Corrigeren gedrag dreumes

Herkenbaar, we zijn inmiddels zo ver dat zijn bordje gelukkig gewoon bij ons op tafel wordt gezet (hij heeft zo'n stoel met eigen tafelblad) als hij klaar is met eten. Daar hebben we dus ook aangegeven en voorgedaan wat hij wel moet doen als hij klaar is met eten, heeft wel even geduurd voor hij het door had maar nu gaat er zelden nog een bordje op z'n kop op zn hoofd of op de vloer als hij klaar is met eten. Maar er zijn al heel wat krijtjes gebroken als hij klaar is met kleuren en de boel op de grond smijt... Ik denk dat hij heel goed aanvoelt dat ik etensresten overal écht vervelend vind, en kleurtjes oprapen als hij klaar is met spelen niet zo heel erg vind.

Bij knijpen of pijn doen vind ik streng zijn minder moeilijk, dat gaat voor mij veel duidelijker een grens over dan gooien met spullen (wat ik ook irritant vind). Laatst sloeg hij een duplo auto stuk op mijn hoofd (slaan kende ik eigenlijk helemaal niet van hem en met spullen gooien mikt hij anders ook niet op personen), dat deed gewoon pijn. Ik vind niet dat je dan je 'AU! zo doe je mama pijn' in hoeft te houden, dan mag je kindje best een beetje schrikken van een echt boze toon, sommig gedrag is nu eenmaal écht niet acceptabel. Hij is snel naar papa toegevlucht om een knuffel te halen en daarna kwam hij ook terug bij mij voor een knuffel en 'aaien lief?' en het is ook niet meer gebeurd sindsdien. (Was toen overigens wel ongeveer 21 maanden, dan is het begrip natuurlijk al wel heel wat verder dan met 14 maanden.)
 
Erg vaak corrigeren en vooral een alternatief bieden. Onze zoon hield erg van springen op de bank. Dan zeggen we dat hij beter op de grond kan springen. Dat helpt. Maar wel heel herkenbaar gedrag op die leeftijd. Blijft ook best een tijdje dus echt heel veel herhalen. Op een gegeven moment hebben ze het door. 
 
Als je gedrag negeert weet je kindje ook niet dat het jou (en andere kindjes bijvoorbeeld) pijn doet, dat moeten ze nog leren.
Ik ben geen voorstander van straffen op deze leeftijd (nooit eigenlijk) daarvoor hebben ze nog niet voldoende controle over hun gedrag en impulsen maar benoem wel wat je wel verwacht. Dus ipv knijpen bijv neus ogen oren enz aanwijzen of kus geven of aaien. 

Het is idd gewoon ook logisch gedrag zoals eten waarmee ze klaar zijn op de grond gooien, hoe makkelijk kan het leven zijn: "klaar? Hop, weg ermee!" Wij volwassenen vinden dat alleen niet zo'n goed idee maar dat snapt het kinderbrein nog niet. Dat valt te leren en dan zienje dat ze best weten dat het niet mag (nee schudden en het toch doen) maar gewoon echt de controle nog niet hebben over dit gedrag, het "gebeurt" ze eigenlijk nog gewoon..
 
Terug
Bovenaan