Corrigeren gedrag dreumes

<p>Hoe gaan jullie om met ongewenst gedrag van een dreumes (14 maanden)? De afgelopen weken wordt alles hier op de grond gegooid en ze kan af en toe ook keihard in mijn gezicht knijpen. Volgens mij wel normaal gedrag op deze leeftijd (denk ik?) Tot nu toe negeer ik alles compleet en probeer ik haar vooral positief te bekrachtigen. Maar ik weet soms even niet wat wijsheid is… Ik ben bang dat als ik elke keer consequent de grens aangeef en dit blijf herhalen dat ze dat alleen maar mooi vindt als ze er telkens reactie op krijgt. Hoe doen jullie dit?</p>
 
ik geef juist liefde wanneer ze 'boos' wordt vaak hebben ze juist dan het nodig. misschien als ze met dingen gooit zeggen dat ze daar niet mee mag gooien maar wel met bijv een bal? als je dat hebt. vaak is het een schreeuw om aandacht dus zou goed kijken wat ze er gebeurd voor ze zo doet.
 
Ik heb niet zozeer het gevoel dat ze boos is want meestal doet ze het lachend. Qua aandacht probeer ik heel bewust 100% aandacht te hebben voor haar voor bepaalde tijd zodat ze daarna even zelfstandig speelt. Het is juist vaak tijdens het samen spelen of het eten dat ze het doet.
 
Op de grond gooien van spullen doen ze op deze leeftijd niet "express" en is over het algemeen ook geen roep om aandacht, maar meer gewoon een spel. Wat kan helpen, is om de fles/het eten/het speelgoed daarna buiten bereik te zetten en het rustig te benoemen. Grote kans dat ze gaat huilen (want het spelletje is voorbij). Blijf daar gewoon rustig onder. Is ze gestopt met huilen, dan krijgt ze het terug. Gooit ze weer, dan zet je het weer buiten bereik. Zo leren ze dat het ongewenst is, zonder dat ze het koppelen aan boosheid of aandacht. Mocht ze trouwens niet huilen, dan is het verstandig toch even te wachten met teruggeven.
 
Ik zette het inderdaad dan ook altijd even weg en benoemde waar hij wel mee mag gooien. “We gooien alleen met de bal”. En gaf hem deze dan ook.
 
Ik zei gewoon rustig maar duidelijk “nee” en haalde haar weg uit de situatie of bood iets anders aan. Ze wisten al snel genoeg wat wel en niet mocht.
 
Gebeurt hier ook vaak genoeg. Ik sta er soms versteld van hoe het in haar wereld gewoon logisch is dat als ze ergens klaar mee is dat ze het dan niet weglegt of aan mij geeft, maar dat het dan ook echt kwak op de grond moet. ? Zit geen boosheid of frustratie achter, is gewoon logisch voor haar. 
Ik blijf gewoon herhalen dat ze het niet op de grond moet gooien en wijs aan waar ze het dan wel kan leggen. Als ik op tijd ben werkt dat. Maar ze onthoudt het natuurlijk nog niet voor de volgende keer. 
En als ze met speelgoed oid gooit, dan leg ik gewoon uit dat je er niet mee gooit. Maar laat ik zien wat je er wel mee kan doen. Blijft ze het doen. Dan gaat dat speelgoedje weg en gaan we wat anders doen. Ook als ze daarvan moet huilen. Beetje het 1 x waarschuwen, 2 x afgelopen principe. Maar zonder boosheid. Gewoon vrolijk een nieuwe (afleidende) bezigheid zoeken. 
Op deze leeftijd zijn dit soort dingen nog zo erg onderdeel van de wereld ontdekken en spelenderwijs leren wat het gevolg van een actie is. Ik geloof echt niet dat ze al expres zitten je jennen ofzo. En boze reacties en negatieve correcties begrijpen ze nog niks van.  Het is ook moeilijk om regels te onthouden voor de volgende keer nog. 
 
Haha. Hier hebben we er ook zo eentje. 
Ze doet niets liever dan met blokken tegen de ruiten krassen. Hatelijk. ik neem het object ook weg, benoem dat dat niet mag en dat ze wel met een knuffel tegen de ruit mag hobbelen. Of ze het verstaat .... goede vraag.

Zelfde met het gooien. Enkel met een bal mag je op de grond gooien. Vaak moet ik het object even wegnemen en later terug geven. Maar wat kan ze koppig en nukkig zijn. Heeft ze van de mama haha.
 
Terug
Bovenaan