Crisis met slapen

Wie o wie heeft DE tip????

Stefan wil sinds hij in het grote bed slaapt (nu een maand ongeveer) niet meer naar bed 's avonds.
We doen gewoon hetzelfde ritueel. Pyama aan, tanden poetsen, verhaaltje beneden op de bank en dan naar bed. Maar hij komt gewoon steeds zijn bed uit.
We doen vanalles: boos worden, lief blijven, negeren, extra verhaaltje, boven blijven etc. Niets helpt. We zijn de kamer nog niet uit of hij staat al naast zijn bed.

's Middags gaat het niet veel anders. Ik neem hem dan op schoot achter de pc (na de lunch is mijn vaste mail-check-time) en dan slaapt ie binnen en kwartier en leg ik hem slapend op bed. Dat gaat goed.

Als ie dan 's avonds slaapt (meestal pas tegen 22u) dan gaat het goed. Hij komt ook 's nachts zijn bed niet uit, maar ik word nu zo moe van de avonden....

Doen we hem misschien te vroeg naar bed? Hoe laat gaan jullie kindjes naar bed? Stefan gaat hier tegen 19.45u en 's middags slaapt ie nog een uurtje. Als hij niet slaapt dat red ie het echt niet in de middag....

Het zindelijkheidsproject:
Hij had 2 dagen alles op de w.c. gedaan en maar 2x een ongelukje gehad. Nu vandaag plast hij alles in zijn broek. Is dat normaal? Of zou hij er troch nog niet aan toe zijn???

Alle tips zijn welkom!!!!

Liefs
Margo

Dag Margo,

Wat slapen betreft helaas niet echt veel tips. Lukas heeft ook zo''n fase gehad maar dat was weken nadat hij in zijn grote  bed sliep. Ik denk dat consequent zijn toch het belangrijkste is. Wat bij mij goed heeft gewerkt is: Lukas, als je in bed blijft liggen komt mama straks nog even naar je kijken. Is dat goed? En na vijf minuten ging ik dan even kijken. Zeker niet onfeilbaar maar met consequent zijn is het goed gekomen. Voor in de middag is het misschien een tip om tegen hem te zeggen dat hij niet gelijk hoeft te slapen maar dat hij eerst nog op zijn kamertje mag spelen. en als hij te lang speelt, of toch zijn kamer af komt kan je altijd nog naar hem toe gaan en zeggen dat hij nu moet slapen.

Wat zindelijkheid betreft ben je denk ik op de goede weg hoor. Het heeft bij Lukas zeker ook twee tot drie maanden geduurd voordat hij goed zindelijk was. Jongens doen er nu eenmaal langer over dan meisjes. maar zo te horen is hij er zeker wel aan toe hoor.

Annemieke

Yep, hier is het ook niet veel anders.

Nu ik dit typ hoor ik mevrouw ook weer uit haar bed, ben al 2x naar boven geweest en ben het echt zat! de avond is voor moeders hoor, het is wel goed! het is al half 9!!!

Merel gaat rond half 8 naar boven, ook vast ritueel: pyama aan, tanden poetsen, verhaaltje lezen en dan slapen...nou ja slapen... uit bed komen de hele tijd!
Of irritant de hele tijd papa of mama blijven roepen.
Om 8 uur ligt ze er gewoon in, dan is het onze tijd!

Thomas gaat iets eerder naar bed, tussen 7 en half 8 en die slaapt vrijwel meteen... dat terwijl hij bijna 3 maandjes oud is. Gelukkig slaapt hij tot nu toe wel goed gelukkig. (anders heb je er 2 die lopen te spoken)

Smiddags is mevrouw zo moe, en maar in haar ogen wrijven en roepen: ik ben niet moe.. dus ook weer een strijd.
Soms doe ik haar dan niet naar bed omdat ik geen zin heb in strijd met als gevolg dat ze rond 4/5 uur stront chaggie is, maar wel weer sávonds snel in slaapt valt.

Het is echt een overgangsfase hier van wel of niet smiddags slapen en zo ja: slaapt ze sávonds pas laat (soms pas na half 10)
en niet: dan is de kans groot dat ze snel in slaapt valt!

