Dag & nacht tips

Hoi mama's,

Ooo ik ben zo moeeee, mijn dochter is 18 januari geboren. Het gaat ontzettend goed, dus mag niet klagen (maar doe het toch). Overdag slaapt ze drie uur zeker door, maar 's nachts komt ze om de 1.5 a 2 uur om te drinken. Haar luier is dan ook weer vol, dus al met al slaap ik uurtje en dan mag ik weer. Ik leg haar overdag bij het raam in het zonnetje en zorg dat nachtvoeding stil is. Toch pakt ze overdag tooch de rust.

Wanneer krijgen babies ritme of hoe kan ik dag en nacht ritme erin krijgen? Thanks voor de tips!

Liefs lucy

Hallo Lucy,

geef je borstvoeding of flesvoeding? Weet niet of daar verschil in zit... maar goed, misschien heb je iets aan mijn bericht.

Onze zoon is ook van 18 januari, dus wat dat betreft kunnen we ze goed met elkaar vergelijken qua leeftijd.

Ik geef borstvoeding en wilde toch gauw proberen om een ritme erin te krijgen. De kraamhulp zei dat ik maximaal vier uur tussen de voedingen mag hebben, tenzij hij zich eerder meldt. 's-nachts mocht er maximaal zes uur tussen zitten, tenzij hij gewoon nog lekker slaapt, dan hoef ik hem niet wakker te maken.

Ik ben nu bezig met het ritme 7 uur, 11 uur, 15 uur, 19 uur, 23 uur... en dan weer 7 uur etc.

Dat lukt al vrij aardig.... ik probeer hem na iedere voeding gewoon weer te laten slapen. Altijd in zijn eigen bedje. (Dus niet box of wat dan ook). Als hij echt niet wilt slapen, dan mag hij bij ons in de woonkamer op de arm of wakker in de box liggen of in zijn wipstoeltje (wat overigens niet wipt, maar wiegt).

Als hij overdag in zijn bedje ligt, dan maak ik het niet donker. Ik hou gewoon het rolgordijntje omhoog. Voor 's-nachts hebben we een moodlight, welke we op de blauwe stand hebben staan. Dan is het wel donker op zijn kamertje, maar je kunt toch alles goed zien. Handig, want dan hoeft het grote licht niet aan bij bijvoorbeeld een voeding.

We hebben vannacht voor het eerst van 00.00 uur tot half 8 aan 1 stuk door geslapen. Perfect. Want meestal meldde hij zich toch rond 05 uur. Ben benieuwd naar aankomende nacht.

Overigens heeft hij zijn huiluurtje 's-avonds.... dan heeft hij toch z'n voeding gehad, schone luier, getroost etc... maar als hij dan alleen in bed ligt moet hij huilen. Dan nemen we hem nog wel eens mee naar beneden... Nu ik dit allemaal typ is mijn man ook alweer bijna een half uur boven om hem te troosten.. ben benieuwd wanneer onze kleine man zijn rust weer vindt.

Nou, zo pakken wij het aan... hopelijk werpt het zijn vruchten af... het is natuurlijk zoeken naar de beste oplossing! Succes en hopelijk heb je iets aan mijn verhaal.

Groetjes Maud

Hey Lucy,
Mijn kleine meid is van 17 januari dus ook bijna even oud.
Wij proberen er ook ritme in te krijgen, maar ze houd zich er nog niet echt aan. 's nachts mochten wij er ook 6 uur tussen houden maar dat heeft ze wel geteld 1 keer gehaald, normaal is het wel zo om de 3 uur. Maar overdag is het de afgelopen 2 dagen ineens weer om de 2 uur, en ook elke keer een volle luier.
De kraamzorg heeft ons iig geadviseerd het ritme erin te houden, eerst drinken dan luier en dan nog even wat drinken omdat ze elke keer in slaap viel na een paar slokjes.

Ritme blijft dus wel het belangrijkst maar ik vind het ook nog wel erg lastig...

Dat huiluurtje kennen wij inmiddels ook echt zo zielig om haar zo overstuur te zien. Nou helpt het bij ons wel om haar een speentje te geven, (mocht gelukkig omdat bij mij de borstvoeding goed loopt)

Nou ik geloof dat je niet heel veel hebt aan mijn verhaal maar goed gedeeld smart is halve smart.

liefs Fiona

meestal zo rond de 6 a 7 weken krijgen ze ritme[en slapen ze door ] ,mijn advies is zoveel mogelijk op tijd voeden zoals om de 3 uur enz zodat ze niet te veel voeding binnen krijgen en niet veel last van krampjes krijgen.
gr septembermama

Hier ook nog geen ritme, maar Luuk is pas 1 week oud, dus dat kan ook nog niet. 's Nachts ging hij na het voeden niet gelijk slapen, maar bleef gerust 3 uur wakker. Nu leggen we 's nachts een kruik in de wieg en gaat hij wel slapen na het voeden. Misschien toeval, misschien niet. Hij heeft geen kruik nodig om zich warm te houden, dat gaat prima. Het leek mij alleen lekkerder voor hem zo met de kou.
Liefs Wendy

Wij geven ons meisje (13 jan) een flesje op verzoek.
Heerlijk, want we kregen haar soms zo slecht wakker voor een fles.
Nu krijgt ze als ze honger heeft en zit keurig op 6 voedingen en heeft vannacht geslapen van 11 uur tot 5.30 uur!! Wat heerlijk, daar komen wij ook zo van bij.
Ik hoop dat er bij jullie ook snel wat meer rust komt, dat is wel zo prettig voor je zelf.
succes Fleur

Mijn zoon is van 19 januari en wij hebben ook nog geen ritme.
Ik had me voorgenomen om deze keer wat meer een ritme aan te houden omdat ik twee oudere kinderen heb en het leek mij dus wel praktischer om voeding en slaapjes een beetje op van te voren bedachte tijden te doen. Nou in de praktijk blijkt juist het tegenovergestelde veel handiger. Als hij huilt dan kijk ik of hij wat wil drinken, overdag slaapt hij in de bak van de kinderwagen bij mij beneden en 's avonds als wij naar boven gaan gaat hij pas in zijn wiegje slapen.
Hij slaapt overdag best veel, 's avonds wat minder, maar 's nachts gaat het ook goed. Meestal wordt hij wakker rond 3.00 en rond 6.00.
Doorslapen reken ik het aankomende jaar nog niet op, want mijn twee oudsten deden dat ook pas veel later.

Helaas heb ik dus geen tips behalve misschien dat de eerste tijd met je baby best moeilijk kan zijn maar dat het vanzelf makkelijker wordt.

Hey dames,

Ik breek even in vanuit de december mamaclubs. Iets wat bij ons heeft geholpen om de kleine 's nachts iets langer door te laten slapen: inbakeren! Je kunt op internet allerlei methodes en technieken met dure bakerzakken vinden, maar ik heb het altijd met een hydrofiel -luier gedaan. Op een gegeven moment heb je zelf idd ook een beetje rust nodig...

Succes ermee!!!

Groetjes Jacqueline

Terug
Bovenaan