Hoi Allemaal,
Ik moet hier ook even op reageren....aangezien ik zelf met een corrigerende tik ben opgevoed, die ik toch weleens kreeg, maar vooral als ik het bloed van mijn ouders onder hun nagels vandaan haalde....daarnaast ben ik een helft van een tweeling en konden we met z'n tweeen goed tekeer gaan, maar om nou te zeggen dat ik door die tik volledig ontspoord ben............NIET BEPAALD! Wij hebben beide onze Havo opleiding gehaald en onze vervolgopleidingen en beide hebben wij een goede baan met goed salaris....dus een corrigerende tik dat het echt slecht is voor de ontwikkeling van een kind, vind ik een beetje achterhaald.
Ik ben van mening dat een corrigerende tik mag, mits je aan het kind ook uitlegt waarom hij of zij die tik heeft gekregen. Jesse heeft in het begin af en toe eens een tik op z'n vingers gehad, als we al 6 of 7 keer hadden gezegd dat hij ergens vanaf moest blijven. Nu hoeven wij het maar één keer te zeggen. En op z'n pamper heeft hij er ook weleens één gehad, maar die krijgt hij alleen als hij echt te ver gaat en druppel de emmer doet overlopen. Het straffen op de trap werkt hier het beste, even laten nadenken op de trap....daarna vragen of hij goed heeft nagedacht en wat hij niet meer mocht doen.
Owh ja en hij heeft een periode gehad dat hij ontzettend vaak sloeg (van een kindje van het KDV geleerd, helaas) dus toen we hem vertelde dat het pijn deed en dat het niet leuk was en hij bleef lachen hebben we hem elke keer dat hij sloeg een tik op z'n vingers gegeven.....hij heeft het 3 keer gedaan, daarna nooit meer!!!
Dus om nou te zeggen dat een corrigerende tik zo ontzettend slecht is voor de ontwikkeling vind ik niet kloppen. Je heb een corrigerende tik en je heb mishandeling....ik denk dat sommige hier het verschil niet inzien. En tik wil niet zeggen dat je je kind mishandeld!
En zoals ik al zei, ik ben er niet slecht van terecht gekomen!
Groetjes Angel