Dankjewel voor jullie reacties

Hoi! 
Ik heb hier zelf geen ervaring mee maar kinderen als ze wat ouder zijn zullen toch zelf een naam aan de vriend/vriendin van je vader/moeder geven. Zo noemt mijn dochter de moeder van de gastouder ook oma *naam* ik vind dat zelf niet zo wat maar zo noemt ze haar nou eenmaal. 
Misschien kun je dit alleen in alle rust met je vader/moeder bespreken, om te peilen wat zij ervan vinden

Mijn ouders zijn ook gescheiden, mijn vader heeft sinds jaren een nieuwe vriendin.
Onderlinge band is goed, ookal hebben mijn stiefmoeder en ik niet veel contact los van mijn vader hoor.
Mijn vader is enorm opgeleefd sinds de dikke 10 jaar dat zij samen zijn, voor mijn kindje zal zij dan dus ook gewoon opa en oma zijn (mits zij dit wil).

Denk dat als de onderlinge relaties niet zo zijn het jouw eigen keuze is hoe je ze aan wilt spreken. Of jullie kindje. Denk dat de voornaam dan ook prima is toch!

Ik herken dit heeeelemaal! Vanaf het moment dat we bekend maakten dat ik zwanger was begonnen pap en zijn nieuwe vrouw haar al oma te noemen terwijl wij dit niet wilden. Ons mam en haar nieuwe vriend gaven zelf al aan dat hij gewoon bij zijn voornaam genoemd wilde worden (hij heeft zelf ook kleinkinderen en ons mam wordt daar ook bij haar voornaam genoemd)
De hele zwangerschap dacht ik "misschien vind ik het straks als de kleine er is wel niet meer zo erg" maar ik vond het juister erger worden, dus op de 3e dag van mijn kraambed heb ik ons pap huilend opgebeld en aangegeven dat ik het echt lastig vond en liever niet had dat ze haar oma zouden noemen. Ons pap heeft het met haar besproken en vervolgens gaf zij aan dat ze me begreep en het helemaal niet erg vond, ze wil gewoon heel graag en rol in het leven van de kleine en ik heb gezegd dat dat ook niet zou veranderen, alleen de "titel".
Uiteindelijk heb ik me dus een hele zwangerschap druk gemaakt om niks! Mijn tip is dan ook om het eerst met je moeder te bespreken, mogelijk kan zij het dan oppakken met haar vriend? Succes in ieder geval, het is al lastig zat soms om met gescheiden ouders om te moeten gaan haha! 

Ik zou t wel lief vinden. Maar bespreek t vooral met je ouders. Dat je de wens hebt om die titel alleen binnen de bloedlijn te gebruiken. Voor je kindje wordt dat miss lastiger op termijn, maarja dat zie je dan wel!

Ik denk dat het heel goed is dat je het van te voren bespreekt met je moeder! Het zal voor haar misschien ook wel lastig zijn.
Mijn partner had vroeger een opa en oma die uit elkaar waren (maar niet wettelijk gescheiden) en die allebei een eigen partner hadden. Die noemde hij oom (voornaam) en tante (voornaam). Hij was blij met de extra opa en oma figuur. Iedereen heeft zijn eigen (grote of kleine) rol in het leven van een kind en dat is prima. Jij bent de ouder en kan zeker in het begin bepalen wie je toelaat. En, wie weet is die persoon wel heel anders naar je kind dan naar jou toe!
Succes en wijsheid ermee!

Hoi Eline,   Gefeliciteerd met je zwangerschap, spannend!  Ik kan je goed begrijpen, ik ken het gevoel wel een beetje. Mijn beide schoonouders hebben ook een nieuwe partner. Mijn vader heeft een nieuwe vriendin na het overlijden van mijn moeder 3 jaar geleden. Hoewel het mij nog vaak pijn doet dat mijn moeder niet een oma heeft kunnen zijn voor mijn kindje, vind ik de vriendin van mijn vader super lief voor haar en ben ik blij dat ze die wél heeft! We noemen haar ook oma toktok, zo is dat gewoon als grapje ontstaan.
Ik vind je wel hard en streng klinken eerlijk gezegd. Alsof er iets onder zit, dat je de nieuwe partners misschien niet mag..? (Misschien dat ik het anders lees dan je bedoeld) 
Hoe dan ook denk ik dat het altijd goed is om je gevoel te bespreken. Maar ik zou zeggen: doe rustig aan. Vertel eerst het mooie nieuws en laat ze (vooral je ouders) blij zijn! Later kun je nog wel terug komen op ieders titel. Eerst ben je nog een paar maanden zwanger en vervolgens is je baby nog zo klein dat hij/zij voorlopig nog niet praat. Tijd zat nog dus ;) 

Terug
Bovenaan