De corrigerende tik

Hoi hoi,

Ja, het is inderdaad voor buitenstaanders makkelijk oordelen als ze een ouder een tik zien uitdelen.

Ik heb Sven denk ik 2 keer een tik gegeven of zo. Inderdaad ook toen hij echt het bloed onder mijn nagels vandaan haalde en maar door bleef gaan. Ook bij het luier verschonen en toen hij echt begon te trappen naar mij toe. De tik is dan bedoeld om hem uit het gedrag te halen en hem tot de orde te roepen. Het was niet hard en verder ook niet bedoeld om hem pijn te doen. Ik denk ook niet dat hij daar blijvende schade aan over heeft gehouden.
Soms moet Sven even uit de situatie gehaald worden. Ik doe dat eigenlijk altijd op een andere manier maar als meneer op de commode ligt met de billen bloot heb je niet echt veel opties.

Dus, ook ik vind dat je zuinig moet zijn met tikken uitdelen en er vanuit moet gaan dat je het op een andere manier beter op kunt lossen. Maar ja, soms...............

Groetjes,
Maike

Ook hier word weleens een tik uitgedeeld. Maar dan moet hij idd net zoals andere kindjes zo erg bezig zijn, dat dat als laatste "hulpmiddel" gebruikt word.
Ook Dylano moet soms uit zn negatieve spiraal gehaald worden, en die stoel helpt prima, maar soms net niet goed genoeg.
Hij krijgt dan geen tik om hem pijn te doen, maar om hem af te schrikken, en dat werkt wel..

Liefs Deb.

Hoi Allemaal,

Ik moet hier ook even op reageren....aangezien ik zelf met een corrigerende tik ben opgevoed, die ik toch weleens kreeg, maar vooral als ik het bloed van mijn ouders onder hun nagels vandaan haalde....daarnaast ben ik een helft van een tweeling en konden we met z'n tweeen goed tekeer gaan, maar om nou te zeggen dat ik door die tik volledig ontspoord ben............NIET BEPAALD! Wij hebben beide onze Havo opleiding gehaald en onze vervolgopleidingen en beide hebben wij een goede baan met goed salaris....dus een corrigerende tik dat het echt slecht is voor de ontwikkeling van een kind, vind ik een beetje achterhaald.

Ik ben van mening dat een corrigerende tik mag, mits je aan het kind ook uitlegt waarom hij of zij die tik heeft gekregen. Jesse heeft in het begin af en toe eens een tik op z'n vingers gehad, als we al 6 of 7 keer hadden gezegd dat hij ergens vanaf moest blijven. Nu hoeven wij het maar één keer te zeggen. En op z'n pamper heeft hij er ook weleens één gehad, maar die krijgt hij alleen als hij echt te ver gaat en druppel de emmer doet overlopen. Het straffen op de trap werkt hier het beste, even laten nadenken op de trap....daarna vragen of hij goed heeft nagedacht en wat hij niet meer mocht doen.

Owh ja en hij heeft een periode gehad dat hij ontzettend vaak sloeg (van een kindje van het KDV geleerd, helaas) dus toen we hem vertelde dat het pijn deed en dat het niet leuk was en hij bleef lachen hebben we hem elke keer dat hij sloeg een tik op z'n vingers gegeven.....hij heeft het 3 keer gedaan, daarna nooit meer!!!

Dus om nou te zeggen dat een corrigerende tik zo ontzettend slecht is voor de ontwikkeling vind ik niet kloppen. Je heb een corrigerende tik en je heb mishandeling....ik denk dat sommige hier het verschil niet inzien. En tik wil niet zeggen dat je je kind mishandeld!
En zoals ik al zei, ik ben er niet slecht van terecht gekomen!

Groetjes Angel

Weet je waar het om gaat Angel, dat je dus blijkbaar problemen op kan lossen door geweld (hoe zacht de tik ook) Het is een tik.... Je wilt toch dat je kind later door te praten met iemand zijn problemen oplost en niet door een tik te geven als het even niet meer weet wat te zeggen. Dan kun je beter leren om weg te lopen, even rust. Ofwel het kind even negeren net als Babybelle aangeeft.

En sorry, maar als jij je kind een tik op de vingers geeft dan kun je niet een kindje van het KDV de schuld geven dat jouw kindje je slaat..... Dat leert hij van jou.

groetjes Maris

Hoi Mariska,

Ten eerste kan ik het kindje wel de schuld geven van het slaan omdat ik het met eigen ogen heb gezien hoe dit kindje mijn zoon heeft geslagen en daarna is het slaan thuis ook begonnen. Dus mij aanwijzen als schuldige is niet echt terecht omdat je niet weet wat hieraan vooraf is gegaan, dus trek niet te snel je oordeel.....

En hoe vaak denk je dat ik mijn zoon een tik geef? elke dag wel een keer?? Ik denk dat het woord geweld hier behoorlijk uit z'n verband wordt getrokken, want bij geweld krijg ik meer beelden van het meisje van Nulde en heel veel bloed!

Maar goed, blijkbaar trek jij op deze manier een conclusie en oordeel je op deze manier over mij....aangezien ik dus iemand ben geworden die met slaan mijn problemen oplos, want zo zet je het nu neer. Zoals ik al eerder zei ik heb ook weleens een corrigerende tik gehad, maar ik heb nog nooit iemand geslagen en heb altijd al mijn problemen met praten opgelost!

Jammer dat je iets te snel je conclusie neerzet en mij dus afschilder als slechte moeder die haar kindje leert slaan....(wat dus totaal niet waar is, ik ben meer van het trap zitten!)

Ik zeg niet dat je een slechte moeder ben, dat maak je er nu zelf van. Ik heb alleen een andere mening.
Ik zeg alleen dat je kindje het slaan van jou overneemt. (leren slaan zeg ik ook niet, dan zou zijn als je tegen je kindje gaat zeggen dat het moet slaan en dat doe je niet)

En jij lost je problemen misschien goed op, maar er zijn genoeg kindjes die dus gaan slaan als ze het niet meer weten, gewoon omdat de ouder dat bij hun ook doet.

groetjes Mariska

Wij houden ook niet zo van de corrigerende tik, maar de oudste heeft heus wel eens een tik gehad. Dat is er ook eentje die het bloed onder je nagels vandaan kan halen. Dit is misschien een paar keer gebeurd. Verder lossen we problemen altijd op met praten of andere straffen.

Eline heeft nog nooit een tik gehad. Niet dat ze altijd luistert hoor, maar die is toch makkelijker te corrigeren dan haar broer.

Ik kreeg vroeger ook wel eens een tik. Ik was dan ook echt heel vervelend. Ik heb dat niet ervaren als heel naar. Maar ook bij ons thuis is het misschien maar een paar keer voorgekomen.

Terug
Bovenaan