Creche

Hallo

Ik heb een dochtertje van 6 maanden, die twee dagen in de week naar de creche gaat. Dan moet ze al om 06.30 uur haar bed uit. Ik vind dat erg vroeg en heb daar een schuldgevoel over. De overige dagen komt ze dan ook om 06.30 uur en wil niet meer terug naar bed, ze gaat dan 1 1/2 uur later even 1 uurtje en dan van 11.00uur tot 12.30 uur en van 15.00 uur tot 16.30. Hoe doen andere moeders dat?Laten jullie de kinderen van 6 maanden gewoon zelf komen? Afgelopen zaterdag kwam ze b.v pas om 07.30 uur maar dan schuift alles 1 uur op en gaat ze 's middags pas om 16.00 uur naar bed waardoor ze niet om 19.30 uur naar bed wil en dat doet ze al heel lang zodat wij een rustige avond hebben, ik vind het moeilijk hoor. Ik denk zelf als ze van dat ene uurtje (08.00-09.00) dat het dan makkelijker wordt???
 
Dag Inge,

Mijn zoontje is nu 8 maanden en gaat drie dagen in de week naar het dagverblijf. Ook voor ons geldt dat we dan om half 7 opstaan en dat hij op de andere dagen ook om die tijd wakker is. Het slaapschema dat je beschrijft, is heel herkenbaar, zo gaat het met Wouter ook. Komt hij dan toch wat later, dan probeer ik dat uurtje over de dag heen wat terug te pakken, zodat hij toch rond zijn normale bedtijd 's avonds weer gaat slapen (meestal om 19.00 uur). Ik heb gemerkt dat door het loslaten van het idee hoe het allemaal moet, en Wouter dus zoveel mogelijk zelf laten komen, het allemaal een stuk relaxter is. Twijfel vooral niet aan jezelf, maar volg je gevoel. Heeft mij tot nu toe goed geholpen.

Succes!
Marieke
 
Hoi Marieke
Bedankt voor je opbeurende woorden. Toevallig is het vandaag weer een moeilijke dag. Ze kwam vanochtend om 7.30 uur en ging toen pas om 11.30 uur, nu ligt ze er net in en is het huilen geblazen ik vind deze tijd ook niet erg gelukkig daar ze dan vanavond weer laat gaat.Maar ze is pas 6 maanden ik kan me niet voorstellen dat ze dan nog maar 1x per dag hoeft te slapen. Ze heeft maar twee uurtjes geslapen vandaag.Slaapt Wouter nog 2 keer? En hoe krijg ik een ander slaapritme erin? Komt dat als haar voedingsschema gaat veranderen?
 
Dag Inge,
Wouter slaapt soms ook maar 1x per dag, hoewel hij dan heel erg moe is, gaat hij echt niet slapen. Maar eigenlijk vind ik dat hij nog 2x moet slapen, hij heeft het echt nodig. Ik leg hem dan toch in zijn bedje en dan gaat hij wat spelen of op zijn duimpje liggen zuigen. Ik laat hem dan, ook al brult hij de eerste 10 minuten het hele huis bij elkaar. Je moet soms even dapper zijn ..... Hij komt dan in ieder geval even tot rust.
Op het dagverblijf slaapt hij ook 2x, ze leggen hem daar gewoon ook in bed (ze zijn daar natuurlijk ook makkelijker dan jij en ik, ze hebben tenslotte nog meer kindjes om voor te zorgen en leggen hem gewoon weg).
Nu Wouter brood eet 's middags, gaat het wel iets makkelijker met slapen. Meestal slaapt hij van half 10 / 10 uur tot half 12, dan krijgt hij brood en een bekertje opvolgmelk. Gaan we spelen of boodschappen doen, daarna krijgt hij rond 3 uur nog een fles en leg ik hem nog een uurtje of anderhalf in bed. Meestal gaat dat goed, soms dus ook niet.
En over 's avonds heb ik echt niet te klagen, hij gaat - na wat spelen in bed - lekker slapen.
Als je dochter verder vrolijk en tevreden is, zou ik je toch (weer) aanraden er zo relaxed mogelijk mee om te gaan. Volgens mij reageren die kleintjes reageren juist om ons gedrag en werkt dat alleen tegen je. Wouter begint nu door te krijgen hoe hij ons kan uitproberen en op het moment dat ik even minder sterk in mijn schoenen sta, voelt hij dat.
Succes!
Marieke
 
Hoi Marieke
Nou ik ben erg dapper vandaag en het is tot nu toe weer zoals vanouds. Vanochtend om 6.30 uur de fles, 8-9 uur slapie en om 11.00 uur na de fles hopla het bed in en ja hoor ze slaapt.Ik weet niet wat ze vanmiddag doet maar dit is weer zoals het ging.Krijgt Wouter 's avonds nog een fles voordat hij gaat slapen? Ik heb het advies van het cb gekregen om 's ochtends pap te geven en dan zo van lieverlee naar 3 flesvoedingen te gaan. Nou heb ik zo'n schema en daar staat inderdaad 3x flesvoeding en dat 's avonds groente en 100 ml opvolgmelk, ik dacht dat je altijd eindigde met een volle fles voor het slapen gaan. Wat een vragen heb ik allemaal he maar jouw Wouter is net weer iets ouders dus da's handig. Heel hartelijk bedankt al voor alle adviezen en steuntjes.
 
Dag Inge,
Ik heb ook vrij lang geworsteld met het eetschema van Wouter. Wouter krijgt nu het volgende:
om 6.30 200cc opvolgmelk met 6 lepels bambix, rond half 9/9 uur fruit, om 11.30 uur brood met 100cc opvolgmelk, om 15.00 uur 200cc opvolgmelk en 18.15/18.30 warm eten met een bord yoghurt (met diksap). Soms nog een tussendoortje, een soepstengel of een liga met bekertje diksap. Dit schema hebben we sinds een maand en werkt goed voor Wouter. Ik heb inderdaad het schema van het cb gebruikt als leidraad. Ik ben ook niet in 1x overgestapt, maar heb geleidelijk hier naar toe gewerkt (eerst brood, twee weken later de avondfles vervangen door yoghurt). Dit schema gebruiken we zowel thuis als op het dagverblijf en tot nu toe werkt het goed.
Succes er weer mee. Ik vind het leuk om op deze manier ervaringen uit te wisselen. Zal soms niet altijd direct reageren omdat ik op dit moment alleen een pc op het werk heb. Ik geef je ook mijn email-adres, kunnen we rechtstreeks contact hebben: mnoordam@isis.nl.
Morgen is mijn Wouter-dag, ga ik lekker weer met hem wandelen, lekker relaxed.
groeten, Marieke
 
Dag Marieke.
Ik ben zo brutaal om op jullie email wisseling te reageren.Ik heb een zoontje van 6.5 maand en hij moet zo langzamerhand ook over op brood en jouw schema is volgens mij ideaal. Maar heb jij ook zijn slaapritme veranderd? Want om 11.30 uur brood dan slaapt mijn zoontje. Gaat dat automatisch of wat? Hij krijgt nu nl. om 7.00 uur een fles en om 11.00 uur en om 15.00 uur. En hij slaapt van 11.15 uur tot +/-13.30 uur en 's middags weer van 15.30 tot 16.30 uur.Ik durfde nog geen gebruik te maken van jouw eigen email adres. Alvast bedankt.
 
Terug
Bovenaan