Dagindeling

Ik vroeg me af hoe jullie dagindeling er uit ziet.
Elize haar dagindeling nu 9 weken oud verschilt nog wel eens maar zo globaal ziet het er ongeveer zo uit.
Om 7uur krijgt ze haar eerste flesje dan tot 8uur ongeveer even tutten, dan slaapt ze nog weer even tot ongeveer 9uur half 10.
Dan tegen 10 weer een flesje en dan slaapt ze vaak weer heel eventjes tot half 12 dan even lekker spelen in de box of wipstoeltje met babygym eronder, flesje rond 1uur en dan slaapt ze wel door tot een uur of 4 weer een flesje en weer even spelen.
Tegen 6uur weer naar bed en dan slaapt ze tot haar laatste voeding zo tussen 20uur en 21uur.

Het verschilt zo per keer, soms moet ik haar wakker amken voor een fles en soms komt ze na 2uur alweer voor een fles.
Vroeg me af of jullie dat ook hebben.
Het zal straks wel weer helemaal anders worden als Elize naar de oppas gaat.

Zo die slaapt veel meer dan Quintus! Wat een rust moet dat zijn!

Quintus is 8 weken oud. Hij slaapt snachts nog niet door, maar gaat wel na de nachtvoedingen meteen weer slapen. Smorgens om 7.30 haal ik hem uit bed. Overdag doet ie smorgens en eind van de middag een dutje in de box of de wipper, maar is het grootste gedeelte van de dag wakker, actief en blij. Tussen 12.30 en 14.30 leg ik hem te slapen in zijn bed en dan slaapt ie ook wel echt 2 uur vrij diep.

Quinn is vrijdag 9 weken oud.
Quinn krijgt z'n laatste avondfles zo rond 9 uur. Hij slaapt dan door tot 's morgens 5 of 6 uur. Dan krijgt hij zijn z'n flesje. Na een uurtje wakker te zijn geweest, gaat hij weer op bed en slaapt dan tot 8 of 9 uur. Weer een flesje en dan is hij ongeveer een uur tot 1,5 uur wakker. Even lekekr knuffelen en in de box spelen en dan weer slapen. Tegen 12 uur krijgt Quinn meestal weer de fles met hetzelfde ritueel, weer een uur tot 1,5 uur wakker en daarna weer slapen. Tegen 3 of 4 uur weer een fles met hetzelfde ritueel en rond een uurtje of 6 weer een flesje. De tijden verschillen hier overdag nog wel erg, want de ene keer laat Quinn er 3 uurtjes tussen een fles en soms ook 4 uur. Waardoor de tijden allemala verschuiven. Ik maak Quinn nooit wakker voor een fles, hij komt vanzelf wanneer hij honger heeft, want als ik hem wakker moet maken, dan drinkt hij erg slecht.

Lycke heeft nog niet echt een regelmaat, soms slaapt ze 's nachts door tot kwart voor 8, dan is ze daarna een klein uurtje wakker en slaapt dan weer even 2 uurtjes dan weer een uurtje/ander half wakker en slaapt 's middags ongeveer 3 uur achter elkaar, eind van de middag weer een uurtje wakker en gaat dan weer slapen tot ongeveer 19.00 en dan blijft ze wakker tot 22.00 en krijgt dan de laatste bv, tussendoor 's avonds slaapt ze soms tien minuutjes in de box, echte hazenslaapjes zijn dat, maar ik vind het niet erg, want overdag slaapt ze lekker veel en heb ik alle tijd voor het huishouden en haar zussen en dan heb ik 's avonds tijd voor haar, maar ze kan zichzelf erg goed vermaken, ligt soms 2 uur in de box en slaapt dan ff 5 minuutjes en dan zet ik haar mobiel weer aan en gaat ze weer een hele tijd naar haar mobiel kijken en kletsen

Olivia krijgt meestal rond 6.30 uur haar eerste fles en gaat daarna weer meteen slapen.
Dan maakt ze weer een lange ruk van 4,5-5 uur. De tweede fles krijgt ze dan rond 11.00 uur. Daarna even in de box spelen of op het speelkleed en zodra ze begint te gapen (en dat is al vrij snel) gaat ze terug naar bed. Meestal is dat dan tegen 12.00-12.15 uur.
Dan slaapt ze tot ongeveer 15.00/15.30 uur.
Dan weer een fles + box spelen. Ook hier houdt ze het niet lang vol. Tegen 16.30/17.00 uur gaat ze weer slapen. Daarna de fles tegen 19.00 uur. Weer even spelen, weer naar bed. En dan om 21.00 uur de laatste fles. Soms slaapt ze erg onrustig dit stukje (als ze moet poepen) en soms moeten we haar wakker maken. We willen de laatste fles steeds meer naar de 19.00 uur schuiven, zodat ze dan op 4 flessen uitkomt, maar dat doen we stap voor stap :)
Natuurlijk drinkt ze de laatste fles niet helemaal leeg, aangezien er nog zo kort tussen zit. Als de tijd ertussen korter wordt gaan we de 4e fles eerder geven of gedeeltelijk. Nog even kijken hoe dat allemaal gaat uitpakken :)

Overigens slaapt Olivia meestal niet meteen als ze in bed ligt. Vaak moet ze wel 10-15 minuten huilen.

