Dag indeing

Oktobermama

New member
Hoe ziet jullie dagindeling eruit met dreumes op een vrije dag?
Eten jullie elke maaltijd aan tafel met gedekte tafel?

Wij staan vaak op rond 7 uur. Aankleden doen we meestal beneden, dochter vind het fijn om nog even in romper rond te lopen. Tv aan en/of boekjes lezen. In de loop van de tijd ontbijten, meestal niet aan tafel maar op stoeltje of een cracker in de hand. We gaan graag voor de middagslaap er even uit: speeltuin, dorp in, boodschapje doen, bezoek. 12 uur bed in voor een slaapje als ze wakker word nog een boterham en wat fruit. Einde middag blijven we thuis, tuin in en/of huishouden, spelen etc. 17:30 eten aan gedekte tafel, dreumes nog even spelen, tv aan op de achtergrond. 18:15 naar boven, badderen, boekje lezen, tiktak kijken, flesje en 19:00 bed in. Ongeveer.

Door de vakantie en operatie van mama is er wat meer tv ingeslopen dan ik zou willen. Ook wat minder strict met eten aan tafel en structuur. Op werkdagen iets meer merk ik maar ik wil graag weer wat meer regels en structuur en niet toegeven omdat het makkelijk is maar merk dat ik het lastig vind om terug te krijgen.
 
Hier wordt ook tussen 7 en 8 opgestaan. Eerst boven wat rond rommelen, bedden opmaken "samen", ramen open, speelgoed beetje opruimen, tandjes poetsen, haren kammen etc. Als we vrij hebben wordt er in de pyjama naar beneden gegaan. Dan ook op de bank ontbijt, hij zit dan wel in zn eetstoel maar tv staat aan (ben hier lang tegen geweest maar nu ik 38w zwanger ben ga ik vooral voor de makkelijke weg ?), daarna meestal spelen in de speelkamer (waarbij hij voornamelijk alleen speelt, dat kan die heel goed) en ik ondertussen wat huishoudelijke dingen doe. Samen fruit eten of ergens naar toe (kleden ons dan gauw even aan). Middagslaapje. Daarna kan er ook op visite worden gegaan of iets dergelijks of we blijven binnen en doen wat spelletjes samen, vaak ook tv aan op de achtergrond. Lunch is ook dan niet aan de tafel. Warme maaltijd wel als gezin aan tafel rond 17.30. Ligt aan middagslaap maar ergens tussen 19-20u naar boven, verzorgen, verhaaltje, beetje gek doen nog, dimlampjes aan, knuffels ordenen en dan afbouwen naar slapen. 
Ik herken me redelijk in je dagen. Als we beiden werken zijn is het vooral aan de oma's of opvang. 
 
Hier ook een dreumes, als ik vrij ben ziet onze dag er ongeveer zo uit:
tussen 6.30u wakker, meestal lukt het wel om tot 7u in bed te blijven. Dan ligt ze even bij ons of soms speelt ze zelf in haar bedje met dr knuffels. dan staan we op, schone luier, kleertjes aan en gaan we naar beneden. Daar drinken we eerst wat: dreumes een beker (tuitbeker) melk en ik een koffie, lekker op de bank rustig wakker worden. we lezen een boekje of ze gaat al zelf spelen. Rond half 8 dek ik de tafel (wij eten alle hoofdmaaltijden aan tafel) en eten we samen een boterham/cracker/bananenpannenkoek, net waar we zin in hebben die dag. Inmiddels kan mijn dreumis zelf aangeven wat ze wil, en wat ze dan op haar brood wil bijvoorbeeld (geef haar 2 opties om uit te kiezen) 
Dreumes gaat daarna lekker zelf spelen, dan ruim ik de tafel op, ruim de vaatwasser leeg etc. 
Als mijn man al vroeg weg is en ik dus alleen ben met mn dochter zet ik haar even terug in haar bed (ledikant) met wat speeltjes zodat ik even kan douchen en aankleden. 
Dan afhankelijk van de dag, 1x per week gaan we samen zwemmen in de ochtend en op zaterdagochtend gaan we naar ouder/kind gym. Op andere dagen gaan we zo veel mogelijk naar buiten; boodschapje doen, langs de bieb en nog even naar de speeltuin, of lekker de tuin in etc. thuis speel ik samen met haar, en dan kan ze inmiddels ook wel even alleen spelen. ze begint nu met tekenen (krassen haha) en stickers plakken.. boekjes lezen samen etc. de tv blijft hier in de ochtend uit en dat weet mijn dochter ook.. wel zet ik vaak muziekjes aan waar we op dansen. tussendoor eten we nog ergens fruit, maar net hoe het uitkomt met naar buiten gaan. Ook voor fruit eten zet ik haar in de kinderstoel.
Rond 12 uur lunch aan tafel, meestal een boterham, gekookt eitje etc.. net wat er in huis is, soms een cracker of iets anders. 
rond 12.30u naar bed (mijn dochter geeft het 9 vd 10 keer zelf aan als ze wil slapen.. heel luxe haha!) en ze slaapt dan 2 a 2,5 uur. ik maak haar uiterlijk om 15.00u wakker. dan geef ik haar een snack (fruit of een crackertje) en wat drinken en ook dan hangt het een beetje van de dag en het weer af. Naar buiten, speeltuin, eigen tuin, kinderboerderij of soms had ik iets mn hoofd en ziet ze de duplo en begint ze heerlijk te spelen.. dan onderbreek ik dat niet.. 
rond kook-tijd mag ze even tv kijken (vraagt er dan ook vaak om), maar meestal is ze het na een kwartier zat en komt dan bij me in de keuken staan in de leertoren. Dan geef ik haar een 'klusje', zoals in bakjes roeren, tomaatjes proeven, aardappels wassen etc. 
's avonds eten we rond 18u ook weer aan tafel. Dat is echt ons moment samen met zn drieen en nemen we de tijd voor. Als mn dochter klaar is mag ze van ons wel van tafel en lekker gaan spelen. 
afhankelijk van hoe lang haar middagslaap was gaan we tussen half 7 en 7 uur naar boven, starten het slaapritueel (voorlezen, tandenpoetsen, kletsen, knuffelen etc) en een half uur later ligt ze in haar bed en gaat het licht uit :)
 
Terug
Bovenaan