cyste in het hoofdje van de baby

oja ik wilde eigenlijk ook nog iets vragen aan de verloskundige die hier gereageerd heeft.
Je noemt een percentage van 0.65% van de zwangere onder de 21wk als ik het goed gelezen heb, waarbij het voorkomt. Ik vind dit percentage erg laag.

In het ziekenhuis is mij verteld dat het vaak voorkomt en elders vond ik ook al dat ze het in het ziekenhuis meerdere malen op een dag gemiddeld zien.

Klopt dit percentage dan wel?

Groetjes
Kirsten
 
Wat kun je bang gemaakt worden door alle onderzoeken! Zo ook wij. Ik plaats hier anoniem ons verhaal, ter geruststelling.
Bij de normale 20-weken echo werden bij ons kindje bilateraal 2 grote choroid plexus cystes gezien (4 grote cystes in totaal). Een van de cystes viel boven de norm van Nadat de echoscopiste met de arts had overlegd werden wij doorverwezen voor een onderzoek op verdenking afwijkingen (GUO 2) - Foetale afwijking - Hersenen cpc cyste en ventriculomegalie - bij het Erasmus Medisch Centrum, omdat een cyste boven de norm van 10 mm viel:
Rechts: 7.7 * 6.3 + 9.9 * 10.9 mm
Links: 7.5 * 6.2 + 10.6 * 13.0 mm
Doordat de linker ventrikel een axiale diameter heeft van 10.6 mm is de meting van de ventrikel aan de linkerzijde ook 10.6 mm en daardoor boven de norm van 10 mm.
Bij het uitgebreide onderzoek kwam er verder niets naar boven: hart, schedel, nieren, blaas, etc.: alles was verder goed. Toch kon de arts niet garanderen dat ons kind gezond was. We kregen we een punktie aangeboden, maar daar hebben we geen gebruik gemaakt. De verwachting was wel dat de cystes zouden verdwijnen.
Bij circa 32 weken hebben wij een vervolgonderzoek gehad. Niets meer te zien! Ja, nog een hele kleine cyste, maar die was niet eens noemenswaardig! De echoscopiste zou hem niet eens genoemd hebben bij een regulier onderzoek.
Afgelopen maand is onze gezonde zoon geboren. Hij is helemaal gezond en doet het erg goed! Wat zijn we dankbaar.
 
Hey gebruiker10066410.. hoe berekenen je die waardes ? Ik heb net een echo gekregen en er was dus ook een cyste te zien in de hersenen en dus nu ook ongerust maar gynaecoloog heeft zeer weinig info gegeven.. kan ik op de echo zien hoe groot die is?
 
alvast bedankt .
 
groetjes 
 
Hi, zijn er nog updates van de laatste 2 reacties hier?
Wij hebben vandaag de eerste ‘echte’ echo gehad, 13 weken en 4 dagen. Er zijn 2 cysten in de hals en 2 cysten in het hoofdje gezien. De dokter maakte zich, vond ik, toch vrij veel zorgen. Nu is de NIP test afgenomen dus we moeten dat resultaat afwachten binnen maximum een week en sowieso zal ons kindje voortaan iets nauwgezeter opgevolgd worden in de echo’s. 
Ik heb alleen nog maar gehuild sinds we dit nieuws kregen een paar uur geleden. 
Alle reacties en verhalen zijn welkom.
 
Groetjes
 
Hoi,
Nadat er tijdens onze 20 weken echo vorige week cystes in het hoofdje van onze baby werden aangetroffen, kwam ik op dit forum uit. Ik heb veel gehad aan de ervaringen die ik hier las. Om anderen in een (soort)gelijke situatie te helpen, deel ook ik hier nu mijn verhaal. 
Het ging in ons geval om drie (plexus choridius) cystes aan één kant van het hoofd. Onze echoscopiste had zoiets niet eerder gezien en vroeg een collega om een seconde opinion. Die vond zoveel aan één kant en van deze omvang ook zichtbaar verontrustend. Er werd ons verteld dat we werden doorgestuurd naar het ziekenhuis.
Verder was alles in orde met de kleine, geen (andere) afwijkingen. We lazen dat dit hoopvol is, omdat die cystes op zichzelf, dus zonder andere afwijkingen, tegenwoordig geen aanleiding voor te verwachten ellende vormen. En ook als er wel wat anders te zien was geweest, hoeft dat natuurlijk ook niet automatisch wel iets te betekenen. Vooral reden om het dan wel goed te onderzoeken. Wij hadden na de termijnecho de NIPT gedaan, met nevenbevindingen. Daar kwam geen afwijkingen uit naar voren. 
Vanochtend konden we eindelijk, na een week, terecht in het ziekenhuis. Daar vroegen ze zich eigenlijk vooral af waarom we waren doorgestuurd, omdat die cystes alleen daar tegenwoordig dus geen aanleiding meer voor zijn. Al zijn het er 10 en van welke vorm dan ook, zeiden ze. 
Vervolgens is onze baby nog eens helemaal en extra uitgebreid nagekeken en was er inderdaad verder niets geks te zien.
Conclusie: wij hoeven niet terug te komen. Het trekt vanzelf weg. Ze hebben inmiddels genoeg gevallen te zien om die uitspraak te kunnen doen. Een paar jaar geleden werd er nog wel aan opvolging gedaan, maar vinden ze dus inmiddels niet meer nodig. 
We zijn echt enorm blij en opgelucht en gaan ons hierover verder niet meer druk maken en verder genieten van de zwangerschap. 
Hopelijk heeft iemand in eenzelfde onzekere en stressvolle situatie iets aan ons verhaal!
 
 
 
Terug
Bovenaan