Maar ze slaapt dus nog heel veel!
Ze is trouwens 9 weken.

Ik vind persoonlijk dat je je kindje niet de hele dag in bed moet leggen met 8 weken. Ik leg Quintus wel heel bewust rond een uur of 12.30 in zijn bed voor zijn middagslaapje zodat ie echt even 2 a 3 uur ongestoord en wat dieper kan slapen. Daarna is ie altijd weer heerlijk vrolijk en heeft ie weer energie voor 10. De rest van de dag doet ie af en toe een dutje in de wipper en de box.

Ja ok wij doen het niet zelf maar hebben wel een soort van schema opgesteld, in het begin maakten ze haar om 6 uur 'sovchtends wakker voor de fles, want alles moet op precieze tijden, nou dat heb ik gelukkig kunnen veranderen.
Rebecca komt zelf tusssen 8 a 09.30 voor de 1e fles, ze proberen heel erg graag om de 3 uur aan te houden, ook erg afh van verpleegkundigen die op dienst zijn en dan commentaar dat ze niet genoeg drinkt, wij zeggen ze komt zelf om de ong 4 uur, nu doen ze dat en gaat het beter.
Nou na de 1e fles is het knuffeltijd. Afh van of we vroeg komen, laat komen of zoals vandaag echt geen mogelijkheid om te komen, heb moeten afbellen. Of ze haar in de ochtend in bad doen en canule verzorging. afh van hoe inspannend nog half uurtje tot 2 uur slapen,daarna flesje. en zelf deden we haar altijd na de 2e fles vaak rond 12 of 13 naar bed thuis, alvast aanleren voor middag dutje, in eigen bed. 's middags weer lekker knuffeltijd, en afleiding met speeltjes bijv sleutelbos, of af en toe een 20 min met speelstation, met lichtjes en geluidjes in de box, samen met ons, pedagogische zorg of verpleging, want alles moet je indrukken of bewegen, en ze begint al wat aanstalten te maken, maar nog niet genoeg kracht om iets echt inte drukken. En ja veel op schoot bij de verpleging en ok continue wisselen tussen de verpleging op schoot. Nou na fles ergens tussen 18.00 en 20.00 valt ze als een blok in slaap en komt ergens tussen 23.00 en 01.00 voor de laatste fles, en slaap de gehele nacht door.
en "speeltijd" en "knuffeltijd"wordt regelmatig afgewisseld met in de box of in de wipstoel, dan op schoot, en vanmiddag was het zelfs lekker in de maxicosy en naar buiten, en mevrouw de gehele tijd geslapen en nu dus vanavond lekker wakker en in de box aan het tijgeren.

Ik zou zeggen doe waar je goed bij voelt, want alle deskundigen kunnen het ook fout hebben dat hebben zij gezien, Bij elke kik en lichtjes ogen open werd ze op gepakt en uiteindelijk oververmoeid.
Er is een heel groot verschil tussen net wakker zijn en aandacht vragen. En aandacht kan je ook geven door naast de box zitten en een verhaaltje te vertellen, of op schoot.

Het aller belangrijkste is dat jullie en jullie kleine er zich prettig mee voelen met hoe het ritme is!!!! Die lieve kleintjes vragen op hun manier je aandacht en vragen om een fled iedereen op zn eigen manier.
En de combinatie aandacht, fles verzorging en hoeveel slaap is per kind wisselend, zolang ze blij zijn, goed drinken, alert zijn, zou ik zeggen je bent perfecte ouder, en ook het feit dat je twijfelt of je het goed doet maakt je een perfecte ouder, want je wilt het beste voor je kind!!!!!!!!!!!!!! En ieder z'n schema is anders de 1 staat op 6 op de ander om 8 uur de 1 eet om 17.00 warm en wij rond 20.00
ja zoveel verschillen zoveel schema's. Je doet het goed, je doet het op jouw manier!!!!! En jij als mama weet het toch het beste, je voelt het het beste aan!!!

Terug
Bovenaan