Dagelijkse taken met pasgeboren baby & onzekerhejd

Het is wat je wil. Ik moet zeggen dat ik in het begin ook wachtte totdat m'n dochter sliep en dan gauw douchen met de deuren open. 
Maar moet ook erbij zeggen dat even huilen als je moet plassen dan maar moet. 
Zelf heb ik ook vaak een draagdoek gebruikt omdat ze de eerste weken nergens anders kon slapen (blijkt ook normaal te zijn) en geniet dan ook van het huid-op-huid contact!
Hier moest ze dan even huilen als ik dan echt even wat kleren aan moest doen en daarna gauw in de doek. Verzorgen/make up verder met de draagdoek.

Mijn dochter is nu 14 weken en een relaxte baby, maar haar ritme is niet altijd het mijne (lees: honger als ik heel nodig moet plassen, jengelen als ik wilde gaan douchen), dus soms passen we ons samen aan. Ligt ze wel even te huilen, terwijl ik plas. Of ik leg haar op het aankleedkussen voor de douche, dat vindt ze nog gezellig ook. Vaak douchen we de eerste 5 minuten samen, leg ik har neer in een lading handdoeken/hydrofiele en douche ik lekker nog even zelf. Het duurde hier wel een week of 10 voordat voedingen echt regelmatig werden gevraagd en zelfs nu wisselt het nog. Gaan we opeens van drie uur (ik zit nog net niet met blote tieten klaar..) naar om de vier uur drinken. En vervolgens 2,5 uur later toch weer honger... Lekker laten gebeuren en zelf proberen! Wees ook niet vang om wél de deur uit te gaan, dan voed je in een café/hema/bieb! 

Ze krijgen er niks van als ze even huilen hoor. Het voelt alsof ze 30 minuten huilen als je op de wc zit of ff een wasje in de machine gooit, maar in werkelijkheid zijn het maar 2 minuutjes. 
Ik heb 2 kindjes, de oudste is bijna 2 jaar en de jongste 8 weken. Elke ochtend sta ik om 6.00 op, zodat ik mezelf kan aankleden, make up op kan doen en de vaatwasser kan uitruimen voordat de kinderen wakker worden. Ja, dat is vroeg.. zeker na een nacht met 2 nachtvoedingen, maar met 2 kindjes is uitslapen met de baby er niet meer bij ;) 
Je moet er echt voor waken dat je niet de hele dag met je baby op de bank zit. Ze kunnen ook prima een poos in de box of op de bank liggen en vanaf dat hij 4-6 weken is, in een wipper, dat vinden ze echt fijn! Er zijn toch genoeg momenten dat hij slaapt en je je handen vrij hebt? 
Pas was  mijn man een week weg voor zn werk, moest ik het alleen redden met 2 ukkies. Douchen deed ik als mn kindjes sliepen of ik legde de baby op het aankleedkussen in de badkamer. En ja, de jongste heeft wat meer gehuild die week maar haar oudere zus verdiend ook aandacht dus moet ze soms even wachten.
Wat betreft het voeden zou ik je kindje niet wakker maken!! Ik ben in het ziekenhuis bevallen (keizersnee) Daar sliep mn dochter de eerste nacht 6 uur achter elkaar door, vonden ze prima! Drie dagen later was ik thuis en van de kraamverzorgster moest ik haar elke 3 uur wakker maken, ook s nachts. Hebben we dus nooit gedaan. Zolang ze tevreden is en goed groeit, maak ik geen slapende baby wakker! Andere moeders doen dit wel, dus volg je eigen gevoel daar gewoon in! 

Overdag kun je het beste om de 3 uur voeden. Snachts is een uurtje langer niet heel erg maar je moet wel goed in de gaten houden of hij goed blijft groeien. Ik moest mijn dochter de eerste 4/5 weken dag en nacht om de 3 uur voeden omdat ze niet genoeg aan kwam. Je kan altijd naar het spreekuur van het CB om je baby te laten wegen en vragen te stellen. 
Als ik iets moest doen waarbij ik haar echt even niet kon vasthouden dan legde ik haar in de box of in de kinderwagen. Douchen deed ik in het begin als mn man thuis was. Later toen ik doorhad hoelang ze ongeveer sliep deed ik het ook wel tijdens een slaapje. Zou m'n baby niet zolang laten huilen omdat ik perse moet douchen. 
Met aankleden enz legde ik haar vaak op ons bed zodat ze me wel kon zien en ik gewoon m'n ding kon doen. 
Vanaf het begin zei ik ook altijd wat ik ging doen. Daar snappen ze dan nog niks van maar uiteindelijk wel. Als ik nu zeg mama moet even naar de wc, dan is het voor haar goed en blijft ze lekker spelen. 
Huishouden deed ik in de eerste maanden tijdens de slaapjes. Later deed ik dat ook als ze in de box zat te spelen. 

Terug
Bovenaan