Dagelijkse taken met pasgeboren baby & onzekerhejd

<p>1 week geleden is onze zoon geboren en ik loop nu al tegen wat dingen aan.</p><p>ik heb een hele lieve partner die mij met alles helpt. Toch als hij bijvoorbeeld even weg is, een boodschap doen, naar de kapper etc. Weet ik niet hoe ik mijn “normale ding” kan doen. Ik had hem laatst bijvoorbeeld in mijn armen na het voeden om hem in slaap te krijgen en kreeg ineens erge buikkramp waardoor ik moest rennen naar de wc. Ik kon mijj partner roepen om hem snel over te nemen zodat ik even naar het toilet kon.</p><p>hoe doe je dat als je partner er niet is? Waar leggen jullie je baby als je even wat moet doen? En hoe ga je er dan mee om als hij dus niet rustjg in zijn bedje of de box ligt en dan gaat huilen terwijl jij écht even wat moet doen?</p><p>ook klaarmaken voor de dag, dus douchen, aankleden, opmaken en dergelijken? Wat als je alleen bent, waar ligt je baby dan en wat als hij/zij gaat huilen?</p><p>ook is onze kraamverzorgster sinds vandaag weg en ik vraag me af in hoe verre ik nu dingen zelf kan uitproberen om mijn baby beter te leren kennen?</p><p>ik bedoel dan, is het “goed” als ik hem nu bijvoorbeeld een uurtje later zou willen wekken (dus bijv Ipv na 3 uur, na 4 uur weer te gaan voeden)voor zijn voeding, omdat ik van mening ben dat hij best moe zal zijn van het huilen en pijn hebben van daarnet door darmkrampjes.. mits hij natuurlijk zelf komt binnen dat uur.</p><p> </p><p>ik vraag me af of ik dat “zomaar” mag doen en daarmee mijn kind niet tekort doe.. ik ben denk ik erg onzeker om zelf te beslissen wat goed is voor mijn kind..</p>

Meid gefeliciteerd! Geniet ervan. 
Nee niet om de 4 uur voeden nu nog zo klein. Voeden op verzoek elke 2,5/3 uur. 
Ik ben alleenstaand en toen de baby 13 dagen oud was , was al mijn hulp (kraamzorg en moeder) weg. Nood breekt wet. Als jij ineens heel erg naar het toilet moet dan kun je je kindje veilig in de box of desnoods wieg of ledikant leggen. Wat voor jou op dat moment het dichtstbijzijnd is. Als de baby dan huilt krijg je misschien een flinke knoop in de maag maar het is eventjes niet anders. Zo heb ik het ervaren. In de wieg/ledikant/box ligt de baby zacht en veilig. Dus probeer je niet schuldig te voelen. 
Mijn badkamer was ensuite, direct grenzend aan mn slaapkamer. Als ik ging douchen legde ik mn baby in haar bedje en liet ik de badkamer deur helemaal open. Toen ze wat ouder was, zette ik haar in de wipstoel voor de badkamer deur met een muziekje aan. Dat hielp enorm. 
Het komt allemaal wel. Gun jezelf de tijd en probeer veel te rusten. Dit is belangrijk voor je herstel

Soms ontkom je er niet aan om je kindje even te laten huilen omdat je zelf echt iets moet doen. Ik ga daarna altijd direct naar mijn zoontje toe om hem te troosten en tussendoor loop ik even heen-en weer als het kan. Als je kindje helemaal nooit rustig alleen in de box kan liggen zou je kunnen overwegen om een draagdoek/draagzak te proberen dan heb je ook 2 handen vrij om nog wat te kunnen doen. 

Probeer je te bedenken dat jij de mama bent en je zelf heel goed weet wat je kindje nodig heeft (ook al denk je dat nog niet zelf, geloof mij dat wordt steeds beter) dus probeer je onzekerheid wat opzij te zetten! Ik Snap dat dit makkelijker gezegd dan gedaan is, maar als je het probeerd dan zul je vast merken dat het allemaal wat gemakkelijker wordt.
succes!

