Crematie, wel of niet gaan???

Hoi Allemaal,

Na lang ziek geweest te zijn (kanker) is gistermiddag op 47 jarige leeftijd  mijn tante overleden. We hadden altijd veel contact, samen op vakantie etc etc. Nu is donderdag de crematie en ik ben bijna uitgeteld (nog 3 weken). Ik ben van mezelf al heel emotioneel en nu ik zwanger ben is dat nog erger geworden. Ik zit nu heel erg te twijfelen of ik wel moet gaan. Is het wel goed voor de baby zoveel stress? Straks gebeurt er wel iets (dat zou ik mezelf nooit vergeven). Maar ja, aan de andere kant, straks krijg ik spijt dat ik niet naar de crematie ben gegaan. M'n oom en de rest van de familie hebben gezegd dat ze het geen probleem vinden als ik niet kom, ik moet nu aan m'n baby denken. Maar toch blijft het een heel dubbel gevoel. Niemand kan voor me beslissen of ik wel of niet moet gaan maar hebben jullie nog tips en adviezen? En wat zouden jullie doen?

Groetjes Bianca

Hey meid, als eerste, gecondoleerd met je tante. Ik kan me voorstellen dat je dit een hele moeilijke beslissing vind. En hoe moeilijk het ook is, je moet een keuze maken.
Ik heb zelf nog nooit zoiets meegemaakt dus weet ook niet hoe ik dit zou aanpakken.
Ik kan alleen maar zeggen, volg je gevoel. En probeer rustig aan te doen, hoe moeilijk dat ook is. Het is fijn dat je andere familieleden hebben aangegeven het niet erg te vinden als je eventueel niet komt bij de crematie. Dit geeft aan dat zij je ook niet met scheve ogen gaan aankijken als alles voorbij is.
Denk er rustig over na en ik hoop dat je voor jezelf een goede keus kan maken.
Heel veel sterkte met alles meid!!!

liefs Suus

Hoi Bianca,

wat een moeilijke situatie voor je zeg. allereerst gecondoleerd met het verlies van je tante. Ik vind het een moeilijke situatie waar je in zit. Ik denk dat ik zelf wel zou gaan. Als het me echt teveel zou worden zou ik alsnog weg gaan. Ik zou anders thuis zitten en me de hele tijd afvragen hoe het zou gaan en wat er op dat moment zou gebeuren. Ik wil je in elk geval heel veel sterkte wensen.

Veel liefs van Marloes

Hoi Bianca,

Gecondoleerd. Het is inderdaad een moeilijke beslissing, maar ik kan me voorstellen dat je toch afscheid wilt nemen. Is er anders niet een mogelijkheid om bijv. de dag of avond voor de crematie afscheid van je tante te nemen of zoiets? Ik kan me voorstellen dat dat iets minder heftig is dan zo'n dag vol rouw. Dan kun je zelf de tijd nemen die je nodig hebt zonder dat al die andere mensen er bij zijn.

Sterkte meid!
Groetjes, Marisa

aller eerst gecondoleerd.

Maar als ik jou verhaal zo lees moet je haast wel gaan.
De stress heb je nu al omdat je geen keuze kan maken en je denkt je rot te gaan voelen als je er niet ben geweest. wat ook mveel stress geeft (zo komt het over uit je verhaal)
Als het iemand was van veel contact zou ik gewoon wel gaan denk ik. En als het niet lukt een rustig plekje opzoeken, dat zal niemand je kwalijk nemen, wel of niet zwanger.
Iedereen kan het toch even te veel worden.

Je moet doen wat je hart je nu ingeeft en dan zorgen dat je er geen schuld aan over houd, tegenover je kindje en je familie!!
Sterkte met je keuze en de crematie!!

Liefs Alma

Bedankt voor jullie lieve woorden en reacties. Ik had ook bedacht om eerder te gaan en niet op de dag van de crematie zelf. Maar ze ligt thuis opgebaart en ik wil haar niet meer zien. Wil haar graag zo in gedachten hebben zoals ze was. Aangezien ze veel medicijnen kreeg is het ook niet zo'n prettig gezicht meer. Ze ligt in de huiskamer dus je kunt er niet omheen. Daar komt bij dat ze niet in de buurt wonen. Het is iets meer dan 2 uur rijden. De crematie is donderdag dus ik moet er nog maar even rustig over nadenken.

Gr. Bianca

hallo bianca,

ik heb zelf ook in die situatie gezeten, mijn opa is vorige week overleden en de crematie was ook 2 uur bij ons vandaan.
ik ben toch heen gegaan, want ik had het  gevoel dat ik er achteraf anders spijt van zou krijgen.
ik heb natuurlijk erg gehuild, meer als dat ik van mezelf gewend ben, maar verder is het me heel erg meegevallen hoor.
iedereen weet ook dat het voot jou extra zwaar is, dus zal je waarschijnlijk ook extra steunen.
wat je gaat doen moet je natuurlijk helemaal zelf beslissen, ik kan je alleen maar vertellen hoe ik het gedaan heb.

sterkte en succes met je beslissing

groetjes sandra 39wk

hoi bianca..
aller eerst gecondeleerd met het verlies..
heb gister ook een crematie gehad van een nog veel te jonge vrouw..
ja het was erg moeilijk, ben nu 29 weken zwanger, en mijn kleine man was nog
drukker dan normaal hij bleef maar draaien..
dus dat je kindje er wat van mee krijgt is zeker.
maar toch ben ik blij dat ik ben gegaan, ook voor afsluiting en verwerking voor jezelf..
doe wat je hart je in geeft!!! succes met deze tijd en beslissing...
groetjes bianca

Terug
Bovenaan