Creche problemen?

Hoi meiden

Mijn zoontje is nu 5,5 maand en gaat al sinds hij 3 maanden is naar de creche. Ik heb me daar altijd een heel klein  beetje schuldig bij gevoeld, omdat ik weet dat ik het beter kan dan zij. Maar dat is natuurlijk normaal voor een pasgeboren moeder!
Mijn zoontje krijgt nu alleen nog melk, water en fruit. We vrezen namelijk een klein beetje voor allergie e.d. Dus willen we  wachten met  andere dingen tot hij echt 6 maanden is.  Nu hebben ze hem laatst op de creche zomaar zonder van te voren met mij te overleggen brood gegeven! Ik heb later gezegd dat ik dat niet wil. Kom ik hem net vanmiddag ophalen en nou blijkt dat ze hem zonder overleg roosvisee hebben geven. Dat wil ik ook nog niet hebben. Zolang hij tevreden is met water en melk wil ik hem geen roosvicee gaan geven.! Ik ben een klein beetje boos geworden en heb gezegd dat hij alleen maar melk, water en fruit mag!
Ben ik nou zo moeilijk of is de creche gewoon niet zo oplettend?
Herkennen jullie dit?
Ik zit steeds meer te twijfelen of ik niet toch moet stoppen met werken (ik werk 1,5 dag).

Groetjes
Caroline
 
Hallo caroline,

Mijn dochter gaat niet naar het KDV, dus daar kan ik je niet mee helpen. Wel wil ik je zeggen dat ik me kan voorstellen dat je daar boos om wordt en dat jij absoluut niet moeilijk bent, maar dat die meiden op het KDV beter moeten opletten. Ik heb zelf wel een half jaar op een KDV gewerkt , dus kan wel een beetje meepraten.
En als je er heel erg mee zit en je werkt er niet lekker van dan kun je altijd nog stoppen met werken, maar geef het toch ook een kans. Weet je het is een beslissing die je zelf moet nemen. Ik weet bv ook niet of je het geld nodig hebt. En er zijn natuurlijk ook nog andere mogelijkheden qua opppas. Oppasmoeder, gastgezin etc.
Nou succes ermee.

Gr Helen
 
Hoi,

Ik zou ook pissig worden. Bij mijn dochter zijn we rond de 5 maanden met een beetje fruit begonnen en een keer een broodkorst. Ik zou zelf een gesprek aanvragen en dit uitspreken (ieder zijn eigen stijl) want anders zou het me dwars blijven zitten. Jij beslist over je kind. Mijn dochter gaat naar een gastouder en ik geef haar eten mee en we houden een schriftje bij met de voortgang, mededelingen en vragen. Dit gaat prima.
Succes.
 
Ik werk nu al een jaar of 7 in de opvang begonnen op verschillende dagverblijven en heb veel gezien.

Zou als ik jou was gewoon een gesprek aangaan en dan niet bij halen en brengen maar even tussendoor zodat ze apart kunnen zitten. Neem aan dat er op het centrum minimaal 1x per jaar een ouder gesprek plaats vind en tussendoor als er problemen zijn.
Geef duidelijk aan wat je wel en niet wil en dat je verwacht dat ze zich daar aan houden.

Uit ervaring weet ik dat het niet altijd is dat ze het vergeten maar soms is het omdat ze het zielig vinden of omdat ze gewoon zo iets hebben van wat een gezeur zeg ze zijn er al aan toe. Maar laat je dan niet uit het veld slaan hoor.

Ze hebben je als ouder te respecteren en aan te nemen dat jij het zo wil En ik geef je groot gelijk. Een kind hoef je niet meer te geven als dat niet nodig is.

ALs het trouwens wel perongeluk is gegaan vind ik het helemaal raar want stel je voor dat een kind een allergie heeft kunnen ze toch ook niet zeggen sorry hadden het niet in de gaten?


Succes maar ga er wel achter aan!
 
Hoi Caroline,

Mijn dochter is inmiddels 7 maanden. Zij gaat niet naar een kdv maar is natuurlijk wel eens bij een oma of vriendin. Ook dan vind ik dat ik degene ben die bepaalt wat ze wel en niet mag eten. Zo zat ze laatst bij een vriendin van mij op schoot die een broodje kaas aan het eten was. Ik ging even naar het toilet en toen ik terug kwam was ze mijn dochter kaas aan het voeren! Nou, toen heb ik dus ook wel even gezegd dat ik dat absoluut niet wou!
Ik kan me dus goed voorstellen dat je pissig bent. En bovendien betaal je genoeg geld voor een kdv dus het minste wat ze kunnen doen is jouw regels in acht nemen.

Groetjes Nathalie
 
Hoi Caroline,

Jij bent echt niet zo moeilijk hoor! Het is jouw kind en jij bepaald wat hij wel of niet mag hebben. Ik werk zelf al jaren op een creche en heb een zoontje van 9 mnd. en bij ons hangen er aan de muur allemaal foto's van de kinderen met hun schema's. En dat heb je als leidster te respecteren. Het is heel verkeerd als de leidsters er een eigen draai aan geven en daar mag je zeker in een gesprek op terug komen vind ik. Met 5,5 mnd mogen ze nog helemaal geen brood hebben! En wat is het volgende chocoladecake?? Sommige leidsters hebben het helaas iets te hoog in hun bol gekregen en doen maar wat ze willen en hebben dus duidelijk even een terechtwijzing nodig. Als je  in die leidster geen vertrouwen meer hebt, kan je als het goed is ook een gesprek aanvragen bij een lokatiehoofd, maar meestal komt het niet zover en weten leidsters snel genoeg hoe ver ze kunnen gaan met ouders en hun kindje.
Heel veel succes!!
groetjes van michelle
 
Hé Caroline,
Mijn zoontje Roemer (24-02-05) gaat ook naar de creche. Omdat de hoofdleidster van Roemersgroep weet dat ik het er heel moeilijk mee heb dat hij op de creche zit belt ze mij om ieder "wissewasje" en dat is echt heel fijn. Misschien kun je  afspreken met jouw creche dat ze jou ook bellen als er iets anders aan de hand is dan de normale gang van zaken.
Groeten

Caroline, moeder van Roemer
 
Hoi, ik heb ook een dieet gevolgd met mijn dochter in verband met mogelijke allergieen. Dit betekende o.a. geen tarwe. Ik heb dat heel duidelijk gemaakt en ze hebben zich er altijd netjes aan gehouden. Ik heb ook alternatieven mee gegeven. Ik verbaas me dat ze er zo makkelijk mee omgaan. Ik zou het niet alleen bespreken met de leidster, maar ook de leidinggevende. Het kan zijn dat het beleid van de creche strenger is maar dat de leidster onverantwoordelijk kan zijn. Met een goed gesprek kun je vaak veel bereiken.

succes

 
Terug
Bovenaan