De corrigerende tik

Ik heb in korte tijd 2 keer gezien dat een kind een corrigerende tik kreeg. De tik was niet heel hard ofzo, maar ik dacht eigenlijk dat dit een beetje uit de 'tijd' was om het maar zo te zeggen.

Ik ben zelf geen voorstander van de tik omdat ik vind dat je op andere manieren ook kunt straffen zoals op de gang zetten o.i.d.. En daarbij wil ik dat mijn kinderen mij niet slaan en dan moet ik dit ook niet bij hun doen.

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

hier krijgt Ryan wel eens de bekende TIK onder de kont/luier.

als niks anders werkt
en hij echt super super vervelend is
ik kan me er verder niet al te druk om maken als andere het ook doen.

ik vind het zeker GEEN vorm van mishandeling

een tik op de vinger heeft die ook wel eens gehad maar dat werkt niet en wekt idd het terugslaan op dus dat wordt hier niet gedaan.

ik ben zelf niet zo voor de TIK maar soms krijgt hij hem idd wel eens.

groetjes moekje

Hi,

Hier is het een keer of 2 voor gekomen dat Cas een tik kreeg. Beide keren toen ik dus zwanger was. We hebben een tijdje problemen gehad met zijn luier en dan schopte hij keihard in mijn buik. Mijn eerste reactie was een tik terug!

Spijt heb ik er niet van gehad, maar een gewoonte is het niet geworden. Ik ben geen voorstander van slaan en wij doen het dan ook eingelijk nooit, maar dit deed zo'n pijn!

En een tik op de luier heeft volgens mij geen effect. Hier krijgt onze Cas alleen maar "tikjes" uit plagerijtjes op zijn billen en dat vind hij leuk, maar dat zijn dan ook geen echte corrigerende tikken.

Ik vind dat een tik soms best mag, ik kan me best voorstellen dat sommige kinderen het bloed onder de nagels vandaan halen en dat het een keer gebeurd. Maar het moet geen gewoonte worden en zeker geen reactie zijn op als de kleine zelf een tik heeft uitgedeeld.

Gr. Tamara.

Wij hebben hier afgesproken de kinderen geen tik te geven en zeker niet te slaan.
Een keer was het zo erg dat ik Feline een klap op d'r billen gaf, maar verder nooit.
Het kan gebeuren dat het van kwaad tot erger gaat en ik vind het heel belangrijk dat Feline leert om het met praten op te lossen en niet door een tik.
Een tik (hoe zachtjes ook) is en blijft een gebrek aan woorden, hetzelfde als schreeuwen en vloeken.

groetjes Mariska

Ik ben ook absoluut tegen de corrigerende tik, en vooral omdat ik vind dat hij helemaal niet corrigeert. Het is ook een vorm van machteloosheid die je toont. Er zijn zoveel betere andere manieren die je kan gebruiken om kinderen iets duidelijk te maken. Hierboven lees ik al een paar keer het arugument "alleen als niks meer helpt", krijgt hij/zij wel eens een corrigerende tik. Ik denk dat als niks meer helpt een kind heel erg moe is en dan laat ik het maar zo. Die tik is dan in mijn ogen helemaal geen oplossing. Ik irriteer me er ook aan als ik het andere ouders zie doen. Ik heb laatst een artikel gelezen en daarin stond dat een corrigerende tik echt slecht kan zijn voor de ontwikkeling van een kind. Omdat een kind het vaak echt niet begrijpt wat en waarom hij die tik krijgt. Dat kan ik me ook helemaal voorstellen als ik me inleef in het kind.
Ik vind dit trouwens wel een interessant topic. Zo te lezen zijn er veel meningsverschillen!

Groetjes Babybelle

Hey Mariska, even gewoon benieuwd...en nee geen aanval..hihi
Je bent niet voor een TIK, maar wat was dan toen jouw reden om Feline toch een tik op de billen te geven??
Vraag me af waar jou grens ligt zeg maar..En zo zie je maar dat al ben je er op tegen[ de tik]..iedereen heeft een grens..

Ik gebruik de TIK eigenlijk alleen als de maat vol is en mijn grenzen zijn bereikt.
Ik praat eerst, en veel..haha Maar als de maat vol is..gebeurt het toch wel eens.
Ze weten dat het dan echt klaar is.[ mijn kids zijn ook wat ouder..haha, komt nog wel...dat bloed onder de nagels uit halen, of grote mond...]
Ik kreeg het vroeger zelf ook wel eens , en geloof niet dat het perse slecht is..
Ik deel dan ook niet jouw mening dat het een gebrek is aan woorden etc.
Ik denk nl ook echt dat iedereen een grens heeft, en dat het iedereen wel eens overkomt/kan overkomen..
Zolang het niet te pas en te onpas gebeurt...zie ik er geen slechts in..

Gr Rina

Hoi Rina,
Wat een aanval ;-)
Ik zat vol met hormonen van de zwangerschap, ik heb daar echt heel erg last van. En ik was moe en ze bleef doorgaan. Ik probeerde t normaal op te lossen, maar ze luisterde niet en toen vloog mijn hand zo naar haar billen (met luier natuurlijk) en gaf ik een tik.
Ik ben daar heel erg van geschrokken en heb ook meteen sorry gezegd tegen Feline. En dat ik haar niet een tik mag geven omdat dat niet lief is.
En daarom blijf ik erbij, het moet zonder tik op te lossen zijn. Want de tik bij Feline was echt geen oplossing, want ze moest huilen en wist niet wat er gebeurde, hoe zachtjes de tik ook was.
groetjes Mariska

Oke dan...ik begrijp het ...
Ik herken ook wel het ''sorry'' zeggen als je het doet en er zelf van schrikt...
Maar zeg je ook eerlijk..dat doe ik niet altijd!!!
Soms meen ik het ook...en ben ik er echt even klaar mee..Dat weten ze maar al te goed..

En nogmaals....je kunt hierin ook niet zomaar oordelen over anderen..als je het buiten de deur ziet..denk ik toch al snel;'' je weet niet wat er aan vooraf is gegaan''
Ik kijk naar mezelf..doe het nooit zomaar!!

Ik praat er in mijn werk en vrienden kring ook wel eens over..en velen zeggen hetzelfde..
Voor ze kinderen hadden dachten ze altijd;'' Nooit zal ik een tik geven''
Maar toch gebeurt het wel..kinderen en grenzen...
haha

Prima ook als je [ aldus Babybelle ] over het bepaalde gedrag heen kunt stappen en kunt zeggen;''ach ze zijn moe'' Maar ik vind dat niet altijd genoeg'' als ze te ver gaan dan zeg ik er wat van.,moe of niet.
Maar gelukkig heeft iedereen daar zijn eigen redenen voor en mening over..
Prima..
We doen wat ons goed lijkt..houden zo!!!

Gr Rina

Terug
Bovenaan