Van harte gefeliciteerd! 
De eerste weken kunnen je inderdaad zo onzeker maken. Dat had ik ook. Ik deed maar wat voor m'n gevoel en ik had geen idee wat m'n zoontje nu echt wilde. Maar dat verandert snel hoor! Je leert je kindje steeds beter kennen. Als je eventjes naar het toilet moet, legde ik onze zoon meestal even in de box. Als hij dan moest huilen, dan was dat maar even zo. Ze krijgen er niks van, al klinkt het heel zielig. De dingen die niet per se meteen moeten (douchen enzo), deed ik meestal als mijn man thuis was of als onze zoon net in bed lag en ging slapen. Er zijn trouwens ook dagen geweest dat ik 's middags nog steeds maar half aangekleed was, omdat onze zoon zich echt niet liet wegleggen. 

Allereerst van harte gefeliciteerd ?!
Je bent nu mama, maar vergeet niet dat je ook nog een mens bent die gewoon moet eten, plassen, slapen etc.
Leg je kleine lekker in de box. Er kan niks gebeuren. Hooguit is je kleine even verdrietig, maar wanneer jij klaar bent en de kleine weer pakt is hij dat zo vergeten. 
Als ze nog zo klein zijn slapen ze nog lekker veel en dat zijn de momenten dat ik mezelf altijd klaar maakte. Blijf dit ook vooral doen, i.p.v. heel de dag in een jogging broek blijven rondlopen. Je bent nog steeds een vrouw en zo mag je jezelf ook voelen! Uiteraard wil je heel de tijd lekker met je kleine liggen kroelen, maar leg je babytje gerust in de box. Vaak vallen ze binnen no time in slaap. Maar blijf wel om de 3 uur voeden, ze hebben dit echt nodig als ze wat ouder zijn kan je er wel eens 4 uur tussen laten. 
Douchen deed ik eigenlijk alleen als mijn man thuis was, maar ik durfde het op een gegeven moment ook te doen als mijn kleine in de box/bed lag en dan nam ik de babyfoon mee. 
Blijf ook vooral goed voor jezelf zorgen, je kleintje komt heus niks te kort als jij naar het toilet ga, of een boterham voor je zelf maak. 
Ik ben van mening als je goed voor jezelf zorgt kan je meer genieten van de tijd met je kleine, voor je het weet staan ze te springen in de box en worden ze boos als je naar de wc gaat. 
Geniet lekker van je kleine! 
Liefs.

Nou, wij hebben een huilbaby... en die is al heeeeeel vaak met mij mee naar de wc geweest ??? Als ik moet douchen dan leg ik haar in de wieg en dan huilt ze maar ff.. van een beetje huilen gaan ze niet dood en ga toch echt niet wachten tot Mn vent terug is van werk.

wat mij helpt; de mini babybjörn draagzak... daar mogen ze vroeg in en dan heb je je handen vrij. Best bestede 95 euro van ons leven!!!!!! Ze mogen erin tot 10 kilo en Indy was 3 weken toen ik haar voor het eerst in de draagzak had. Werkt prima... ze is inmiddels 11 weken

Gefeliciteerd!!
De onzekerheid hoort er echt bij en dit wordt vanzelf minder. Geef jezelf de tijd en je gaat vanzelf je kindje beter leren kennen.
Mijn kindjes sliepen soms in de middag een uur, of zelfs 2, langer dan normaal en kwamen dan bijv in de ochtend al na 2.5 uur. Ligt er een beetje aan hoe veel je kindje nu al weegt? Ze gaan vanzelf de tijd 'oprekken' :)
Zo lang je baby veilig ligt, is een paar minuten huilen niet zo'n ramp vind ik hoor. Je zal toch naar de wc moeten ;)
Hier vinden ze de box heerlijk om te liggen, slapen, spelen. Komen ze ook lekker tot rust ipv hele dag "op de arm"
Ik douche als mn baby slaapt en neem de babyfoon mee (die heeft camera dus ideaal, want ik hoor haar  niet in de badkamer dus kan het zien als ze wakker begint te worden).
Geniet van je kindje! En volg vooral je gevoel! 

Mijn meisje was lastig en huilde veel, dus bij veel dingen in de draagdoek en anders even box (bij wc) of bij douchen in de wipper voor mijn neus. Muziekje aan.. tsja en als ze dan ging huilen had ze even pech. Tis wel lastig soms als je een kindje hebt dat huilt als het wordt weggelegd.. maarja tis soms even niet anders! Iedereen moet wennen en tis helemaal niet gek dat je er onzeker over bent! Was ik iig ook!

Terug
Bovenaan