De andere kant van het verhaal, wie weet raad?

Een beetje huiverig zet ik hier mijn verhaal en vragen neer. Het is mijn bedoeling iets te leren/ wijzer te worden en niet mensen overstuur te maken.

Mijn zus en zwager proberen al lange tijd zonder resultaat een kindje te krijgen en hebben het hier erg moeilijk mee. Het werd voor hen nog moeilijker toen ik zwanger werd.

Het is voor hen zo moeilijk dat ze sinds heb begin van mijn zwangerschap alle contact met ons hebben verbroken. Er wordt niet gereageerd op mijn telefoontjes, sms’jes, berichten en als we allebei bij vrienden of familie uitgenodigd worden, komen zij niet omdat mijn zus mijn zwangere buik niet aan kan zien. Omdat contact maken niet lukte en ik hoorde dat ze in therapie gingen heb ik haar een aantal weken de ruimte gegeven en toen een mail gestuurd waarin ik schreef dat ik haar mis en begrijp dat het hen extra verdriet moet doen dat wij krijgen wat zij zo graag willen en dat een buitenstaande ongetwijfeld de verkeerde dingen zal zeggen maar dat ik ook een luisterend oor heb. De weg terug naar “gewoon”contact word steeds moeilijker.

In een eindeloos lange mail terug werd me duidelijk gemaakt dat ik onmogelijk kan begrijpen wat zij voelen, dat het leven voor hen te moeilijk is om contact te hebben en ze mij uit haar leven negeert. Dit wat zij voelen en daar heb ik het maar mee te doen.

Dit is inmiddels een aantal weken geleden en na een zwangerschap die ver van soepel verloopt ben ik ruim 8 maanden zwanger en kan de bevalling zich elk moment aandienen. Eén van de belangrijkste gebeurtenis uit mijn leven kan ik niet delen met mijn zus.

Familie en vrienden zeggen dat ik het zo vlak voor de bevalling los moet laten en me moet richten op mijn gezondheid en die van ons kindje maar dat lukt me niet. Mijn zus en ik konden altijd bij elkaar terecht. Nu kan zij haar verdriet niet bij mij kwijt ( ik kan volgens haar onmogelijk begrijpen hoe zij zich voelt) en ik kan mijn geluk niet met haar delen ( en daarmee bedoel ik niet dat ik elke echo en gekocht baby pakje wil laten zien maar haar vertellen dat ze tante wordt van een meisje en dat het ondanks alle complicaties goed met ons kindje gaat)

In mijn optiek is verdriet universeel, ook intens verdriet. Ze moeten door een “rouwproces” heen omdat hun toekomst plannen in duigen liggen en ze met veel onduidelijkheid, twijfels en een maatschappij die ingesteld is op gezinnetjes te maken krijgen. Precies begrijpen hoe ze zicht voelt, nee, dat kan ik niet. Ik heb echter mijn portie als kind/tiener gehad en weet hoe het voelt als een ander iets zomaar krijgt terwijl jij daar zo hard voor werkt zonder dat het iets oplevert.

Wellicht raak ik hier een gevoelige snaar en denken jullie “wat zeurt ze nou ze KAN ten minste een kind krijgen” maar wat ik me afvraag is het verdriet zo allesomvattend en overheersend dat het niet op te brengen is om iets van blijdschap voor een zus op te brengen? Ik ben inmiddels heel boos maar voel mij tegelijkertijd schuldig omdat ik toevallig wel een kindje kan krijgen en ik geen idee heb hoe ik het verdriet van mijn zus moet combineren met ons geluk. De hele familie ligt hierdoor uit elkaar.

