet perfect, maak je iig maar niet te druk over die voeding idd, van slapen worden kinderen groot! das heel belangrijk!
Groetjes en succes!

Hoi,

Zo te lezen heb jij ook een lekker gezond meisje!  Hier nog eentje hoor. Bij ons om het cb zeiden ze dat ik met 5.5 maand moest gaan oefenen met hapjes, zodat ze al een beetje van een lepeltje kon eten en dan konden we met 6 maanden echt beginnen met het invoeren van met name de groentehap. Over een papbordje/papfles heb ik ze nooit gehoord.
Het is me overigens al wel duidelijk dat het ene cb dit zegt en het andere dat. Dus volg vooral je eigen instinct. Ik ga Heather ook niet volproppen hoor, werkt toch niet! Als ze honger heeft laat ze het wel weten en anders eet ze niet.

Heather is iets ouder dan jouw dame (15-11) en wij hebben dit schema;

1/2 8 flesje (180 cc + 6 schepjes opvolgmelk)
1/2 10 fruithapje (half uurtje later als ze nog slaapt, heeft weinig effect op het tijdstip van de fles.  Maar na 1/2 11 geen  hapje meer  want dan wil ze om 1/2 12 haar flesje nog niet.)
1/2 12   flesje (180 cc + 6 schepjes opvolgmelk)
1/2 4 groentehapje (klein potje olvarit of zelf gemaakt, zoveel ze wil hebben) + flesje (180 cc + 6 schepjes opvolgmelk) zoveel ze wil. Groentehapjes zijn niet haar ding, maar het is de bedoeling dat we uiteindelijk deze fles helemaal laten vallen. Kan nog wel even duren hihihi.
1/2 8 flesje (180 cc + 6 schepjes opvolgmelk + 1 schepje nutrix)

Soms krijgt ze een rijstwafel om lekker mee te oefenen.

Ik ben hier inmiddels aan gewend en het werkt redelijk. Ook omdat we eigenlijk alle 'oude' tijden aanhouden en er alleen een fruithapje tussendoor is gekomen.

Groetjes, KT

ja fijn he, lang leve het CB, ik geef mijn zoontje(16-11) nu nog 3 flessen per dag van 200 cc, voor de rest krijgt hij fruit en groente met aardappels en wat vlees, ik ben voor 2 weken terug begonnen met de bijvoeding op aanraden van de ka ivm met zijn vele spugen en krampjes, maar hij lust het zo graag dat er meteen een fles af kon, want anders zou ik m helemaal voldauwen en dat zal de bedoeling niet zijn, lijkt mij, zijn schema is nu,

07.30 fles 200 cc( wordt later papfles, als ik denk dat ie eraan toe is)
10.00 fruit ( potje 6 mnd.)
1245 fles 200 cc
1500 liga met diksap
1700 groente met aardappels en vlees ( potje 6 mnd.) en een klein beetje yoghurt.
19.30 fles 200 cc met een schep nutrx

het introduceren van de bijvoeding is wel heel snel gegaan bij hem, bij mijn dochtertje ging dat rustiger die wou geen fruit en sap, maar gewoon rustig aan opbouwen, lekker op je gevoel afgaan en je niets van het cb aantrekken, want die zeggen toch  allemaal wat anders.

succes ermee! groetjes susanne

Tsjonge zeg! Ik ga me meteen afvragen of ik het wel allemaal goed doe?
Efraim heeft nu dit schema.

7.00 fles (210cc met een schepje rijstebloem)
10.00 fruit (potje of zelf gemaakt)
11.00 fles (180cc met een schepje rijstebloem)
15.00 fles (180cc)
17.00 groente (half potje of zelf gemaakt)
19.00 fles (180cc en 4 scepjes rijstebloem)

Maar ik heb een schema van het cb (ligt nu bij Efraim op de kamer en hij slaapt).
Zal vanmiddag eens kijken wat daaropstaat.

Dat stomme cb ook. Ze maken je alleen maar onzeker.

Ik heb het schema even gepakt omdat meneertje toch wakker was.

Er staat op:
3 X 200cc opvolgmelk, waarvan:
-1X een bord pap (rijstebloem)
-2X fles

Groenten, vlees, aardappelen (150 gram zonder zout)
met 100 cc Yoghurt toe
Fruit (150 gram)

Maar dat hoeft toch niet meteen met 6 maanden???
Je kunt toch ook gewoon wat dingetjes uitproberen??
Je moet gewoon kijken naar wat je kindje zelf aangeeft hoor.
Ze kunnen wel van alles zeggen.

Pffft...weer dat schema veranderen. Hellup!!! Zie het even niet meer zitten geloof ik.

dat schema geeft aan wat je kindje kan\mag eten vanaf 6 mnd. en dat ga je idd rustig opbouwen, en als je kindje ook nog steeds veel slaapt of niet graag de groente eet dan kan dat iets langer duren, maar dat maakt niets uit alles op zn tijd hoor, mijn dochtertje deed het heel rustig aan en nu met mijn zoontje gaat het in een razend tempo, heeft ook zn hele slaapschema omgegooid, maar nu komt het wel beter uit zo, ik was vandaag bij de ka en die was er ook verbaast over dat hij in een week tijd  aan de volledige bijvoeding zit. dus lekker op je gevoel afgaan, dan zal dat best goed komen

groetjes susanne

Hoi,
 wij zijn vandaag bij het CB geweest. Isis is nu ruim 23 weken. De arts zei dat we de bijvoeding rustig mogen opbouwen naar behoefte van Isis. Ze gaf geen schema alleen wat Isis na 6 maanden 'zou' moeten eten, maar dat was geen must, zei ze "ieder kind is anders" daar heeft ze een punt!
We gaan het per dag bekijken, hoe spannend ik dat ook vind! Tot nu toe slaapt Isis nog best veel, daar ga ik weinig aan veranderen!
Alleen ga ik haar morgenvroeg na de eerste fles wat vroeger naar bed brengen (7:00 eerste fles, 8:30 naar bed) ze is dan korter op, dan rest van de dag, maar dit geeft ze zelf aan, de ochtenden rekten we weleens, maar dat voelt ook niet goed aan! Kunnen jullie mij nog volgen.
Morgen dus eerste fruithapje! De arts zei dat ze over 4 weken al op een nieuw schema kan zitten met fruit en groente hapje! Ben benieuwd!
x Esther (Isis 29-11-06)

Terug
Bovenaan