Ik heb dus geen tip maar deel je frustratie!!!!

Ps: hoe is het met de kleine?

Groetjes Elise mv Merel en Thomas

Het is hier inderdaad ook zo. Als hij 's middags slaapt, dan slaapt ie 's avonds pas heel laat, maar als ie wakker blijft, dan word ie rond 5u zooo vervelend en slaapt ie om 7u (dus tijdens het verhaaltje) op de bank. 't is de vraag wat je liever hebt?!

Ik weet ook wel dat het een fase is, maar de ene fase duurt lang en de andere kort. Deze duurt al wel heel lang!!! Pfff... maar goed, we hebben hoop, het zal wel over gaan.

@Elise
Met Daniek gaat het oopk goed. Ze groeit als kool en met haar hebben we nu een goed ritme. Ze slaapt 's nachts al weken door (vanaf week 3) en overdag slaapt ze ook nadat ze een 1,5 uur wakker is geweest goed. De avonden waren eerst een drama, maar ook die gaan nu goed. Ze vind het alleen niet leuk als mamma weg is, ze zet het dan op een brullen en houd pas weer op als ik thuis ben. (word nog wat als ik weer moet werken volgende week!!)
Verder is ze erg vrolijk. Ze kletst veel en lacht veel. Ze kan al echt schaterlachen, zo schattig!
Met jou en de kindertjes alles goed??

Groetjes Margo

Hoi,

Jaimey gaat rond 19 uur naar bed.
Wij moeten altijd bij hem liggen anders valt hij niet in slaap.
Dus ik kan niet weg en zeggen dat ik zo nog even kom kijken want dan slaap hij gewoonweg niet.
Meestal is hij binnen 5 minuten vertrokken.
HIj wordt bij ons altijd in de avond of in de nacht nog wakker.... maar goed ben allang blij dat hij nu goed in slaap valt.
En overdag slaapt hij al heel lang niet meer.
Hier ook geen tips....
Hoop dat het gauw wat beter gaat.

gr kaat mv jaimey

Lastig hoor...ik moet zeggen,hier nooit problemen met slapen(afkloppen,haha).
Ik denk dat consequent zijn erg belangrijk is...dus niet van alles proberen,dus iedere avond een andere aanpak,maar kies een aanpak die jij prettig vindt en blijf dat volhouden,avond in,avond uit...zo heeft hij duidelijkheid en snapt hij het vanzelf een keer.
Ik persoonlijk zou er om de 10/15 minuten heen gaan,hem terug leggen in bed zonder iets te zeggen(of alleen kort; je moet nu slapen') en weer gaan,geen gezelligheid iig!
Ik vind ook dat de kids over het algemeen zo laat naar bed gaan,of Delano vroeg,het is maar hoe je het bekijkt,haha,hij  gaat tussen 18.30 en 19.00 en slaapt meteen.
Hij slaapt 's middags niet meer en daar moeten ze even aan wennen,al ging dat hier heel snel en is hij niet vervelend aan het einde van de dag...wel wat moe,dan mag hij sesamstraat kijken(kan ik even afruimen).
Daarna onder de douche en naar bed.  maar hij houdt het goed vol hoor.
Het is even omschakelen zonder het middagdutje maar het went heel snel!
Succes ermee!
Groetjes Tanja

Hoi Margo,

De situatie die je beschrijft herken ik wel een beetje hoor.

In het begin kwam onze dochter ook nooit uit haar bed, toen een periode wel.
Het is een periode. En inderdaad boos worden, nog een knuffel, lief doen...niets hielp.
Ze bleef het proberen en -tig keer eruit komen en roepen en soms zelfs huilen.