Heeft iemand tips/adviezen vanuit de "ander kant van het verhaal"

Ik heb het alletwee meegemaakt, zeg maar makkelijk zwanger worden in 2 rondes en de 2e zwangerschap pas na 3 jaar en 6 iuis en 2 icsi/ivf behandelingen, in die tijd zijn veel vrienden zwanger geworden toen ik zwanger wilde worden, het is moeilijk, en ik ging ze ook uit de weg, maar in mijn ogen was dat niet de oplossing, zij zijn blij dat ze zwanger zijn en willen dat graag delen, en je hoeft echt neit heel de dag over je zwangerschap te praten, ik weet dat doen sommige, maar normaliter gebeurd dat niet zo.
Nu is het zo dat mijn schoonzus ook al jaren zwanger probeerd te worden en ze heeft het ook moeilijk ermee gehad dat wij zwanger zijn geworden, maar ik denk wel dat er wel een beetje begrip van haar is gekomen dat wij die 2e zwangerschap ook 3 jaar erover hebben gedaan, ik weet wat zij voelt, ik weet natuurlijk niet hoe het is om geen kinderen te kunnen krijgen en ze wel graag te willen, dat weet ik niet, ik heb het geluk gehad dat het bij toch 2 keer is gelukt, en daar ben ik ook daanbaar voor.

Heb je wel al je zus verteld hoe jij je voelt en dat jij neit heel de tijd over de zwangerschap praat of desnoods houd je het contact nu even in stand via tel en mail. MAar ik vind het wel raar dat zij ineens het contact verbreekt, ik weet het niet mij lijkt me dat erg cru overkomen, ik weet zoals je schrijft wil ze ook graag kinderen, maar dan misgun je het eigenlijk je zus ook, nogmaals ik veroordeel je zus niet, maar het moet van 2 kanten komen, en jij doet er je best voor, nu si de stap aan je zus. En er zijn zoveel stellen die helaas in ehtzelfde schuitje zitten, misschien dat ze daarmee in contact kunnen komen om te vragen hoe die ermee omgaan.

ik hjeb er ook in gezeten en het is en blijft moeilijk om andere zwanger te zien worden, maar je kwetst er zoveel anderen mee als je zo in je sculpje blijft zitten en er niet over gaat praten.

Ik hoop dat je een voorspoedige bevalling hebt en dat het contact met je zus weer wat beter wordt.

Gr

Hoi Amber,

Ik heb het precies het zelfde... wij proberen 3 jar lang alweer zwanger te worden..en tot op heden nog niks... hebben 7 iui"s gehad de laatste keer waren me eicellen te klein om de punctie te doen voor de ivf... maar oke goed... op een dag dat ik mocht testen... kwam me zus en der vriend..vertellen dat ze zwanger is... terwijl ze wist dat ik mocht testen...ze moet nu nog 3 maanden..maar ik zie der eigenlijk nooit en ik wil der ook niet mee geconfronteerd worden..elke keer die dikke buik..en dat ze het er dan over hebben..ik word daar helemaal gek van... wij zijn verdomme al 3 jaar bezig en hun doen het 1 keer en het is raak...het is gewoon zooo oneerlijk... en ik kan best begrijpen dat je je zus je niet wilt zien..maar contact verbreken is ook wel iets too much in mijn ogen... ik zie mijn zus ook niet vaak of eigenlijk kortom bijna nooit...maar als ik er zie dan is het ook niet echt gezellig ofzo..maar dat ligt ook aan mijn zus der karakter...en ik moet zeggen dat ik er ook helemaal niet van kan genieten...logisch is dat ook wel... dat ik er niet van kan en wil genieten... ik heb wel toen ze wisten dat het een meisje werd een kadootje gegeven... maar voorde rest doen ik niks... en ze vroeg we hebben volgende week de 3d echo ga je mee...nee sorry dat kan ik gewoon niet en wil ik niet.. dat doet me gewoon te veel pijn...en was op dat moment ook flink ong..dus jaah dan heb je daar echt geen zin....heel leuk voor hun maar voorde rest nee...

het is al moeilijk genoeg dat iedereen om je heen zwanger raakt en wij niet...

ik hoop ook voor jou dat je weer stukje bij beetje contact krijgt met je zus....

Groetjes

Bedankt voor jullie reacties! Fijn om wat feedback te krijgen.

Natuurlijk snap ik dat het heel moeilijk is en de reactie van Ilovemydoggies lijkt op die van mijn zusje. "wij zijn verdomme al 3 jaar bezig en hun doen het 1 keer en het is raak"

Ja, het is vreselijk oneerlijk, gemeen en allemaal te veel en daarom makkelijker om je even wat minder contact te hebben. Dat begrijp ik, maar dit zijn dingen waar niemand invloed op heeft. Moeten mensen die zich in de gelukkig positie bevinden wel snel zwanger te mogen raken hun leven op pauze zetten omdat het een ander niet lukt? Dat lijkt me even oneerlijk.

