de 'mag niet lijst' wordt steeds langer!

A

Anoniem

Guest
En dat is maar goed ook!!! Want we willen toch allemaal een gezond kind!
Door medisch onderzoek blijkt dan dat er bepaalde dingen schadelijk zijn.....gaan er weer mensen zeggen, dat ze denken dat het toch geen kwaad kan. Word daar een beetje moe van! Als het nou onderzocht is.....laat het dan staan.
Anne

Hoi Anne,

Ik houd me ook netjes aan de "regeltjes" met dingen die je niet mag eten/drinken.
Ik kreeg aan het begin van veel mensen te horen (oudere generatie). Wij mochten gewoon alles en kregen toch ook gezonde kindjes. Ik werd soms zelfs uitgelachen.....
Had daar wel moeite mee aan het begin om mezelf steeds te verdedigen.... Maar ik ben blij dat ik me er aan hou en hoop binnen 5 weken door mijn goede " inzet " een gezond kindje in mijn armen te hebben  

groetjes Mariska
37 weken en 1 dag

hallo,
Tuurlijk wil iedereen een gezond kindje en doet iedereen daar z'n best voor
(lijkt me). Maar daarom mag je toch welleens balen dat je die lekkere appeltaart
moet laten staan? Daar is het forum toch ook voor?
En soms hoor je van de 1 dat je geen champions kan eten en van de ander hoor
je weer geen aardappelpuree, terwijl je daar net 3 weken van heb zitten
smullen. Dan denk ik welleens Wat mag ik nog wel? Lijkt me best normaal.
Maar dat wil nog niet zeggen dat ik vind dat je het dan maar moet eten hoor.
Het is maar 9 maanden dus even uit zingen. Maar ik vind het logisch dat
meiden er af en toe even over willen balen hier!(baal zelf vooral van de rem op kaneel vanwege appeltaart verslaving).
groetjes Daan

Ja, de lijst wordt elke keer langer. Je zegt dat als iets onderzocht is, dat je er dan maar vanuit moet gaan dat het zo is. Zo simpel is het echter niet. Meestal zijn er meerdere onderzoeken en die spreken elkaar vaak gigantisch tegen. Welke geloof je dan. Daarnaast veranderen inzichten en interpretaties door de jaren heen doorlopend. Een goed voorbeeld daarvan is bijv. hoe je je baby laat slapen: op de buik, op de zij of op de rug. Dat is de afgelopen 20 jaar volgens mij wel 10 keer veranderd.
Dan hebben we nog de hoeveelheid die je moet nuttigen voordat iets schadelijk is. Bij alcohol bijv. is 1 glas schadelijk of moet je er minstens 1 per dag drinken. Dat weten ze dus nog steeds niet.
Ook doen er nogal wat onwaarheden/ halve waarheden de ronde. Zo zou je geen zachte eieren mogen eten. Onzin, je bent zelf vatbaarder voor salmonella, je baby zou echter totaal geen alst hebben van eventuele ziekte hierdoor. Je zou geen zoute drop mogen eten. Onzin, alleen als je bloeddruk hoog is of je veel vocht vasthoudt is het niet slim, anders is er niks aan de hand. Zo zijn er ontzettend veel van die fabeltjes.
En dan heb je nog wat vind je wel belangrijk om te laten en wat niet. Schrap je bijv. dat ene glaasje alcohol, maar ga je wel twee uur in een cafe zitten waar gerookt wordt. Eet je helemaal geen brie etc meer, maar eet je wel groente en fruit die bespoten is?
Daarom, iedereen maakt daarin een eigen keuze. Daar moet je mensen ook vrij in laten en dat is soms moeilijk als ze andere keuzes maken. Ik kies ervoor om bij bijv. vriendinnen 1 keer te vertellen hoe ik erover denk (bijv. roken tijdens de zwangerschap) en dan het onderwerp te laten rusten. Het zijn tenslotte volwassen mensen en ik ben niet hun moeder. Ik heb al drie kinderen en straks vier en dat is meer dan genoeg!
Ivy

