Dé vraag: wanneer gaan voor een tweede...

<p>Morning!</p><p>Hier een vraag die ik echt alleen zelf kan voelen/beantwoorden, maar toch vind ik inzicht en ervaringen van andere moeders fijn. Ons zoontje is eind nov'19 geboren, nu dus ruim 10 maanden. Om ons heen begint 'de tweede ronde' (huh, we waren toch net bevallen??) en zelf moest ik er echt nog niet aan denken maar nu doe ik dat toch.</p><p>Met manlief over gehad, ik vind 2 jaar ertussen ideaal maar hij wil geen winterbaby meer (rare tic, ik kom er niet achter wat dit is maar kom er niét doorheen...). Dus: ga je voor minder dan 2 jaar leeftijdsverschil of 2.5 jaar? Voor de kindjes is dat eerste leuker.  <br />Voor ons als stel en mij als persoon is het tweede denk ik fijner. Ik vond zwanger zijn gewéldig, maar het lijkt me heftig om 2 van zulke kleintjes te hebben: of maakt dat half jaar dan ook niet meer uit? Ervaringen :)? Tevens voelt het zo dichtbij om over paar maanden alweer aan nr.2 te beginnen: het lijkt allemaal nog zo kort geleden! Alsof we aan het 'proppen' zijn. En ik geniet nog zooooo intens fulltime van Max, hij voelt echt nog als mijn kleine baby.</p><p>En dan altijd nog de vraag: hoe lang gaat het duren? Bij Max was ik de eerste ronde zwanger maar wie weet duurt deze langer. En ik ben nu 33,5 jaar. Stel ik wil nog een derde...<br />Ik dacht altijd dat dit proces vanzelf zou gaan, maar het blijkt toch een dilemma! </p><p>Dank voor het lezen van deze hersenspinsels!</p>

Er is zeker geen goed of fout. Mijn dochters schelen 21 maanden,  dus 2 kids onder de 2 jaar. Ja, dat was/is pittig,  maar ook heeel leuk! (Ondertussen zijn ze 3 jaar en 14 maanden)
Een half jaar later had echt geen verschil gemaakt denk ik, pittig is het sowieso wel.. dat eerste jaar is toch overleven als je het mij vraagt..
En die winterbaby? Dat snap ik eerlijk gezegd wel. Mijn kids zijn van oktober en juli en ik vond mn juli-baby heeeeerlijk!! Ik zou een derde ook graag 'plannen', voor zover mogelijk in het voorjaar of zomer. Heerlijk verlof met je oudere kids in de zomer, das echt genieten! Lekker veel naar buiten en naar het zwembad, in de winter verlof met nog 1 of 2 kinderen in huis heeft niet mn voorkeur.

Ik nu zwanger van de 2de, 10 wkn. De oudste is tegen die tijd 2,5. Dit is echt ideaal vind ik, eerder was niet fijn geweest voor ons. Ook is het leuk nu dat de oudste veel dingen begint te begrijpen, en we ook tegen die tijd een bedwissel kunnen doen zodat we niet 2 ledikantjes nodig hebben. Als corona verdwijnt gaat de oudste ook naar de peuterspeelzaal soms dus dat is ook nog een pluspunt om ietsje langer ertussen te laten. Ik denk dat door iets meer leeftijdsverschil de 1 op 1 aandacht ook beter mogelijk blijft voor beide. Winterbaby niet willen kan iets simpels zijn als bang zijn overal met slecht weer naartoe te moeten, of dat de kleine het koud heeft? Of wellicht dat het hectisch/tijdgebonden is met kerst? Succes met jullie keuze: dit is mijn mening erin, ieder is daar vrij in ?❤️

Hier een kindje van begin juli 2019. Ook bij mij spookt die vraag door mijn hoofd. Ik heb ondertussen het 'ideale' leeftijdsverschil los gelaten en gekeken naar, vanaf wanneer denk ik klaar te zijn om voor 2 kindjes te zorgen. Dat heeft me wel wat meer rust gegeven. Ik heb dus nu met mezelf afgesproken, zodra mijn dochter goed zelfstandig kan lopen ben ik er klaar voor! (Denk ik ?) Klaar om zwanger te zijn en klaar om 9 maanden later voor een 2e kindje te zorgen. Hoe lang het dat nog duurt zien we dan wel, dat hebben we uiteraard niet in de hand.....

