Controle thuis op uitzet en babykamer


Hoi meiden,

weet iemand misschien of iedereen thuis controle krijgt omtrent je uitzet en of de babykamer wel of niet veilig is? Bij mijn moeder en mijn zus is dit namelijk wel gebeurt. Zou het ook fijn vinden als het standaart zou gebeuren.
Zijn er mensen die dit weten???

Liefs Cody
 
ik heb er nog nooit van gehoord. ik kreeg mijn 1e kindje toen ik in zuid-holland woonde (2jaar geleden) en toen hoorde ik daar ook niks over en nu ik in noord-brabant woon ook niet. door wie word dat gedaan dan?
groetjes!!!
 
Ik heb ruim een week geleden iemand op visite gehad en die wilde graag de babykamer zien. Ze heeft gekeken of de commode een goede hoogte heeft en de bekleding van de wieg bekeken. Wij hebben namelijk een oude wieg van mijn man. Ook hebben wij een plankje boven de commode en daarvan zei ze dat we die op de goede hoogte hadden gehangen. Omdat wij in onze slaapkamer een schuine kant hebben, wilde ze zelfs de slaapkamer zien! Dit om te kijken of het bed goed staat zodat de kraamhulp niet steeds hoeft te bukken. Ze zei niets negatiefs maar ik weet niet of ze dat had gedaan als er iets niet goed was geweest. Ze deed het ook op een leuke manier dus ik vond het helemaal niet vervelend of zo.

Maar het schijnt echt per regio en kraambureau te verschillen. Waarschijnlijk verschilt het ook per persoon. De één controleert misschien wel en de ander niet. Soms krijg je idd een telefoonische intake. Mijn schoonzus had dat ook en het was de eerste.
Ik denk dat wanneer je onzeker bent of je alles wel in huis hebt je dit gewoon in het gesprek moet zeggen. Als je wilt dat ze het allemaal controleren dan kan je daar denk ik gewoon om vragen en dat zullen ze dan vast wel doen.
 
Dit is volgens mij echt iets van vroeger!! Bij mijn moeder werd zelfs gecontroleerd of ze alles wel gestreken had, en dan van hydrofiele luier tot sokjes!!!!! Alles werd geteld en als je niet genoeg had moest je het maar aanschaffen.
Bij mij is helemaal niets gecontroleerd, de intake was meer een soort van "theeleuten" en even kennismaken, uit nieuwsgierigheid heeft ze de babykamer bekeken, omdat wij alles zelf gemaakt hadden (bedje, commode ed.) Voor mij was dit ook mijn eerste kindje, het maakt volgens mij ook uit bij welke kraamzorginstantie je zit hoor.
 
Die controle heeft ook een beetje te maken met de regels van de ARBO-wet. Het gaat ook om de werkomstandigheden van de kraamverpleegster.

Als jij bijvoorbeeld je bed niet hebt verhoogd en je moet op bed gewassen worden, is dat niet zo goed voor de rug van de kraamverpleegster. Zij zal dan erg moeten bukken, daar heeft ze niet zo'n last van als het bed op klossen/bierkratjes staat. En zo zijn er nog wel een paar dingen.

Sommige regels zijn mijns inziens ook wel een beetje overdreven. Laatst hoorde ik van iemand dat ze schoonmaakmiddelen in huis moest hebben zonder zo'n oranje/zwart kruis erop. Want het gebruik van producten als chloor e.d. was niet goed voor de gezondheid  van de kraamhulp.

En inderdaad, net als wat iemand hierboven al schreef, het zal ook wel aan de persoon die bij je langs komt liggen...
 
Hoi,

Toen ik zwanger was van onze zoon is er iemand thuis op bezoek geweest om onder andere door te nemen hoe het straks zou gaan met de kraamzorg, te kijken wat onze gezinssamenstelling was en wat wij ervan verwachten (als je bijv al een kindje hebt, is het namelijk ook wel praktisch als ze je daar ook mee kunnen helpen).

Ze is toen wel op de kinderkamer geweest, maar zei direct 'ik ga niet op de knieen voor je lades liggen en kijken wat je wel en niet hebt. Dat zal wel goed zijn en anders is het snel genoeg gekocht. Kijk, zo moet je ze hebben!
De wieg heeft ze inderdaad nog wel even goed bekeken omdat wij een oude familiewieg in gebruik hadden, maar dat zag er keurig uit.

Bij ons een ook een schuine wand, maar ons bed staat daar ver genoeg vandaan met ruimte zat om er omheen te lopen en te assisteren bij de bevalling.

Vond het zelf wel prettig dat dit persoonlijk gedaan werd en niet even over de telefoon van 'goh u wilt kraamzorg, nou dat krijgt u van ons en zo gaan we het doen, oké?!'

Maar het hangt dus van het bureau af....hier was het tussen de 35 en 37 week.

Groetjes,
Marije
 
Terug
Bovenaan