contract niet verlengt, en 26 wkn zwanger

A

Anoniem

Guest
Wie hier heeft ervaring ermee dat haar contract ook niet is verlengt ?

Over 2 maanden zou ik met verlof gaan, en eind januari verloopt mijn contract.
Nu heb ik gisteren te horen gekregen dat deze niet verlengt word. (had jaar contract)
De wets winkel zegt dat ik nu de ziektewet in kan gaan en niet meer hoef te werken, maar hoe gaat alles nu verder dan?
Iemand die dit herkenbaar klinkt, en dr ervaring met me wil delen ?

Groetjes Desiree 26w1d

He Desiree,

Vervelend nieuws zeg. Ik weet niet wat je moet doen hoor maar ik hoop voor je dat alles in orde komt.
Zelf weet ik nog maar net dat ik zwanger ben en mijn kontrakt word ook niet verlengd.
Succes!!

Ilona 26 jaar 4 weken zwanger van 1e kindje!!

hoi Desiree,

Hetzelfde heb ik ook meegemaakt toen ik zwanger was van mijn zoontje. Alleen met het verschil dat ik al in de ziektewet zat vanwege erge ischias,  toen mijn contract niet werd verlengd.
Ik moest gewoon een WW-uitkering aanvragen, maar omdat ik in de ziektewet zat, hoefde ik niet te solliciteren, moest alleen langs een Gak-arts voor een soort van keuring.
Een collega van mij die toen ook zwanger was maar niet in de ziektewet zat, moest gewoon een WW-uitkering aanvragen, en ook terwijl ze zwanger was gewoon solliciteren. Zou het dus bij het UWV even goed navragen als ik jou was.
Succes,

Groetjes Rianne
17w6d

Hoi Desiree,

Het beste kun je ff langs het CWI gaan bij jou in de buurt. Zij kunnen je precies vertellen wat je het beste kunt doen. Het is namelijk heel afhankelijk van een inkomen van je evt. partner en weet ik wat allemaal nog meer.
Waarschijnlijk kom je gewoon in aanmerking voor een ww-uitkering en moet je solliciteren zolang je 'zwangerschapsverlof' nog niet is ingegaan. Maar bij het CWI zelf weten ze hier veel meer van.

Succes ermee.

Hoi Desiree,

Ik had hetzelfde probleem (gelukkig heb ik nog een andere baan gevonden toen ik 6 maanden was, ja het kan!!)
en ik heb het toen nagevraagd hoe het zat bij het CWI.
Je kunt inderdaad het beste de ziektewet in gaan. Je krijgt dan voor de duur van je zwangerschapsverlof (= 10 weken na de bevalling of tot 10 weken na de uitgerekende datum, als je baby eerder komt))  door het UVW je salaris doorbetaald en moet ervoor zorgen dat je voor daarna een ww uitkering aanvraagt. Tijdens je zwangerschap(sverlof) bestaat er dan niet de sollicitatieverplichting. Zodra je ww ingaat moet je weer gaan solliciteren.
Overigens zit iedereen die met zwangerschapsverlof gaat in de ziektewet, dat is dus heel normaal.
Ga inderdaad maar bij het CWI langs, die kunnen dan voor je nagaan hoe je het allemaal moet regelen. Ik heb trouwens van anderen op dit forum gehoord dat het soms niet echt van een leien dakje gaat, die papierboel, dus let er goed op dat alles geregeld wordt en dat je ook echt geld krijgt!

Succes ermee en succes met solliciteren?!

groetjes Klarie

Hoi desiree,

Mijn contract is ook niet verlengd. Ik zat al in de ziektewet toen ze
dat vertelden en ik ben hier ook in gebleven. Ik heb van de arbodienst
begrepen dat jezelf niet meteen iets hoeft te ondernemen. Als je bij
het aflopen van je contract in de ziektewet zit , dan moet je werkgever
dit doorgeven aan het uwv en dan krijg je van hun een
ziektewetuitkering. Dit is ongeveer 70% van je salaris. Je wordt dan
door een uwv-arts gecontroleerd of je daadwerkelijk ziek bent.

Ik ben voor de zekerheid naar het cwi geweest om me in te schrijven als
werkzoekende en voor de aanvraag van een uitkering, maar daar werd ik
gewoon weer naar huis gestuurd omdat ik in de ziektewet zit en dan
regelt het uwv alles.

Hoi,

Als je 10 weken na beeindiging van je contract  met verlof zou gaan dan heb je nog recht op zwangerschapsuitkering,je komt dan in de ziektewet en krijgt dan 70% van je laast verdiende loon.Ook ben je verheven van het zogenaamde solicitatieplicht.
Zoniet,dan moet je je inlaten schrijven bij het cwi en een ww aanvragen.Je kunt het beste op de website van het uwv kijken.www.uwv.nl daar staat alles heel duidelijk in beschreven.Succes

Mag ik je er misschien op wijzen dat er een grote kans is dat jij slachtoffer bent geworden van discriminatie op grond van geslacht? Ze mogen je contract niet niet verlengen omdat jij zwanger bent! Als ze dit hebben gezegd stap dan als de donder naar de commissie gelijke behandeling. www.cgb.nl als je de uitspraken leest weet je of jouw dit is overkomen. Er is dagelijks telefonisch spreekuur van 14.00 tot 16.00.

Een advies van de vakbond is tevens meld NOOIT dat je zwanger bent voordat je contract is verlengd anders vinden ze wel een andere smoes, als ze bijvoorbeeld heel tevreden over je zijn geweest en een verlenging in het vooruitzicht was gesteld riekt het er ook naar dat ze je om je zwangerschap de laan uit hebben gestuurd.

Veel succes

groetjes,

Wietske

Terug
Bovenaan