Ons zoontje is eind nov’19 geboren, nu dus ruim 10 maanden. Om ons heen begint ‘de tweede ronde’ (huh, we waren toch net bevallen??) en zelf moest ik er echt nog niet aan denken maar nu doe ik dat toch.

Heel herkenbaar. Ons zoontje is van mei '19 en dan hoor je ineens dat dames om je heen alweer zwanger zijn (WHUT! :D). Maar heel begrijpelijk ook wel. 
Bij ons werd de twijfel vooral veroorzaakt door de woonsituatie die we nu hebben. Na lang praten en nadenken merken we allebei dat we ons niet happy voelen waar we nu wonen. Het feit dat we nu zoeken naar een andere woning, met meer ruimte, en rust om ons heen zorgt er ook voor dat de wens voor een 2e kindje in een heel ander perspectief komt te staan. Voor mij is het ineens een stuk duidelijker (ja ik wil!). Maar wel alleen als we een andere omgeving hebben waarin we de kleintjes veilig kunnen laten opgroeien. 

Leeftijd ertussen, is zoals hierboven al genoemd volgens mij niet iets wat 'perfect' is. Ik scheel 5,5 jaar met mijn zusje. Wij zijn heel goed met elkaar (oke eerlijk is eerlijk, vroeger niet zo). Mijn man scheelt 2,5 jaar met z'n zus en was zowel vroeger als nu niet close met haar :p. Kan dus vriezen en dooien.
Zelf had ik er ook graag 3-4 jaar tussen willen laten zitten maar mijn man is ietsje ouder en wil geen 'te oude' papa zijn, dus we zullen in 2021 weer gaan beginnen voor een 2e. Dat betekent dat er ongeveer 2,5/3 jaar tussen zal zitten (in het geval dat het allemaal lukt natuurlijk). 

Alsof we aan het ‘proppen’ zijn. En ik geniet nog zooooo intens fulltime van Max, hij voelt echt nog als mijn kleine baby.
Dit herken ik ook ja! alsof onze eerste zoon niet genoeg is ofzo. Maar ik denk dat het wel goed komt. Het duurt sowieso nog 9 maanden voordat een volgend kindje er is natuurlijk ;-)

Als je er nu nog niet aan moet denken is het duidelijk toch? Dan moet je het nog niet doen! 
Alle leeftijdsverschillen hebben voor- en nadelen. Ik zou dus je gevoel als leidraad nemen, en niet een idee over wat ideaal zou zijn. 
Bij mijn eerste was ik gelijk zwanger, zij is nu 1 jaar en ben nu net weer pril zwanger van de tweede, ook de eerste ronde! Mijn wens was echter zeer groot en er was geen twijfel over of we het zouden willen. Ik denk dat je het wel weet als je er klaar voor bent en zou daarop wachten. Ik vind het echt heerlijk om nu zwanger te zijn en kan nog steeds 100% mijn onverdeelde aandacht aan mijn baby geven :) 
Ik verwacht wel met dit leeftijdsverschil (21maanden denk ik dan ook) dat ze veel aan elkaar gaan hebben, vooral de eerste jaren. Of ze een klik hebben als ze volwassen zijn moet je altijd maar afwachten. Veel succes met je overweging! ☺️

Als je er over twijfelt lijkt me het nog geen goed plan. Ik zou wachten tot je op het punt komt dat je het sowieso super graag wil en niet uit praktische overwegingen. 

Terug
Bovenaan