Hoi Anne,
Tja ik begrijp wel dat je er zo over denkt. Alleen denk ik (en velen met mij) er toch wat
genuanceerder over. Misschien wat nuchterder. Anders zou ik ook mijn huisdieren
de deur uit moeten doen... Geen pindakaas eten...
Nou sorry hoor maar ik kijk toch naar de generaties voor ons en ja wij zijn ook
gezond ter wereld gekomen.. Feit is dat er nog nooit zoveel allergieën bijv zijn geweest als nu.. Is dat omdat we nu zo ontzettend voorzichtig zijn dat die kleine lichaampjes gewoon zo reageren omdat we ze van alles ontzeggen? Ik denk wel dat dat er mee te maken heeft.
En nee, dan heb ik het natuurlijk niet over rauw vlees ed. Dat is idd erg ongezond nu.
Ik denk gewoon logisch na en heb al een gezonde zoon dus ook deze zal niet
ongezond zijn door wat ik eet. Het kan natuurlijk zijn dat die kleine wat mankeert
(wat ik echt niet hoop!!!), maar dat is dan aanleg.
Maar natuurlijk heeft iedereen recht op zijn eigen mening. Zolang je de ander maar
in zijn/haar waarde laat is er niets aan de hand.
Liefs Melanie 35.5wk zwanger van nr 2

Toen ik 9 maanden geleden zwanger werd, raakte ik ook in paniek van die lijstjes! Je mag zo ongeveer niks meer als je zwanger bent. Tuurlijk wil je een gezond kindje, maar moet je dan alles laten staan? Ik ben gaan praten met mijn huisarts en die zei: Geen rauw vlees, geen alcohol/drugs en niet roken. Voor de rest gewoon doorleven zoals je gewend bent.

Listeriabacterie in je koelkast? Ja die kans is er, maar als je nu naar buiten kijkt is er ook een kans dat je een olifant in je tuin hebt staan.
Drop is niet goed? Dat klopt zeker als je een hoge bloeddruk hebt, maar heb je die niet, dan hoeft het geen probleem te zijn.
Geen franse kaas? Let op het etiket. Als er staat dat het van gesteriliseerde melk is gemaakt, dan mag je die kaas hebben. Je mag geen rauwmelkse producten, maar die worden in Nederland nauwelijks verkocht.

Ik denk soms dat we in Nederland hysterisch aan het worden zijn. Ik heb me in de zwangerschap gehouden aan de algemene regels en heb alle andere lijstjes aan de kant gegooid. Ik werd er knettergek van en stress is ook slecht voor je baby. Soms is het zelfs beter door te roken, dan te veel stress te hebben van het stoppen met roken... (ik rook overigens niet, maar dat advies kreeg mijn zus in haar zwangerschap).

Voor alle zwangere dames: sterkte.

Gr. Tamara.

hoi mamatamara,
Wat grappig dat je dat van je zus verteld, want tot mijn zus grote verbazing
zei de gyneacoloog dat ook tegen haar. Ze had toen een hele moeilijke tijd
en liep tegen de muren op van de stress en moest stoppen met roken
omdat ze onverwachts zwanger was geraakt. Toen zei de gyneacoloog dat ook tegen haar!Hij vond dat als haar echt hielp iets te ontspannen, ze best een paar sigaretjes mocht per dag.
Ik vond het best vreemd dat een gyneacoloog dat zei! Maar blijkbaar zijn er meer
deskundigen die er zo over denken!!!???
groetjes Daan

Persoonlijk vind ik het een beetje dubieus allemaal. Je probeert gezond te leven volgens de regels. Alles voor je kindje. Ondertussen krijg je een keelontsteking en schrijft de arts je antibiotica voor. Dan zet je daar toch je vraagtekens bij. (Heb je ze overigens niet genomen)

Wat het roken betreft. Het stoppen, ondanks de stress die het met zich mee kan brengen, hoort iedere aanstaande moeder te doen. Zelf ben ik gestopt, met moeite. Alle nicotine, teer en koolmonoxide gaat rechtstreeks naar de placenta, je moet dus meer roken om je eigen verslaving op peil te houden. En relaxed is het zeker niet, nicotine is een pepmiddel niet een relaxmiddel.

Alles voor je kindje. Toch?? Denk even niet aan jezelf.

Terug
Bovenaan