Aan de andere kant is iemand die al drie jaar bezig is meevragen naar een 3d echo ook niet echt doordacht. Ik verwacht echt niet dat ze mee gaan naar een echo of shoppen voor de baby, dat lijkt meer op zout in de wonden strooien. Dit heb ik haar ook verteld, naast zwanger ben ik ook gewoon Amber en kan ik in haar bijzijn/mail of telefoongesprek echt wel andere gespreks onderwerpen verzinnen dan alleen mijn zwangerschap.

Ik ben bang dat dit voorgoed tussen ons in komt te staan en ik een zus kwijt ben puur omdat onze wens wel in vervulling mag gaan. Sorry maar dat is iets dat voor mij te veel is.

Hoe moeilijk en oneerlijk de wereld ooit in elkaar zit, soms moet je er doorheen, en ik heb ook gestaan waar ilovedoggies heeft gestaan, maar ik heb ook aan de andere kant gestaan van het snel zwanger worden. Ik ben heel nuchter in sommige dingen en heel realistisch en je zus daarom neit willen zien lijkt me zo zwart wit het is en blijft je zus.

Misschien heel hard om te zeggen, maar het leven van anderen gaat coh door, moet iedereen dan ineens niet zwanger worden omdat iemand al zolang bezig is met zwanger worden!
Ik heb eht in die 3 jaar heel moeilijk gehad, echt ik denk wel 10 zwangerschappen meegemaakt van dichtbij terwijl de 1e jonger is dan onze dochter, maar ik heb het nooit iemand misgunt, ik dacht altijd die hebben er ook voor moeten vechten en het is bij hun iets sneller gegaan als bij ons, dat heb je helaas ook neit voor het zeggen.

Maar ik weet ook dat ik nu een opmerking ga krijgen jij hebt makkelijk zeggen jij bent toch zwanger geworden, ik heb er 3 jaar hard voor geknokt en het is neit gemakkelijk geweest en ik hoop echt van harte dat mensen dat bespaart blijft en dat ze snel zwanger mogen worden, want een ivf/icsi traject is heel zwaar. Misschien dat je het zo aan je zus uit kan leggen, en ik hoop dat ilove doggies het ook begrijpt wat ik schrijf.

Fijn weekend nog allemaal en hoop dat het beetje bij beetje goedkomt

Het is moeilijk om zwangeren en baby's te zien als je ze zelf niet kunt krijgen of als het moeilijk is om ze te krijgen, maar het hoort wel "gewoon" bij het leven. In de tijd dat wij in de behandelingen zaten zijn er veel mensen komen vertellen dat ze zwanger waren. Mijn neefje is van een leeftijd die mijn kinderen ook hadden kunnen zijn als het meteen gelukt was. Hoe vaak ik niet heb moeten huilen als er weer eens iemand het goede nieuws kwam vertellen weet ik al niet meer...
Máár ik heb het nooit afgereageerd op de zwangere persoon. Dat ons iets niet lukte, is geen reden om niet blij te kunnen zijn voor een ander. Okee, ik hoefde niet al te zeer betrokken te worden, maar het is voor mij nooit een reden geweest om geen contact te willen. Bij mij is alles uiteindelijk goedgekomen. Na 1 IVF heb ik een prachtige zoon gekregen en een jaar later kwam spontaan nog een prachtige zoon. Mijn vriendin staat nog steeds met lege handen en zijn al ruim 7 jaar aan het dokteren. En ik zie haar nog steeds. Het probleem ligt dus bij je zus, niet bij jou. Als het niet kunnen krijgen van kinderen zo vreselijk moeilijk voor haar is, zou ze misschien wat hulp moeten zoeken. In ieder geval, ze moet zelf willen, anders gaat het jou niet lukken. Geef haar de ruimte, maar geef duidelijk aan dat je deur voor haar openstaat. Ik denk dat je zelf precies de juiste toon hebt gevonden, dus voel je niet schuldig...

