Cyste, wat kan ik verwachten?

<p>Hoi, Vorige week hadden wij onze eerste afspraak bij de gyn. Tijdens de echo kwam direct een cyste van 6 cm te voorschijn. Ook zagen ze meerdere blaasjes. Hier schrok ik erg van, omdat 10jr geleden 2 grote cystes operatief weggehaald zijn (niet i.v.m. zwangerschapswens).</p><p>Over 3 weken hebben we een vervolg afspraak om te bespreken welke stappen er gemaakt gaan worden.  Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en welke stappen er bij jullie zijn genomen. Om zo een idee te kunnen krijgen wat ik kan verwachten.</p>

Hoi, 

Ik had een grote cyste aan mijn eierstok vast. Deze is ondekt tijdens mijn zwangerschap. Ik ben op de natuurlijke manier zwanger geraakt. De cyste is verwijdert tijdens mijn keizersnede. Na de bevalling kreeg ik koorts na een paar weken..ik bleek een ontsteking ergens te hebben. Mijn ontstekingswaarden waren veel te hoog. Ik bleek nog een cyste te hebben aan de andere eierstok. Deze wat ontstoken. Toen nog een operatie gehad om deze te verwijderen..

Hoi, 

Ik had een grote cyste aan mijn eierstok vast. Deze is ondekt tijdens mijn zwangerschap. Ik ben op de natuurlijke manier zwanger geraakt. De cyste is verwijdert tijdens mijn keizersnede. Na de bevalling kreeg ik koorts na een paar weken..ik bleek een ontsteking ergens te hebben. Mijn ontstekingswaarden waren veel te hoog. Ik bleek nog een cyste te hebben aan de andere eierstok. Deze wat ontstoken. Toen nog een operatie gehad om deze te verwijderen..

Afgelopen zomer is er bij mij door een buitenbaarmoederlijke zwangerschap ook een cyste ontdekt. Hier heb ik toen heel veel over opgezocht omdat ze eerst niet wilde opereren, ivm de risico's.
Wat mij opviel is dat ik heel veel verhalen las van vrouwen bij wie die ontdekt is en bij wie ze adviseerden om het te laten zitten. Heel veel vrouwen blijken cystes te hebben, maar die zie je pas op een echo :).. 
De meeste cystes zijn onschuldig!! En als ze geen groei zien, kiezen ze meestal voor laten zitten.
Sterkte!

Wat voor cyste heb je precies, zit ie in je eileiders of er op?
Ik heb schijnbaar een dermoid cyste op mijn eierstok. Hij is nu nog onder de grens waarop ze m operatief willen verwijderen. Zo'n kloteding kan groeien tot iets kwaadaardigs, maar het schijnt dat t ook spontaan kan verdwijnen. Ik heb me laten vertellen dat t niet van invloed op mijn kansen is. Omdat die van mij nog klein is, hoef ik er eigenlijk niets mee te doen maar dat vind ik toch wel een beetje eng. Zolang ik onder behandeling ben, kunnen ze t in de gaten houden met behulp van echo's. En om te zien of er iets verandert in de samenstelling zou ik om de drie maanden een bloedtest kunnen laten doen.
Ik ben onze vruchtbaarheidsproblemen gewoon dankbaar, want anders had ik dat ding nooit opgemerkt. Ja, misschien als t te laat was! 

Lapjesendraadjes: hoe wisten ze bij jou dat het een dermoid cyste was??
Dat was het bij mij ook, maar dat ontdekte ze pas tijdens de operatie. Ik ben uiteindelijk namelijk wel geopereerd omdat de cyste gescheurd was en hierdoor heel veel pijn gaf...
Gebruiker10174409: het maakt inderdaad een groot verschil waar de cyste uit bestaat. Maar ik zou nog niet teveel gaan googlen hoor. Ze maken het vaker mee!
Wat mij ook wel is bijgebleven: wat mijn gevoel me zei! Dus luister ook goed naar je eigen lijf

Bedankt voor jullie reacties op mijn bericht! Toch fijn (klinkt misschien raar) om te lezen dat je toch vruchtbaar bent/kan zijn met een cyste. Mijn eerste gedachte, en eigenlijk nog steeds, is haal alsjeblieft zo snel mogelijk de cyste weg... in de hoop dat dit mijn vruchtbaarheid verhoogd. Tot op heden is het namelijk nog steeds niet gelukt om zwanger te worden.. zucht.
Heeft een buitenbaarmoedelijke zwangerschap ook te maken met cystes?
De cyste die mij te zien was, zit om de eierstok heen en ligt ook volledig in het midden (behoorlijk in de weg dus). En ik heb een erg onregelmatige cyclus..

Daantjevijfendertig, blijkbaar omdat het aan de buitenkant zat en het er niet als vocht of bloed uit zag? Ik heb verder een normale cyclus met normale pijn. Dus zijn er verder geen aanwijzingen voor pcos ofzo. Nu zag een andere arts vorige week iets wat zij een bloeduitstorting noemde en daar wil ze volgende week weer naar kijken. Ik vraag me af of dat niet de cyste was en of deze arts mijn dossier wel had gelezen.
Gebruiker, ik zou de vragen die je hebt opschrijven en mee nemen naar je volgende afspraak. Als jouw cyste in de weg zit, zou ik graag willen weten wat daar tegen te doen is. Ik heb verder helemaal geen verstand van dat soort dingen, maar probeer wel altijd wat medische sites te vinden. Die brengen mij altijd wel op vragen die ik kan stellen.

Terug
Bovenaan