Corona en werkzaam in onderwijs.

Weet iemand of er aangepaste regels zijn rondom zwangerschap en werken in het onderwijs. Ik heb een x iets gehoord over vanaf 28 weken niet in de klas? Weet iemand hier meer van?

 
Dag, zelf werk ik in het onderwijs en ben nu twee weken geleden bevallen. Het advies is inderdaad om vanaf 28 weken andere werkzaamheden op te pakken en niet meer voor de klas te gaan staan. Echter gaat iedere stichting hier anders mee om. Ik hoor dat ze op sommige scholen de keuze bij de leerkracht laten. Bij mij was het zo dat het vanuit mijn werkgever ook niet meer mocht. Zij vinden het risico gewoonweg te groot.
 
Vanaf 28 weken mag je geen COVID-19 gerelateerde zorg meer verlenen. Daarnaast moet je in je werk tijdens je werkzaamheden 1,5 meter afstand kunnen houden. Als dit niet mogelijk is, dien je passende alternatieve werkzaamheden aangeboden te krijgen, zo nodig kun je hierover overleggen met de bedrijfsarts.

Dit staat op de site van het RIVM. Jij mag dus vervangend werk vragen. Succes ?
 
Hey! Dat klopt inderdaad. Ik heb vanaf 28 weken vervangende taken gedaan vanuit huis. Dit omdat voldoende afstand houden van de kinderen bij ons op school niet ging werken. Ook vonden we het te verwarrend voor de leerlingen als ik geen les meer zou geven en ze mij wel steeds zouden zien lopen.

Dingen zoals plannen evalueren, gesprekken met externen, ik haalde regelmatig bijvoorbeeld de toetsboeken op om na te kijken, team drive opruimen, lamineren voor collega's enz.
Ik moet wel eerlijk bekennen dat na vier weken de meeste dingen afgerond waren. Ik heb mijn echte verlof 4 weken van te voren in laten gaan.
Na schooltijd ging ik soms naar school om mijn vervangster te helpen. Vergaderingen deed ik online.

 
Het is het advies van het RIVM. Fijn om te lezen dat er zwangeren zijn die alternatief werk aangeboden krijgen. Ik heb het hier uitgebreid met mijn verloskundige over gehad, omdat ook ik werk (in de tandheelkunde) met wisselende contacten binnen 1,5 meter. Zij zei dat een werkgever niets verplicht is, en dat het dus erg wisselend is hoe hiermee omgegaan wordt.

Ik krijg dus geen vervangend werk. De verloskundige zei dat als ik het hard wil spelen ik in de ziektewet kan gaan. Maar dan is het gelijk de vraag of als ik terugkom na mijn verlof, of het dan nog wel zo gezellig is…

De verloskundige zei ook nog dat er nauwelijks rechtszaken over geweest zijn. Omdat je dus op het moment dat er geen vervangend werk is eerst heel goed moet nadenken hoeveel gedoe je ervan wil maken. Want waarschijnlijk hebben de meeste zwangeren zoiets ik kom liever na m’n verlof wel weer gewoon terug, zonder allerlei scheve gezichten.

Je kan het dus in ieder geval bespreken. Het scheelt misschien ook dat er in het onderwijs meer administratieve taken zijn dan in de tandheelkunde.
 
Ik werk zelf in het speciaal onderwijs. Vanaf 20 weken heb ik toen aangegeven dat er met 28 weken een oplossing gezocht moet worden mijn leerlingen hebben namelijk groot risico door hun syndroom. Ook kunnen zij niet afstand houden. In overleg met directie en ouders hebben we besloten de klas gesplitst te blijven draaien. Nu hebben wij kleine klassen max 9 dus ik zou 5 hebben en de ondersteuner + assistente zou 4 zorgleerlingen ( luier, wcgang, medische handelingen) hebben. Met 5 leerlingen in een lokaal was het mogelijk om afstand te houden! Ik zou werken tot 1 werk voor de vakantie voor mijn verlof. Zo kon ik netjes het jaar afsluiten. De laatste week stond toch in het teken van opruimen en daar kom ik niet echt in meehelpen.

Dus ja je hebt recht op vervangend werk!
 
Gebruiker10238483 schreef:
Nooit geweten, ik werk bij kaakchirurgie en dus gewoon gewerkt tot 36 weken
Geld gek genoeg alleen voor het onderwijs…. Als je in het ziekenhuis werkt of andere intramurale zorginstelling dan moet je ook na 28 weken gewoon je werkzaamheden blijven doen behalve dan dat je geen zorg meer hoeft te geven aan covid 19 patiënten. Tja zo pist zo zorg altijd naast de pot ?
 
Terug
Bovenaan