Dagje uit en slaapje

<p>Hoi allemaal, </p><p>Ik worstel al een tijdje met dagjes uit en vroeg me af hoe anderen dit dit doen. Mijn dochter van 18m is een echte slaapkop geworden, (ze sliep het eerste jaar amper) elke dag wordt ze tussen 9 en 10 wakker en dan rond 12/13 wilt ze weer naar bed, waar ze dan gemiddeld nog zo'n 3 uur slaapt. Als ik weg wil dan gaat het vooral om de ochtend en probeer ik voor het middag slaapje weer thuis te zijn. Dit vind ik met uitjes zoals de dierentuin lastig want voor ik er ben kan ik bijna weer naar huis. Ze heeft ook een hekel aan de wagen dus daar slaapt ze echt niet in. Ook valt ze pas na 30 minuten in de auto in slaap, vaak als we dan bijna thuis zijn. Als ze al in slaap valt, want eigenlijk slaapt ze alleen in bed.</p><p> </p><p>Hoe doen jullie dit? En wat voor uitjes hebben jullie dan? </p><p>Liefs van een erg nieuwsgierige mama</p>
 
Herkenbaar! Erg lastig vind ik dat. Onze kinderen sliepen wel goed in de auto, dit gaf speling. Maar slapen in de wandelwagen doen ze niet. Dus we gingen vrij weinig hele dagen weg met het gezin. Of we kozen ervoor dat de jongste erg kan gaan huilen ivm moeheid. Misschiej zijn wij dat een beetje pietluttig in maar we zijn om deze reden weinig hele dagen weggeweest met het gezin.
 
Wij ook niet. De uitstapjes zijn hier gewoon de speeltuin de kinderboerderij fietsen en dat soort dingen. Slapen gewoon in bed. Werkt het beste en de rest plannen we er wel omheen. 

 
Gewoon accepteren dat dit nu nog niet kan. Wij gaan ook nergens heen met onze kleine man van 2. Beraald daarbij ook een hoop entree en hij heeft er ook nog eens niks aan. Uitjes zijn hier speeltuin in de buurt, kinderboerderij, fietsen, ronde wandelen, het bos enz. Bij slecht weer binnenzwembad en binnenspeeltuin. En dan gaan wij altijd in de ochtend en idd voor het middagslaapje terug. Hele dagen weg komt wel n keer! Mijn man heeft nog 2 kinderen uit n virig huwelijk, daar zijn we virig jaar n dagje mee naar n pretpark geweest en hebben de kleine toen naar mijn ouders gebracht.
 
Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben! Ik zie om mij heen toch veel moeders die het wel doen en vroeg me af of ik iets over het hoofd zag. Als ik te laat ben voor haar slaapje, raakt ze oververmoeid en voel ik me de rest van de dag schuldig dat ik perse iets moest doen. Ik vind haar ritme ook wel belangrijk eigenlijk. Ik hou het inderdaad maar bij de dingen in de buurt zoals de kinderboerderij, fietsen en misschien een ochtendje zwemmen. 
 
Ik denk dat dit erg aan het kind zelf ligt. Ik ga makkelijk een hele dag met der op pad. Slapen in de buggy doet ze bijna niet. Dus dan slaapt ze of in de auto, wat later als we thuis komen of niet en dan op tijd naar bed. 
Moet zeggen dat wij dit altijd zo gedaan hebben. Vanaf jongst af aan. Nu is ze bijna 2 en kan hier makkelijk mee omgaan.
 
Ik vind dat ook lastig, maar ik heb ondertussen 2 kindjes en onderneem wel meer dan toen ik 1 kindjes had. De oudste is 2.5 jaar en doet geen middagslaapje meer, dat is nu makkelijk! De jongste is 12 maanden en slaapt nog 2x per dag. Ik probeer ook  alles om de dutjes heen te plannen. Dat gaat prima.
Hele grote uitjes/dagjes weg doen we zelden. We gaan vaak even naar de kinderboerderij, speeltuin, zwembad voor 3 uurtjes, even naar de stad voor een ijsje, tuincentrum, bibliotheek etc...
Vorige week wel een dagje van 11.00-17.00 naar het zwembad geweest toen het zo warm was. Haar ochtendslaapje kon ze nog thuis doen. Middagslaapje deed ze prima in de wagen, 45 minuutjes. 
Ik probeer haar echt zoveel mogelijk thuis te laten slapen maar met 2 kindjes is dat niet altijd meer mogelijk omdat de oudste wel de deur uit wilt. 
De oudste sliep in de wagen ook nooit, mn jongste gelukkig wel, ook al is het minder lang dan in bed. Al denk ik dat ik dat onbewust ook aangeleerd heb door haar vaker gewoon maar mee te nemen omdat het niet anders kon.
Ik ben nog nooit naar de dierentuin of een pretpark geweest met mn kinderen haha. Daar vind ik ze ook gewoon nog te klein voor. Ze beleven net zoveel plezier in een kinderboerderij of simpele speeltuin.  Niet te groot denken! En ik vind het belachelijk om zoveel geld voor een dierentuin of pretpark neer te tellen terwijl de kinderen net zo lief naar de speeltuin om de hoek gaan..
 
Wij gaan in principe ook vaak dagjes weg. We vertrekken echt vroeg, soms slaapt ze nog even in de auto, en dan kunnen we zo 4 uur in de dierentuin oid doorbrengen. Ze is dan zo uitgeteld dat ze in de auto weer slaapt. En ja, soms wordt ze er wat chagrijnig van, maar ze heeft ook een geweldige dag gehad en dat vinden wij het waard. Het is ook net of je dat echt heel vervelend vindt, want dat kan ik me ook best voorstellen hoor!
 
Terug
Bovenaan