Mijn zus kan helemaal geen kinderen krijgen, nu heb ik 2 meiden en zijn nu 13 mnd bezig voor een derde, maar ook wij zitten in de mmm en ipv dat ze ons uit de weg gaat heeft ze het (na veel pijn) geaccepteerd en is ze een hele lieve tante die van alles verzint met de kinderen.
Jou zus zal het moeten doen, zolang zij het niet kan accepteren (wat erg moeilijk is, snap ik) zal het tussen jullie blijven instaan.

Hoi Amber181,

Ik kan je zus begrijpen, maar ze kan slechts de hele wereld om haar heen wegschoppen.
Ik ben zelf 37 jaar, mijn man en ik zijn 11 jaar en 3 maanden bezig voor een wondertje, om onbekende reden blijft zwangerschap uit.
Sinds dec. / jan. woont mijn broer van 24 jaar op zich zelf, en hij ging gelijk samen wonen met een meisje waar hij een maand of 4 verkering mee heeft. Moeten ze allemaal zelf weten.
Een paar maanden geleden was ik een week overtijd, en ik had heel sterk het gevoel dat het eindelijk raak was. (dus weer niet). Een week erna heb ik de webcam met mijn ouders aan, we wonen 220 km. uit elkaar. En toen kwam mijn broer met zijn meisje even op visite bij hun.
Pa / ma jullie worden opa en oma. Ik in een diepe shock en mijn ouders waren niet echt blij.
Dit deed mijn veel verdriet.
Ik heb ze ook eerlijk gezegd dat ik ze op dat moment nog niet kon feliciteren omdat het een klap was voor me, en dat ik het veel te snel vond. Ik heb daarna gelijk mijn man gebeld die was voor zijn werk een week weg, en die heeft mijn broer gebeld en hem gefeliciteerd. Toen ik dat hoorde heb ik het ook maar gedaan. En ik heb mijn broer ook eerlijk gezegd dat ik het ze wel gun, maar dat ik het even moest verwerken.
Nu heb ik een paar weken geleden op een aantal websites zwangerschapsboxen aangevraagd. Vorige week kreeg ik een mail van Felicitas met een bon om uit te printen die mijn schoonzusje dan bij de Etos kon inleveren. Ik heb haar een sms gestuurd met dat verhaal, en tot de dag van vandaag heb ik hier niets over terug gehoord. Ook werd ik gebeld door Felicitas en ik heb hun mijn schoonzusje hoor telefoonnummer gegeven, ook hiervan heb ik niets gehoord van hun.
Ik heb via Facebook een priveberichtje bij mijn broer geplaatst, altijd reageert hij binnen een minuut of 5, en tot nu toe heb ik nog niets gehoord.
Mijn man en ik zijn er helemaal klaar mee.
Ik heb vorige week een goed gesprek gehad met mijn ouders via de webcam.
Mijn ouders zijn 65 jaar, mijn moeder was laaiend.
Ze heeft gelijk mijn broer gebeld, en gevraagd waar hun mee bezig zijn, en dat het nergens op slaat.
Mijn moeder vertelde hem ook dat wij (mijn man en ik) de enige waren die hun hadden gefeliciteerd, en dat we dit niet verdienden.
En ze had ook gezegd dat het voor mijn ook moeilijk is, maar dat ik toch rond kijk voor gratis babyboxen met cadeau en kortingsbonnen.
Maar ook daar op heb ik niets gehoord.
Ik bel of reageer nu niet meer naar die 2, het is nu aan hun om een stap te zetten. Ik wil ze hoe moeilijk dat het ook voor me is met alle liefde helpen en steunen, maar ik verdien het niet om zo behandeld te worden.
En lieve Amber181 ik kan je één ding zeggen geniet lekker van je zwangerschap en binnenkort van je kindje. Het is diep triest dat jou zus er zo over denk.
Maar de 11 jaar en 3 maanden die bij ons nu zijn verstreken met onbekende reden blijft ook zwaar. En reken er maar op dat ik heeeeeeeeeeeel veel vrouwen om me heen zwanger zie en heb gezien.
Meisje heel veel sterkte

Terug
Bovenaan