Wat wel hielp, maar dat was per dag anders, maar wat ik wel deed (misschien kun je er iets mee of het proberen):

- Heel consequent het zelfde ritueel. Als ze probeerde om iets te rekken (bijv. 2 verhaaltjes i.p.v 1 verhaaltje) dan kon ik haar aanspreken op het feit dat we altijd maar 1 verhaaltje doen.
- Kwam ze er toch uit, dan zonder haar aan te kijken en zonder praten haar oppakken en op bed leggen en instoppen. Soms alleen welterusten/ slaap lekker zeggen.
- Vaak vertelde ik van te voren wat we gaan doen en dat herhaal ik een aantal keer: pyjama/luier  aan, tanden poetsen, verhaaltje voorlezen, water drinken, slapen, mama naar beneden.
- Haar naar buiten laten kijken, geen kinderen op straat, die slapen al, aanwijzen waar buurkinderen wonen en hun namen noemen en zeggen dat die al slapen en dat zij ook moest gaan slapen.
- Ik vertel ook regelmatig wat ik ga doen; benenden opruimen, lezen, thee drinken en dat ze alvast moet gaan slapen. Ik zeg dan ook regelmatig; "Als je slaapt kom ik nog kijken".
- Ik lig ook altijd 1 minuutje bij haar, dan vertellen we dingen aan elkaar van die dag. We merken dat het helpt om haar hoofd wat leeg te krijgen en om dingen op een rij te krijgen. Het is niet precies een minuutje, soms korter soms langer, maar we noemen het '1 minuutje bijliggen'.

Als deze punten doen we niet op 1 dag. Het is bekijken waar ze behoefte aan heeft. De ene keer is het naar buiten kijken voldoende, de andere keer moet ik echt heel duidelijk vertellen wat de volgorde vanalles is. Ik merk snel genoeg waar ze behoefte aan heeft, want ze vraagt er zelf om.

Ik heb gemerkt dat de overgang van wel/niet slapen 's middags even lastig is. Toen onze dochter 's middags nog sliep ging ze 's avonds steeds later slapen en veel meer spoken. Toen ze ineens 's middags niet meer wilde slapen moest ik er toch aan om haar op te houden (moest er zelf erg aan wennen). In het begin hield ze het soms niet vol en viel 17:00 bijna in slaap. Soms sliep ze dan ook even een half uurtje of om de zoveel dagen wel een keertje. Maar het gaat steeds beter. Ze slaapt nu al zo'n 3 maanden niet meer 's middags en slaapt rond 20:00. Soms denken we dat ze vroeg naar bed moet omdat ze zo moe is. Maar als madam er 19:00 19:15 inligt, slaapt ze mooi pas tegen 20:00. Ze zingt dan veel in bed of praat met haar knuffels.

Het is een beetje zoeken naar een manier die bij jou en je kindje past.
Wat ik in ieder geval probeer is heel duidelijk te zijn, veel regelmaat en consequent te zijn. 't Is een heel verhaal, maar misschien kun je er iets mee.
Succes en hopenlijk gaat het snel beter bij jullie.
Groetjes, M7806

Ik heb denk ik ook niet DE tip, want ik worstel zelf ook veel te vaak met een meisje dat 's avonds niet altijd wil gaan slapen.
Zelfs als ze heel moe is dan is het spoken en constant uit bed komen. Ook het roepen naar papa en mama is herkenbaar.

Ikzelf geef er maar niet te veel aandacht aan en ga (zo als al meer gezegd) om de 10/15 minuten naar bovenen leg ze terug in bed. Vaak ligt ze toch na 3-4 keer te slapen 9maar dan is het wel al  21 uur of soms later).
Gisteren ging het wel weer heel goed en heb ik ze niet meer gehoord. Dus ik hou me er maar aan vast dat het een fase is. (wel een lastige fase, want onze eigen tijd is kostbaar).

o ja, Ilse slaapt al een tijdje 's middags niet meer. dat was in het begin wel lastig, want om 17 uur was madam bekaf. Ik heb dan maar even een tv-pauze ingelast en haar wakker gehouden tot na het eten. Dat ging goed en ze kon het steeeds langer volhouden. (nu dus soms tot 21.00 uur!)
Wanneer ik haar wel laat slapen 's middags dan is het tot 22-22.30 uur bal. Nou mooi niet dus!

Dus geen gouden tip, maar wel een gemeend  succes met deze fase...!

Liefs Jeske

Terug
Bovenaan