Coronavaccin

Hi!
Ja, ik weet het. Er zijn over het vaccineren al wat topics, maar ik heb net even een andere vraag.

Een heel lang verhaal kort:
Wij zijn drie jaar bezig geweest om zwanger te mogen raken. Ik ben nu 15 weken zwanger van ons eerste wonder. Intens blij en dankbaar natuurlijk!
Nu komt het… Ik sta in principe open voor vaccinatie. Het enige waar ik héél erg bang voor ben is dat ik mijn kindje door de vaccinatie zou verliezen.
Weet iemand hier meer over? Iemand die mij hiermee kan helpen? Ervaring met vaccineren in het tweede trimester?

Ik denk dat het enige wat wij kunnen bieden, ervaringen zijn. Want het probleem is nou juist dat nog niemand echt precies weet wat de effecten (kunnen) zijn. En uiteindelijk zul je op basis van de beperkte kennis die er wel is alsnog zelf de afweging moeten maken, want niemand kan uitsluitsel geven over wat de beste beslissing is.
Dat gezegd hebbende, heb ik me laten vaccineren tijdens het tweede trimester. Met 23 weken had ik de eerste vaccinatie en de tweede zes weken later. Ik ben nu 40+3 en heb tot op heden een perfecte gezondheid en een vrolijk bewegende baby in mijn buik. Ik heb ook van geen enkele vaccinatie (kinkhoest, corona, en griepvaccin een paar weken geleden) bijwerkingen gehad. Geheel volgens het boekje dus. 

Ik heb mijn eerste vaccin in mijn eerste trimester gekregen en mijn tweede vaccin in mijn tweede trimester. Nu zit er met morgen 39 weken een grote happy beweeglijke baby in mijn buik dus in principe zit je gewoon safe op dat vlak. Denk dat het echt uitzonderingen zijn waarbij er iets misloopt door het vaccin. Ik ken heel veel zwangere vrouwen die op verschillende momenten in hun zwangerschap ingeënt zijn en geen enkele daarvan heeft problemen gehad.

Ik had gelezen dat miskramen niet vaker voorkwamen bij vrouwen die een vaccinatie namen tijdens de zwangerschap en ik hoorde over kindjes verliezen als je in het derde trimester zit. Daarom heb ik me in het tweede trimester gevaccineerd.

https://www.makesciencework.nl/post/nieuw-wél-vaccineren-tegen-covid19-tijdens-de-zwangerschap

Heel eerlijk? Dit is zo'n persoonlijke vraag... op Lareb lees je dat het "waarschijnlijk" veilig is om Pfizer te nemen tijdens zwangerschap (Moderna en Janssen minder zeker). Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en het niet nemen, en gewoon hele ff goed opletten en oppassen de komende maanden. Maar nogmaals dit is een afweging die je zelf moet maken.

Ik hoorde van de week op het nieuws dat uit een Scandinavisch onderzoek was gebleken dat er geen meer miskramen plaats vinden onder vrouwen die een vaccinatie hebben gehad.

Tja inderdaad heel moeilijk... In mijn directe omgeving waren 3 vrouwen zwanger die zich in zowel 2de als 3de trimester hebben ingeënt. Bij hun begon spontaan de bevalling binnen 2 weken na de 1ste prik.. Oftewel de 3 baby's werden veel te vroeg geboren. Is het toeval of niet..? Geen idee. En er komen toch wel steeds meer verhalen naar boven van complicaties na de prik. Een rede waarom ik het niet doe is omdat het me gewoon geen goed gevoel geeft. En zelf al corona gehad heb. En aangezien een prik ook niet voorkomt dat je het krijgt of er ziek van word. Zie ik het nut er niet van in om een naar mijn idee extra risico te nemen tijdens je zwangerschap. Maar dat is toch echt iets wat jezelf moet beslissen. 

Terug
Bovenaan