De 5e ziekte...

Ik heb sinds afgelopen zondag last van hele 'kuddes' rode pukkeltjes in mijn nek en ze JEUKEN! Had ik het er vanmiddag met de vrouw van mijn baas over en zij begon over de 6e ziekte. Ik kijken op google, komt die alleen voor bij kinderen van 0,5 tot 3 jaar. Maar... Bedacht me toen ineens dat er op de creche van onze dochter allemaal affiches aan de muur hangen over de 5e ziekte! Ik ook daarop Googelen.... Nou... Daar wordt je niet vrolijk van. Verhoogde kans op miskraam in het 1e trimester en serieuze bloedarmoede bij de baby later in de zwangerschap. Ik meteen de ha gebeld! Zij zei dat het onwaarschijnlijk is dat ik het heb, dat het vooral bij kleine kinderen voorkomt. Als ik het zou hebben, zouden ze er toch ook niets aan kunnen doen.

Ik ga er maar van uit dat ik t niet heb, maar toch...

Tjonge, kan me voorstellen dat je je zorgen maakt. Tijdens de zwangerschap van onze oudste heb ik de rode hond gehad. Het is net alsof je leven in duigen valt. Je maakt je zo'n zorgen om je nog ongeboren kindje. Gelukkig is de ziekte buiten de baarmoeder gebleven en had het geen gevolgen voor ons kind. Als ik jou was zou ik me niet met zo'n opmerking weg laten sturen. Je wilt het zeker weten of je het hebt of niet. Door de telefoon kan zo'n arts dat toch niet beoordelen? Als je geen uitsluitsel krijgt blijft dit je hele zwangerschap achtervolgen. Ga nog eens met je ha praten of bel je vk oid.
Sterkte, ik hoop dat het meevalt.

Groetjes Corina

Tjonge, kan me voorstellen dat je je zorgen maakt. Tijdens de zwangerschap van onze oudste heb ik de rode hond gehad. Het is net alsof je leven in duigen valt. Je maakt je zo'n zorgen om je nog ongeboren kindje. Gelukkig is de ziekte buiten de baarmoeder gebleven en had het geen gevolgen voor ons kind. Als ik jou was zou ik me niet met zo'n opmerking weg laten sturen. Je wilt het zeker weten of je het hebt of niet. Door de telefoon kan zo'n arts dat toch niet beoordelen? Als je geen uitsluitsel krijgt blijft dit je hele zwangerschap achtervolgen. Ga nog eens met je ha praten of bel je vk oid.
Sterkte, ik hoop dat het meevalt.

Groetjes Corina

Hoi hoi,
Ik werk in de kinderopvag en ik ben er extra op getest! Was 3 jaar geleden bij mijn dochter nog niet! Dus je kunt je laten testen daarop!
Meestal heb je de vijfde ziekte wel gehad en ben je er tegen beschermt.
groetjes karin

Hoi hoi,
Ik werk in de kinderopvag en ik ben er extra op getest! Was 3 jaar geleden bij mijn dochter nog niet! Dus je kunt je laten testen daarop!
Meestal heb je de vijfde ziekte wel gehad en ben je er tegen beschermt.
groetjes karin

hoi

ik heb vier jaar geleden de vijfde ziekte gehad tijdens de zwangerschap van mijn dochtertje. Ik had ook pukkeltjes gehad maar er niet bij stil gestaan dat het de vijfde ziekte zou zijn, maar de verloskundige gebeld dat het heerste op het dagverblijf waar ik werkte. moest bloed laten prikken en ik bleek inderdaad de vijfde ziekte te hebben. opdat moment was er niks aan te doen en alleen afte wachten. wel moest ik ik met 20 weken een echo laten maken in het ziekenhuis. daar bleek gelukkig alles goed te zijn en heb ook een gezonde dochter gekregen.

Wat ik eigenlijk wil zeggen bel je verloskundige en laat bloed prikken, dan weet je waar je aan toe bent en de ziekte hoeft niks met je kindje te doen. de kans is heel klein ookal wilde ik dat ook toen ik het had niet geloven.

groetjes maris

De vijfde ziekte is gevaarlijk tijdens de eerste 20 weken van de zwangerschap. Daarna heeft het weinig effect meer. Via een bloedtest is het aan te tonen. Dit duurt wel een aantal dagen omdat het "op kweek" moet. Je verloskundige zal je waarschijnlijk doorsturen naar de gynaecoloog hiervoor. Dat was in mijn geval wel zo. Uiteindelijk bleek ik het niet te hebben gehad.

Terug
Bovenaan